Proves cotxes

Provem el Ford Puma 2020: cercant el punt diferenciador

Un B-SUV amb tecnologia mHEV i amb disseny inspirat en un clàssic dels anys noranta

| 09/07/2020 a les 16:02h
Arxivat a: Proves Cotxes, ford, puma, suv, hybrid
Ford Puma
Ford Puma | Ferran Rosàs
Aprofitar una plataforma ja existent per satisfer les necessitats dels compradors mentre s'aplica una contingència de costos, és una estratègia emprada habitualment dins el món de l'automòbil, però accentuada actualment. A hores d'ara, el mercat està col·lapsat de SUV i aquesta tendència ha arribat a la maduresa.

Cada marca té versions SUV, des de les econòmiques fins a les més prestacionals, però la gran guerra es troba dins els fabricants generalistes. Aquest context podria explicar l'aparició del model que tractem avui, el Ford Puma 2020.

En el segment B-SUV (els SUV derivats dels compactes del segment B) s'hi podia apreciar molta homogeneïtat, ja que la creació d'aquests cotxes derivava d'un segment molt renyit. Podíem veure cotxes molt semblants, majorment amb motors de 3 cilindrés, dissenys simples però cridaners i amb moltes opcions d'equipament incloent ajudes a la conducció i connectivitat. Alguns dels exemples poden ser el Renault Captur, el Peugeot 2008, el Kia Stonic o el SEAT Arona.
 

Ford Puma Foto: Ferran Rosàs


L'aparició del Ford Puma 2020 fa que la marca d'origen americà es desmarqui de la resta de generalistes i sigui capaç de generar un interès afegit al cotxe que hereta el nom del cupè de 1997. Quines són les claus que en marquen la diferència? Doncs precisament l'única cosa que comparteix amb el Puma de finals dels noranta més enllà del nom, el disseny. No és gaire habitual, però Ford ha utilitzat el llenguatge visual d'un icònic model de fa gairebé vint anys per crear-ne un de completament diferent per tal de donar-li un valor afegit. Tot i que és un debat molt personal, amb l'acabat adequat, el nou Ford Puma podria tractar-se del B-SUV contemporani més bonic.
 

Ford Puma Foto: Ferran Rosàs


Utilitzant el xassís de la setena generació del Ford Fiesta i amb un preu de base més elevat que el Focus (segment C), s'ha construït un vehicle còmode, atractiu i innovador. Aquest últim adjectiu no el diem per dir, sinó que queda palès en el fet que el fabricant ha introduït un sistema de microhibridació opcional per tal de baixar emissions (tot i que ens fa perdre maleter, dels 456 als 401 litres).
 

Maleter Ford Puma Foto: Ferran Rosàs



La unitat que hem provat correspon a l'acabat Titanium. A les gammes de Ford, Titanium normalment era un esglaó força alt, però amb el Puma n'és el més bàsic. No per materials o falta d'equipament, sinó per la mancança d'un acabat realment auster. Segons sembla, la marca espera certes exigències dels que penseu a adquirir-ne un. Els altres dos esglaons que completen la gamma són l'ST-Line i ST-Line X, amb elements de carrosseria i llandes orientades a l'esportivitat, que fan que l'aspecte del Titanium sembli una mica avorrit. Cal destacar que els ST-Line no obren la porta a l'elecció de cap motor específic.

Parlant d'unitats de potència, actualment només podem escollir d'entre tres alternatives o variants del motor de gasolina 1.0 EcoBoost. La primera simplement és l'opció de 125 cavalls, la segona és la mHEV de 125 cavalls i finalment una variant més potent mHEV de 155 cavalls. Pel que fa al canvi, només podem optar per una caixa manual de 6 velocitats que envia la potència a les rodes davanteres.

Que és el mHEV? Són les sigles de "mild hybrid electric vehicle", és a dir, un híbrid elèctric "suau". Hem provat el mHEV de 125 cavalls i podem respondre algunes preguntes que sorgeixen en conèixer l'enèsima variant de l'automòbil híbrid que estem començant a veure en molts fabricants. Aquest sistema permet recuperar energia en el moment de la frenada per emmagatzemar-la i fer-la servir en moments clau, estalviant així unes 3 dècimes de benzina cada 100 quilòmetres (en el cas del Puma). En paraules més simples, ho podríem definir com la hibridació ja clàssica de Toyota, però més simple, econòmica i lleugera, a la vegada que menys ecològica i eficient, ja que no hi ha un motor elèctric per se i mai circularem amb absència del de combustió.

