Proves cotxes

Provem el Ford Puma 2020: cercant el punt diferenciador

Un B-SUV amb tecnologia mHEV i amb disseny inspirat en un clàssic dels anys noranta

| 09/07/2020 a les 16:02h
Arxivat a: Proves Cotxes, ford, puma, suv, hybrid
Ford Puma
Ford Puma | Ferran Rosàs
Aprofitar una plataforma ja existent per satisfer les necessitats dels compradors mentre s'aplica una contingència de costos, és una estratègia emprada habitualment dins el món de l'automòbil, però accentuada actualment. A hores d'ara, el mercat està col·lapsat de SUV i aquesta tendència ha arribat a la maduresa.

Cada marca té versions SUV, des de les econòmiques fins a les més prestacionals, però la gran guerra es troba dins els fabricants generalistes. Aquest context podria explicar l'aparició del model que tractem avui, el Ford Puma 2020.

En el segment B-SUV (els SUV derivats dels compactes del segment B) s'hi podia apreciar molta homogeneïtat, ja que la creació d'aquests cotxes derivava d'un segment molt renyit. Podíem veure cotxes molt semblants, majorment amb motors de 3 cilindrés, dissenys simples però cridaners i amb moltes opcions d'equipament incloent ajudes a la conducció i connectivitat. Alguns dels exemples poden ser el Renault Captur, el Peugeot 2008, el Kia Stonic o el SEAT Arona.
 

Ford Puma Foto: Ferran Rosàs


L'aparició del Ford Puma 2020 fa que la marca d'origen americà es desmarqui de la resta de generalistes i sigui capaç de generar un interès afegit al cotxe que hereta el nom del cupè de 1997. Quines són les claus que en marquen la diferència? Doncs precisament l'única cosa que comparteix amb el Puma de finals dels noranta més enllà del nom, el disseny. No és gaire habitual, però Ford ha utilitzat el llenguatge visual d'un icònic model de fa gairebé vint anys per crear-ne un de completament diferent per tal de donar-li un valor afegit. Tot i que és un debat molt personal, amb l'acabat adequat, el nou Ford Puma podria tractar-se del B-SUV contemporani més bonic.
 

Ford Puma Foto: Ferran Rosàs


Utilitzant el xassís de la setena generació del Ford Fiesta i amb un preu de base més elevat que el Focus (segment C), s'ha construït un vehicle còmode, atractiu i innovador. Aquest últim adjectiu no el diem per dir, sinó que queda palès en el fet que el fabricant ha introduït un sistema de microhibridació opcional per tal de baixar emissions (tot i que ens fa perdre maleter, dels 456 als 401 litres).
 

Maleter Ford Puma Foto: Ferran Rosàs



La unitat que hem provat correspon a l'acabat Titanium. A les gammes de Ford, Titanium normalment era un esglaó força alt, però amb el Puma n'és el més bàsic. No per materials o falta d'equipament, sinó per la mancança d'un acabat realment auster. Segons sembla, la marca espera certes exigències dels que penseu a adquirir-ne un. Els altres dos esglaons que completen la gamma són l'ST-Line i ST-Line X, amb elements de carrosseria i llandes orientades a l'esportivitat, que fan que l'aspecte del Titanium sembli una mica avorrit. Cal destacar que els ST-Line no obren la porta a l'elecció de cap motor específic.

Parlant d'unitats de potència, actualment només podem escollir d'entre tres alternatives o variants del motor de gasolina 1.0 EcoBoost. La primera simplement és l'opció de 125 cavalls, la segona és la mHEV de 125 cavalls i finalment una variant més potent mHEV de 155 cavalls. Pel que fa al canvi, només podem optar per una caixa manual de 6 velocitats que envia la potència a les rodes davanteres.

Que és el mHEV? Són les sigles de "mild hybrid electric vehicle", és a dir, un híbrid elèctric "suau". Hem provat el mHEV de 125 cavalls i podem respondre algunes preguntes que sorgeixen en conèixer l'enèsima variant de l'automòbil híbrid que estem començant a veure en molts fabricants. Aquest sistema permet recuperar energia en el moment de la frenada per emmagatzemar-la i fer-la servir en moments clau, estalviant així unes 3 dècimes de benzina cada 100 quilòmetres (en el cas del Puma). En paraules més simples, ho podríem definir com la hibridació ja clàssica de Toyota, però més simple, econòmica i lleugera, a la vegada que menys ecològica i eficient, ja que no hi ha un motor elèctric per se i mai circularem amb absència del de combustió.

En conducció no es nota un augment de potència sinó que quan se circula demandant-ne poca, entra en joc aquest mecanisme per cobrir un percentatge de l'esforç fet pel motor de gasolina. A més es pot apreciar l'ús d'electricitat just en iniciar la marxa, quan comencem a moure les rodes i instants abans de sentir el motor engegar. Hem notat una reducció del consum si circulem a velocitats constants d'entre 80 i 110 quilòmetres per hora fins que esgotem la càrrega de la bateria. Homologa un consum de 5,5 litres cada 100 quilòmetres i en la prova ens hem mogut entre aquesta xifra i els 6,5. No és la solució definitiva, però ens dóna accés a l'adhesiu ambiental ECO amb les bonificacions econòmiques que això comporta, com la reducció de la tarifa de la zona blava de diferents ciutats, per exemple.

