Concretament el 1980, hi va haver moltes presentacions a la sala i aquest any vam conèixer per primera vegada el Renault 5 Turbo, el Renault Foc, el Ford Escort MK3, el Mercedes Benz Classe S (W126) o el Fiat Panda entre d’altres.
Però el vehicle que es va dur totes les mirades va ser un esportiu amb carrosseria coupé que tenia una particularitat, una tracció integral que la seva marca va cridar "Quattro". El nou Audi Quattro es va convertir en el primer esportiu d’altes prestacions a equipar tracció integral, sistema que fins a la data i en el sector dels cotxes, només era usat en els 4x4 d’ús exclusiu pel camp.

L'Audi Quattro en el Saló de Ginebra de 1980 Foto: Audi
Les primeres proves van ser molt prometedores i el 1980 el projecte va néixer sota la forma d’un Audi amb carrosseria coupé, l’Audi Quattro. El seu motor 5 cilindres turbo oferia una potència de 200 Cv i les seves excel·lents qualitats dinàmiques van fer que a l'any següent, el 1981, el model comencés la seva carrera esportiva.
A partir d’aquí el sistema Quattro va revolucionar el món de la competició. En els ral·lis va guanyar 4 títols mundials i va obtenir tres victòries en la pujada de Pikes Peak (Estats Units). Als noranta va guanyar diversos DTM i en la dècada de 2010 va guanyar tres vegades a Le Mans i 4 títols WEC de resistència.

L'S1 del grup B és el més icònic dels Quattro Foto: Audi
Però sens dubte el model de competició més recordat és el Sport Quattro S1, que oferia 476cv i que va esdevenir una icona dels Grup B . El model de carrer, l'Sport quattro, es va presentar el 1984 amb 306cv i una batalla més curta. L’Audi Coupé normal romandre en el catàleg de la marca fins a 1991 i va ser rebent actualitzacions i millores durant aquests anys. El 1986 per exemple, el seu diferencial central de bloqueig manual ha estat reemplaçat per un diferencial Torsen, que permetia distribuir el parell motor de forma variable.
El 1995 el sistema va ser adoptat pel primer Audi TDI (Turbo dièsel injecció). El 1999 el sistema va arribar a l’Audi A3 i al model esportiu TT. El següent gran pas va arribar el 2005 amb el diferencial central amb distribució de potència asimètrica i dinàmica, que va estrenar l’Audi RS4. El 2007, un acoblament viscós aparèixer en l’eix davanter de l’Audi R8, seguit un any després pel diferencial esportiu.

Le Mans també ha vist guanyar tres vegades consecutives a un Quattro Foto: Audi
Fins a la data Audi ha produït més de 10,5 milions de vehicles equipats amb el sistema quattro. Les vendes són realment increïbles avui dia, ja que l’any passat es van vendre 804.224 unitats d'Audis amb tracció quattro, el que va representar un 45% del total de les vendes.
Per la seva banda, Audi Tradition, el departament clàssic de la marca, estarà celebrant al llarg d’aquest any els quaranta anys en diferents esdeveniments. Va començar al GP Ice Race que es va disputar a Zell am See (Àustria) i on es va poder veure a l’Audi S1 de carreres recórrer una pista gelada (veure foto més amunt).
A la Technoclassica d’Essen, la fira més important de clàssics del món, també s’exposaran al juny diversos models Quattro històrics. A més a també hi haurà alguna cosa especial al Goodwood Festival of Speed (Anglaterra) i en el Eifel Ral·li (Alemanya) entre d’altres.
En tot cas, segur que sempre ve de gust veure i sentir de nou a l'impresionant S1 del Grup B. Així que us deixem amb aquest vídeo.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kHUASOd5gF8[/youtube]