En conducció no es nota un augment de potència sinó que quan se circula demandant-ne poca, entra en joc aquest mecanisme per cobrir un percentatge de l'esforç fet pel motor de gasolina. A més es pot apreciar l'ús d'electricitat just en iniciar la marxa, quan comencem a moure les rodes i instants abans de sentir el motor engegar. Hem notat una reducció del consum si circulem a velocitats constants d'entre 80 i 110 quilòmetres per hora fins que esgotem la càrrega de la bateria. Homologa un consum de 5,5 litres cada 100 quilòmetres i en la prova ens hem mogut entre aquesta xifra i els 6,5. No és la solució definitiva, però ens dóna accés a l'adhesiu ambiental ECO amb les bonificacions econòmiques que això comporta, com la reducció de la tarifa de la zona blava de diferents ciutats, per exemple.

Pel que fa a l'experiència de conducció, el cotxe es mostra robust però a la vegada àgil i molt allunyat de la sensació d'estar conduint un cotxe del segment B. Amb la posició de conducció tampoc trobem, per contra, que estiguem a bord d'un SUV. Amb tota aquesta barreja he arribat a la conclusió de què a la configuració a què més recorda és a un compacte del segment C però un pèl més alt i amb més comoditat per accedir.
 

Seients Ford Puma Foto: Ferran Rosàs


A l'interior podem apreciar que s'estrena pantalla on normalment esperem trobar el tacòmetre, és a dir, un cockpit totalment digital amb efectes visuals que transmeten valor i comporten un punt positiu. El que per mi no és tant positiu és la qualitat de materials i plàstics, sobretot en botons, que tot i que milloren alguns elements respecte del Fiesta, l'apreciació general de l'interior trenca amb la gran feina de disseny exterior i no acompanya al conjunt en modernitat i innovació, tot i les seves dues grans pantalles.
 

Interior Ford Puma Foto: Ferran Rosàs


Les places posteriors poden acollir a dos adults amb comoditat, tot i la caiguda del sostre, amb un espai sorprenentment correcte. Com és habitual actualment, també hi podran viatjar tres persones, però més estretes i demostrant un cop més en aquest segment, que la prioritat se centra en el confort de 4 passatgers.

He comentat amb anterioritat que l'espai del maleter és de 401 litres (456 si no optem per mHEV). A més incorpora una simple però gens habitual solució per millorar la practicitat d'aquesta zona del vehicle. Es tracta del MegaBox, un espai cúbic de 80 litres sota el maleter que s'enfonsa fins als baixos del cotxe i que permet drenar líquids. Majorment l'utilitzarem per emmagatzemar motxilles, elements que han d'anar drets o petita càrrega que no volem que balli pel compartiment principal, però Ford sorprenentment ha ideat aquest espai per poder banyar mascotes (evitant cops de calor o que escampin fang a l'interior del Puma).
 

MegaBox Ford Puma Foto: Ferran Rosàs


El P.V.P recomanat del Ford Puma Titanium 1.0 EcoBoost mHEV 125CV és de 22.275 € tot i que amb ajudes anuncien un preu final de 18.492 €. Un preu competitiu tenint en compte els elements que l'allunyen de la resta de B-SUV, aspectes que el fan diferent. Caldrà veure si, vosaltres els compradors, realment busqueu un cotxe diferent o per contra, voleu assemblar-vos a la resta.

Prova Ford Puma 2020

 
 
 
 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
El bon ús dels punts de recàrrega és essencial per garantir la mobilitat elèctrica
El bon ús dels punts de recàrrega és essencial per garantir la mobilitat elèctrica | Nissan
Nissan ha creat les recomanacions pels conductors d'un vehicle elèctric; un manual amb consells molt útils pels usuaris d'aquest tipus de cotxes
Toyota Rav4 Black Edition
Toyota Rav4 Black Edition | Toyota
El nou Toyota RAV4 Electric Hybrid presenta una nova versió amb un potent color negre
Compass i Renegade 4xe l'aposta hibrída endollable de Jeep
Compass i Renegade 4xe l'aposta hibrída endollable de Jeep | Jeep
La marca americana fa una forta aposta per la tecnologia híbrida endollable dins del seu camí cap a l'electrificació amb aquests dos models carregats de tecnologia.
El Seat León s'actualitza per mantenir el lideratge al seu segment
El Seat León s'actualitza per mantenir el lideratge al seu segment | F.Boada
Ferran Boada
No hi ha cap dubte que el nou León tornarà a ser un èxit de vendes. No era fàcil millorar la versió anterior i SEAT ho ha aconseguit
Ford Puma
Ford Puma | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Un B-SUV amb tecnologia mHEV i amb disseny inspirat en un clàssic dels anys noranta
VW Passat Variant R-Line Performance Edition, un familiar d'alta velocitat
VW Passat Variant R-Line Performance Edition, un familiar d'alta velocitat | Marc Calvo
Ferran Boada
Aquest és un Volkswagen Passat d'alta gamma amb un kit estètic d'estil esportiu, bastant discret d'altra banda, i gairebé tots els gadgets tecnològics possibles, a la gamma Passat, muntats de sèrie.