Pel que fa a l'experiència de conducció, el cotxe es mostra robust però a la vegada àgil i molt allunyat de la sensació d'estar conduint un cotxe del segment B. Amb la posició de conducció tampoc trobem, per contra, que estiguem a bord d'un SUV. Amb tota aquesta barreja he arribat a la conclusió de què a la configuració a què més recorda és a un compacte del segment C però un pèl més alt i amb més comoditat per accedir.
 

Seients Ford Puma Foto: Ferran Rosàs


A l'interior podem apreciar que s'estrena pantalla on normalment esperem trobar el tacòmetre, és a dir, un cockpit totalment digital amb efectes visuals que transmeten valor i comporten un punt positiu. El que per mi no és tant positiu és la qualitat de materials i plàstics, sobretot en botons, que tot i que milloren alguns elements respecte del Fiesta, l'apreciació general de l'interior trenca amb la gran feina de disseny exterior i no acompanya al conjunt en modernitat i innovació, tot i les seves dues grans pantalles.
 

Interior Ford Puma Foto: Ferran Rosàs


Les places posteriors poden acollir a dos adults amb comoditat, tot i la caiguda del sostre, amb un espai sorprenentment correcte. Com és habitual actualment, també hi podran viatjar tres persones, però més estretes i demostrant un cop més en aquest segment, que la prioritat se centra en el confort de 4 passatgers.

He comentat amb anterioritat que l'espai del maleter és de 401 litres (456 si no optem per mHEV). A més incorpora una simple però gens habitual solució per millorar la practicitat d'aquesta zona del vehicle. Es tracta del MegaBox, un espai cúbic de 80 litres sota el maleter que s'enfonsa fins als baixos del cotxe i que permet drenar líquids. Majorment l'utilitzarem per emmagatzemar motxilles, elements que han d'anar drets o petita càrrega que no volem que balli pel compartiment principal, però Ford sorprenentment ha ideat aquest espai per poder banyar mascotes (evitant cops de calor o que escampin fang a l'interior del Puma).
 

MegaBox Ford Puma Foto: Ferran Rosàs


El P.V.P recomanat del Ford Puma Titanium 1.0 EcoBoost mHEV 125CV és de 22.275 € tot i que amb ajudes anuncien un preu final de 18.492 €. Un preu competitiu tenint en compte els elements que l'allunyen de la resta de B-SUV, aspectes que el fan diferent. Caldrà veure si, vosaltres els compradors, realment busqueu un cotxe diferent o per contra, voleu assemblar-vos a la resta.

Prova Ford Puma 2020

 
 
 
 

COMENTARIS

prova breu
jorecafoto, 10/09/2020 a les 12:19
+0
-0
Vaig tenir l'oportunitat de probar-ne un abans del confinament, curta i breu. Les coses que em van agradar van ser el tacte del volant (en castellà en diuen mullido), la climatització per botons físics, el disseny exterior i el receptacle sota el maleter. Els que fem muntanya és una solució inteligent per guardar les botes plenes de fang.
El que em va decepcionar va ser el rendiment del motor, un benzina turbo de 155 cv hauria de ser alguna cosa interessant i en canvi no ho és. Gens.
El que és fascinant és que el públic està disposat a pagar un preu bastant més elevat per tenir un fiesta una mica elevat.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Ford Focus ST Line X
Ford Focus ST Line X | Marc Calvo
Marc Calvo
Ford actualitza el nou Focus amb motors EcoBoost micro-híbridats amb uns consums excepcionals
La Macbor Montana XR5 destaca sobre la competència fora de l'asfalt
La Macbor Montana XR5 destaca sobre la competència fora de l'asfalt | JCO
Josep Chaume
Ens posem als comandaments d'una de les motos més esperades de la temporada pel posseïdors del carnet A2
CUPRA segueix construint el seu llegat esportiu en unir-se a l'Extreme E Sèries
CUPRA segueix construint el seu llegat esportiu en unir-se a l'Extreme E Sèries | Cupra
CUPRA augmenta la seva experiència en l'esport del motor electrificat per traslladar el Know-How a la seva gamma de vehicles de carrer.
Ford Focus ST Line X
Ford Focus ST Line X | Marc Calvo
Marc Calvo
Ford actualitza el nou Focus amb motors EcoBoost micro-híbridats amb uns consums excepcionals
​El nou Audi A1 Citycarver porta l'aparença CrossOver al segment B prèmium
​El nou Audi A1 Citycarver porta l'aparença CrossOver al segment B prèmium | F.Boada
Vestit a la moda, aquest exclusiu CityCarver destaca entre el trànsit de la ciutat pels seus aires prèmium
Suzuki Ignis 2020 GLX Mild Hybrid
Suzuki Ignis 2020 GLX Mild Hybrid | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs | 1 comentari
Actualitzat i hibridat, el Suzuki Ignis 2020 es presenta com a alternativa als utilitaris del segment A, però amb aptituds per fer front als SUV petits.