Proves Cotxes

Provem el nou BMW 116d: Tot és nou i tot és millor... O no ?

El primer Sèrie 1 amb tracció davantera

Millora considerablement l'habitabilitat i dóna un important pas endavant pel que fa a la tecnologia

Prova BMW 116d

| 05/03/2020 a les 13:57h
Arxivat a: Proves Cotxes, Premium, Compactes, F40, Sèrie 1, Proves Cotxes, BMW
El nou BMW Sèrie 1 canvia de presonalitat
El nou BMW Sèrie 1 canvia de presonalitat | F.Boada
El disseny exterior de l'BMW Sèrie 1 ha canviat notablement en aquesta darrera versió, la F40. La seva imatge és ara molt més moderna i més musculosa, manté molts dels trets dels seus predecessors però afegeix elements nous. A primer cop d'ull destaca una graella amb uns 'ronyons' considerablement més grans, seguint així l'estil dels últims llançaments de la marca, com el darrer BMW X1. A diferència dels anteriors Sèrie 1, el nou BMW Sèrie 1 F40 només s'ofereix amb carrosseria de cinc portes.

Amb l'arribada de la tercera generació del seu compacte, BMW ha fet un canvi radical a les característiques que fins ara havien definit als seus predecessors. Cotxes que eren únics al mercat gràcies a una configuració mecànica que no es repetia en cap dels seus competidors més directes. BMW abandona definitivament els motors disposats en posició longitudinal amb propulsió o tracció a les quatre rodes per altres col·locats transversalment i amb tracció davantera o integral.
 
 

El nou BMW Sèrie 1 mostra formes molt més contundents Foto: F.Boada


Aquesta renúncia una configuració mecànica tan lligada a la marca, ha permès millorar notablement l'habitabilitat, especialment darrere, on els passatgers gaudeixen de 33 mm addicionals d'espai per a les cames o 19 mm extra d'alçada fins al sostre.

També ha augmentat la capacitat de maleter, que ara arriba als 380 litres, 20 més que abans, encara que el nou BMW Sèrie 1 sigui més petit per fora. El públic mana, i la contenció de costos també sigui dit de pas, i sembla que està més per la practicitat que per la tradició.

L'habitacle presenta unes línies que encara resulten familiars, però sembla haver pujat un parell d'esglaons en la seva presentació interior i ara destaca per la seva supèrbia qualitat d'acabats. Ara per fí tens la sensació d'estar en un BMW de veritat, encara que sigui el més petit de tots.
 

L'interior del nou Sèrie 1 és digne de qualsevol sèrie superior Foto: F.Boada


Davant nostre trobem un nou quadre de comandaments completament digital amb unes dimensions de 10,25 polzades, la mateixa mida que la pantalla central de sistema multimèdia i d'entreteniment que ocupa la part superior del davantal, ambdues són opcionals, formen part del paquet BMW Live Cockpit Professional).

Un altre detall que hereta dels seus germans grans, com molts d'altres, és el fantàstic Head-Up Display opcional. És a color i resulta molt pràctic per a, per exemple, seguir les indicacions del sistema de navegació sense desviar la mirada de la carretera. És una d'aquelles innovacions a les quals t'acostumes d'immediat i acabes per trobar-les gairebé imprescindibles.

A més de per la gran dotació tecnològica que pot incorporar, el nou BMW Sèrie 1 sorprèn pel seu notable confort de marxa, conseqüència d'una gran insonorització.
 

El nou F40 està a la última en connectivitat Foto: F.Boada



La versió d'accés a les motoritzacions dièsel, la que estem provant, està representada pel BMW 116d, que compta amb un bloc tricilíndric que produeix 116 CV de potència i 270 Nm de parell. De sèrie està associat a un canvi manual, però opcionalment pot muntar també el de doble embragatge i set relacions que també porta muntada la nostra unitat.

Aquest motor és exactament la meitat del 6 cilindres 3.000 centímetres cúbics que mou als grans BMW, m'heu llegit diverses vegades que crec que és el millor motor dièsel del mercat i... Oh! Sorpresa! La seva meitat és també el millor tricilíndric dièsel que he pogut provar. Silenciós, refinat en el seu funcionament i amb un nivell de vibracions amb prou feines perceptible un cop agafa temperatura.

