Proves Motos

​Provem l'Honda Africa Twin CRF1100L: el retorn del mite al desert

La marca de l'ala daurada afronta la renovació, quatre anys després de tornar al mercat, del seu model d'aventura per excel·lència

Test Honda Africa Twin 2020 Marroc

| 07/02/2020 a les 08:23h
Arxivat a: Proves Motos, Proves Motos, Honda, Africa Twin, Maxi-Trail
L'Honda Africa Twin 2020 en acció al desert
L'Honda Africa Twin 2020 en acció al desert | Francesc Montero
La marca de l'ala daurada afronta la renovació, quatre anys després de tornar al mercat, del seu model d'aventura per excel·lència: L' Africa Twin. Malgrat que fa poc va aparèixer al mercat, la competència pressiona i Honda ha donat resposta a noves exigències amb un canvi en profunditat de la seva MaxiTrail, que la converteix pràcticament en una moto nova en molts aspectes. Per aquest motiu, calia una prova a fons i res millor que anar allà on va néixer el mite de l'Africa Twin: a la sorra del desert.

Després de dos dies de viatge, ens despertem a l'hotel d'Erfoud, punt de sortida de la nostra petita aventura/prova que ens portaria a donar la volta al conegut Erg Chebbi, un espectacular conjunt de dunes del sur del Marroc. La nova Africa Twin és ara més abella, més estreta gràcies a un redisseny del xassís, dipòsit i seient, 40 mil·límetres més estret. Malgrat mantenir la seva alçada de seient original, al ser més estret arribem millor a terra i afavoreix els nostres moviments damunt la moto, sobretot en el model Adventure Sports, clarament més baix que a la versió anterior.
 

La nova Africa Twin és més esbelta i àgil que la versió anterior Foto: Francesc Montero

 

El seu nou motor bicilíndric de 1084 centímetres cúbics, és òbviament la seva novetat més destacada. La potència s'incrementa fins als 102 CV a 7.500 voltes amb un augment també del parell màxim fins a 105 Nm a 6.000 revolucions, xifres que malgrat tot continuen per sota de la competència 1200 i en la línia gairebé de les 700-800. Més d'un 70 per cent dels seus components interns són nous, com ara Les camises dels cilindres que són ara d'alumini, o el canvi més lleuger i de materials més duradors.
Tot això per aconseguir un estalvi de pes en l'esmentat motor de 2,5 quilos si aquesta equipada amb canvi manual, i de 2,2 quilos si es tracta d'una unitat equipada amb el canvi automàtic DCT.

Una dada interessant és que el 43% de les Africa Twin venudes l'any passat van ser equipades amb DCT. Honda assegura que ara el canvi és més suau a l'hora de canviar entre marxes. El DCT també incorpora ara una funció de detecció de corba, una funció possible gràcies a la nova IMU, que li permet adoptar un patró de canvis encara més natural quan se circula en manera automàtica 'D' o 'S'.
 

El funcionament de l'elctrònica i les suspensions no admet cap crítica Foto: Francesc Montero


Si tot i les millores del DCT no et decideixes pel canvi automàtic i et decideixes pel manual de tota la vida, pots anar en opció un sistema Quick Shift de pujada i baixada de què pots regular el seu funcionament des dels menús de configuració i ajustar des de la seva duresa, fins si ho vols només de pujada, només de baixada o en tots dos sentits.

La nova dotació electrònica és de primer nivell. La gestió correspon a una nova IMU de sis eixos, la mateixa de la CBR1000RR, i inclou accelerador electrònic Ride by Wire. La quantitat de setups que permet la nova electrònica de la moto és aclaparadora.

Sis modes de conducció ... Urban, Tour, Gravel, Off-Road, i 2 maneres Rider personalitzables. Control de tracció en corba regulable en 7 nivells més la manera fora de línia. Control de fre motor de 3 nivells, 2 nivells d'ABS en corba, 3 d'anti-wheelie i un sistema antiaixecament de la roda del darrere. L'altre punt que destaca és la nova pantalla de TFT tàctil de 6,5 polzades, des d'on governem tota la gestió de l'electrònica.

A més també podem gaudir de connectivitat amb android auto o apple car play, tot un reguitzell de tecnologia que posa la nova Honda a primera fila del competit segment.
 

Més informació no es pot donar en el nou panell tàctil de 6,5 polzades Foto: Francesc Montero


Comencem la nostra ruta per asfalt, buscant la famosa Gara Medouar coneguda popularment com la presó portuguesa. Ja comencem a notar que aquest motor ha millorat. Ara sembla que estigui més "ple" amb la potència disponible a qualsevol règim de gir tot règim, malgrat que la seva potència real només ha crescut fins als 102 cv i el seu parell motor als 105Nm. La diferencia de funcionament respecte a la versió anterior, es deixa notar des dels primers quilòmetres.

A mesura que anem entrant en matèria, és a dir, entrant a l'Hamada Marroquí, la nova Honda mostra les seves virtuts. L'Hamada és un terreny desèrtica ple de pedres i amb rius secs, o Oueds com li diuen, amb alguns trossos de sorra fina que fan treballar de valent el xassìs de l'Africa Twin. Les suspensions són totalment regulables i signades per Showa. La forquilla davantera és totalment regulable amb barres de 45 mil·límetres de gruix i 230 mil·límetres de recorregut, i en la part posterior un monoamortiguador tipus Prolink, també regulable amb de 220 mil·límetres de recorregut. El nou basculant posterior, derivat de les CRF de motocròs, és molt efectiu i fa de la conducció d'aquesta bèstia de 226 kg un autèntic plaer.

