Històries del Motor

​El sistema «Quattro» d’Audi compleix 40 Anys

Un dels sistemes de tracció integral més coneguts i efectius de la història compleix aquest any el seu 40 aniversari.

| 24/03/2020 a les 17:01h
Arxivat a: Histories del Motor, Audi, Quattro, Histories del Motor
El primer dels Audi Quattro
El primer dels Audi Quattro | Audi
L’any 1980 el Saló Internacional de l’Automòbil de Ginebra (Suïssa) celebrava la seva edició número 50. La primera d’elles es va dur a terme en 1905 i a poc a poc va anar creixent en popularitat, tot i que hi va haver alguns anys en què no es va poder celebrar per causes alienes com la I i la II Guerra Mundial, etc.

Concretament el 1980, hi va haver moltes presentacions a la sala i aquest any vam conèixer per primera vegada el Renault 5 Turbo, el Renault Foc, el Ford Escort MK3, el Mercedes Benz Classe S (W126) o el Fiat Panda entre d’altres.

Però el vehicle que es va dur totes les mirades va ser un esportiu amb carrosseria coupé que tenia una particularitat, una tracció integral que la seva marca va cridar "Quattro". El nou Audi Quattro es va convertir en el primer esportiu d’altes prestacions a equipar tracció integral, sistema que fins a la data i en el sector dels cotxes, només era usat en els 4x4 d’ús exclusiu pel camp.
 

L'Audi Quattro en el Saló de Ginebra de 1980 Foto: Audi

El naixement de la idea de muntar una tracció integral en un vehicle de carretera va sorgir durant l’hivern de 1976-1977, quan els enginyers d’Audi estaven provant el VW Iltis, un model que la marca va desenvolupar al costat de Volkswagen per l’exèrcit alemany. El bon exercici del vehicle sobre terrenys amb neu i gel, va fer que als enginyers els sorgís la idea d’usar aquest mateix sistema de tracció en un Audi 80.

Les primeres proves van ser molt prometedores i el 1980 el projecte va néixer sota la forma d’un Audi amb carrosseria coupé, l’Audi Quattro. El seu motor 5 cilindres turbo oferia una potència de 200 Cv i les seves excel·lents qualitats dinàmiques van fer que a l'any següent, el 1981, el model comencés la seva carrera esportiva.

A partir d’aquí el sistema Quattro va revolucionar el món de la competició. En els ral·lis va guanyar 4 títols mundials i va obtenir tres victòries en la pujada de Pikes Peak (Estats Units). Als noranta va guanyar diversos DTM i en la dècada de 2010 va guanyar tres vegades a Le Mans i 4 títols WEC de resistència.
 

L'S1 del grup B és el més icònic dels Quattro Foto: Audi


Però sens dubte el model de competició més recordat és el Sport Quattro S1, que oferia 476cv i que va esdevenir una icona dels Grup B . El model de carrer, l'Sport quattro, es va presentar el 1984 amb 306cv i una batalla més curta. L’Audi Coupé normal romandre en el catàleg de la marca fins a 1991 i va ser rebent actualitzacions i millores durant aquests anys. El 1986 per exemple, el seu diferencial central de bloqueig manual ha estat reemplaçat per un diferencial Torsen, que permetia distribuir el parell motor de forma variable.

El 1995 el sistema va ser adoptat pel primer Audi TDI (Turbo dièsel injecció). El 1999 el sistema va arribar a l’Audi A3 i al model esportiu TT. El següent gran pas va arribar el 2005 amb el diferencial central amb distribució de potència asimètrica i dinàmica, que va estrenar l’Audi RS4. El 2007, un acoblament viscós aparèixer en l’eix davanter de l’Audi R8, seguit un any després pel diferencial esportiu.
 

Le Mans també ha vist guanyar tres vegades consecutives a un Quattro Foto: Audi


Fins a la data Audi ha produït més de 10,5 milions de vehicles equipats amb el sistema quattro. Les vendes són realment increïbles avui dia, ja que l’any passat es van vendre 804.224 unitats d'Audis amb tracció quattro, el que va representar un 45% del total de les vendes.

Per la seva banda, Audi Tradition, el departament clàssic de la marca, estarà celebrant al llarg d’aquest any els quaranta anys en diferents esdeveniments. Va començar al GP Ice Race que es va disputar a Zell am See (Àustria) i on es va poder veure a l’Audi S1  de carreres recórrer una pista gelada (veure foto més amunt).

A la Technoclassica d’Essen, la fira més important de clàssics del món, també s’exposaran al juny diversos models Quattro històrics. A més a també hi haurà alguna cosa especial al Goodwood Festival of Speed  (Anglaterra) i en el Eifel Ral·li (Alemanya) entre d’altres.

En tot cas, segur que sempre ve de gust veure i sentir de nou a l'impresionant S1 del Grup B. Així que us deixem amb aquest vídeo.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kHUASOd5gF8[/youtube]

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
F.Boada
Els més puristes i adeptes de la marca li podran posar moltes pegues, pero no podràn pas dir que no és un concepte equilibrat i de funcionament impecable.
Audi SQ2
Audi SQ2 | Audi
El nou SQ2 arriba amb 300 Cv, tracció Quattro i carregat de tecnologia
Nissan Qashqai MkIII
Nissan Qashqai MkIII | Nissan
La base del nou Qashqai és la nova plataforma CMF-C de l'Aliança, un aparador d'enginyeria, innovació i tecnologia avançada
Imatge il·lustrativa
F.Boada
Els més puristes i adeptes de la marca li podran posar moltes pegues, pero no podràn pas dir que no és un concepte equilibrat i de funcionament impecable.
Peugeot e-2008 GT
Peugeot e-2008 GT | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Del país on va néixer el motor de combustió ens arriba una de les millors opcions dins el mercat dels elèctrics. Autonomia de 322 quilòmetres i 136 cavalls de potència en una carrosseria SUV.
Ford Focus ST Line X
Ford Focus ST Line X | Marc Calvo
Marc Calvo
Ford actualitza el nou Focus amb motors EcoBoost micro-híbridats amb uns consums excepcionals