La xifra de potència pot sembla d'inici escassa, però és capaç de moure al nou Sèrie 1 amb agilitat. El nivell de prestacions m'ha semblat més que satisfactori, donant la sensació de tenir més potència de la declarada. Part del mèrit, sense cap mena de dubte, és de la nova transmissió que amb set velocitats permet aprofitar al màxim la potència disponible. La nova Steptronic és molt subtil en les transicions i ràpida quan cal reduir o pujar una marxa, adaptant molt bé a les necessitats de moment.

Una virtut del petit tricilíndric són els baixos consums registrats en ús real. El normal és que no se superin els 6,0 L / 100 en cap cas. En vies ràpides és molt senzill rebaixar els 5,0 L / 100 mentre que en carreteres. Si s'aprofiten a l'extrem les possibilitats del motor o es condueix de manera agressiva tampoc augmenten en excés, sent un cotxe molt poc assedegat.
 

Dinàmicament és pot dir que és tot un BMW Foto: F.Boada


Dinàmicament, tot i haver perdut la seva condició de propulsió, segueix sent un cotxe dinàmicament molt àgil, anar muntat sobre un bastidor pensat per a suportar potències de fins a 306 cavalls és tota una garantia. El caràcter més o menys esportiu el posen les diferents motoritzacions i equips opcionals escollits, però fins i tot aquest petit 116d té un tarannà més divertit que la majoria dels seus rivals.

Les suspensions fan un bon paper per contenir els moviments de la carrosseria si ens animem als revolts. El tacte de la direcció és molt bo, permetent un guiat gairebé perfecte sense esforç. No es requereixen modificacions de la trajectòria en cap moment i el conductor rep força informació del que succeeix entre l'asfalt i les rodes, mentre que en vies ràpides transmet, un bon grau de confort, aplom i sensació de seguretat.

En definitiva, que en aquesta primera prova d'una unitat 2020 del BMW Sèrie 1 m'ha semblat que ara el nou F40 és un cotxe molt millor en tots els àmbits. És molt destacable la millora en la qualitat d'acabats, equipaments, i també en els equipaments de seguretat i d'entreteniment. Potser els més puristes s'hagin decebut pel canvi en la disposició. A més també millora de manera molt notable l'habitabilitat del seu habitacle i de maleter i a més en un cos lleugerament més petit. Estèticament també em sembla força més atractiu que l'anterior. Així que, com a únic retret a fer, pels que som més puristes, és que hagi perdut la propulsió a les rodes del darrera. Però amb els anys també he après que tot no es pot tenir.


Prova BMW 116d

 
 
 
 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
La KTM Super Duke 1290 R en acció
La KTM Super Duke 1290 R en acció | F.Boada
Josep Chaume
Els enginyers de Matighoffen li han donat un parell de voltes de rosca més a la seva Brutal SuperDuke . Actualitzada per convertir-la en l'esportiva més radical, amb la que rostir l'asfalt de les carreteres
El disseny del nou A3 SportBack inclou moltes innovacions de segments superiors
El disseny del nou A3 SportBack inclou moltes innovacions de segments superiors | Audi
Els d'Ingolstad presenten la quarta generació del seu compacte, més esportiu, digitalitzat i completament connectat
El nou Léon ofereix onze variants mecàniques diferents, amb potències que van dels 90 als 204 CV
El nou Léon ofereix onze variants mecàniques diferents, amb potències que van dels 90 als 204 CV | SEAT
Gasolina (TSI), Diesel (TDI), Gas Natural Comprimit (TGI), micro híbrid o 'Mild Hybrid' (ETSE), i híbrid endollable PHEV (eHybrid)
A l'Audi RS3 l'envolta una aurèola propia dels mites
A l'Audi RS3 l'envolta una aurèola propia dels mites | Marc Calvo
Ferran Boada
El compacte més bèstia i potent del mercat
Nissan Juke 2020 un salt endavant
Nissan Juke 2020 un salt endavant | F.Boada
Ferran Boada
Més modern, elegant, refinat, tecnològic i eficient. El Juke 2020 representa un gran avenç respecte a la generació anterior
El nou BMW Sèrie 1 canvia de presonalitat
El nou BMW Sèrie 1 canvia de presonalitat | F.Boada
Ferran Boada
El primer Sèrie 1 amb tracció davantera | Millora considerablement l'habitabilitat i dóna un important pas endavant pel que fa a la tecnologia