Primeres parades i primer intercanvi de sensacions. L'opinió general de la premsa és la gran agilitat d'aquesta nova moto, fent faci'l el que per altre maquines pot ser complicat. El xassís d'acer ha estat revisat a fons pel que fa a la seva rigidesa. Els seus tubs principals són més estrets i més rectes, gràcies a això s'aconsegueix una rebaixa d'1,8 quilos respecte al bastidor de la versió anterior. A més, ara, el subchasis del darrere va caragolat i això permet que aquest realitzat en alumini en lloc d'acer. També és 45 mil·límetres més estret per millorar la manejabilitat en anar a peu dret sobre els estreps en conducció per pistes.
 

L'Honda Africa Twin 2020 et portarà fins allà on vulguis Foto: Francesc Montero


Havent dinat, ens aproparíem al nostre hotel a peu de dunes. Per fer-ho, evidentment, tindríem que trepitjar les divertides i complicades dunes del Erg, una tasca mai faci'l per motos de més de 200 kg. La nova Africa Twin és com un transatlàntic sobre la sorra, seguit el seu rumb sempre que li demanem potencia amb decisió. Em sorprèn la seva facilitat de conducció malgrat el pes, encara que alguns elements ens facin nosa a l'hora de posar peu a terra, com els estreps del passatger. Evidentment, el 99% dels usuaris d"'aquesta moto no entraran a la sorra com ho fem nosaltres, però al límit és quan pots descobrir les virtuts d'una moto que fa bandera de les seves qualitats per l'aventura.

No podia faltar tampoc per a aquest 2020 la versió Adventure Sports. Aquesta versió especialment pensada per als aventurers de llargues distàncies compta amb un dipòsit de gasolina de més capacitat amb 24,8 litres, Sis més que en la versió Estàndard, de manera que l'autonomia estimada s'eleva fins als 500 quilòmetres. Un carenat més ampli, una pantalla ajustable en cinc posicions, llums adaptatives en corba, punys calefactables i una presa ACC millorant la funcionalitat en viatges de llarga distància.
 

L'Africa Twin és un mite forjat al desert i evidentment no decep en el seu ambient Foto: Francesc Montero


Encara que sens dubte, la evolució més gran d'aquesta variant Adventure Sports arriba de la mà del seu avançat conjunt de suspensions electròniques de Showa. El recorregut de suspensió és idèntic al de l'Africa Twin estàndard 230 mil·límetres davant i 220 darrere, així doncs ha perdut una mica de recorregut davant els 252 davant i 240 darrere disponibles a la versió anterior del Sports adventure

L'avantatge d'aquesta reducció de recorregut és que la moto flota menys sobre l'asfalt i segueixen sent suficients per a un ús digne en Off-Road.

Aquesta suspensió és regulable en cinc tarats d'hidràulic: Dur, Tou, Mitjà, Off road, i una manera User personalitzable. I comptem també amb altres quatre de precàrrega de l'amortiguador del darrere: conductor, conductor + equipatge, conductor + passatger, conductor + passatger + equipatge. Pel que hem pogut comprovar sobre les dures pistes del Marroc aquesta suspensió és un autèntic prodigi i s'adapta a qualsevol canvi de terreny amb una velocitat sorprenent oferint una gran dosi de seguretat i confort.

Un altre avantatge d'aquesta reducció de recorreguts és que el seient queda ara a 850 mil·límetres de terra en les dues versions. La veritat és que l'anterior Adventure Sports amb el seu seient a 920 mil·límetres podia intimidar molts usuaris. Era un autèntic camell.
 

Africa Twin o Africa Twin Adventure Sports. Tria com vols viure l'aventura Foto: Francesc Montero


Com en l'estàndar a l'Adventure Sports malgrat tot l'equipament addicional rebaixa el seu de pes de la 1000 a aquesta nova 1100 és més que notable i ha aprimat des dels 230 quilos a poc més de 213. Una cosa que sempre és molt d'agrair.

Cau el sol al desert de Merzouga. Estem cansants però un somriure omple la nostra cara, senyal inequívoca que la nova Honda Africa Twin pot ser una gran companya d'aventures.

Test Honda Africa Twin 2020 Marroc

 
 
 
 
 
 
 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
BMW 218d Active Tourer  2022
BMW 218d Active Tourer 2022 | F.Boada
Ferran Boada
Dues solucions que no estan gens de moda, una carrosseria monovolum i un motor dièsel configuren un producte rodó i absolutament ajustat al pedigrí de BMW i al que demanda el públic objectiu d'aquest Active Tourer
 Ferrari Purosangue
Ferrari Purosangue | Ferrari
Per molt SUV que sigui la seva dinàmica , inspirada en els esportius més extrems de la casa, converteix al Purosangue en un autèntic esportiu Ferrari de quatre portes
Nou Nissan X-Trail 2022
Nou Nissan X-Trail 2022 | Nissan
El nou SUV Nissan X-Trail segueix el camí del Qashqai amb un nou disseny, un intel·ligent sistema híbrid e-Power per a millorar l'eficiència, molta més tecnologia i set places.
BMW 218d Active Tourer  2022
BMW 218d Active Tourer 2022 | F.Boada
Ferran Boada
Dues solucions que no estan gens de moda, una carrosseria monovolum i un motor dièsel configuren un producte rodó i absolutament ajustat al pedigrí de BMW i al que demanda el públic objectiu d'aquest Active Tourer
CUPRA Born
CUPRA Born | F.Boada
Ferran Boada
El Born és un espaiós utilitari elèctric amb un interior pràctic i un gran rendiment elèctric
Ford Galaxy 2.5 FHEV
Ford Galaxy 2.5 FHEV | F.Boada
Ferran Boada
El nou Galaxy ens permet lluir el distintiu ECO al parabrises i gaudir d'un refinament i confort propi d'una berlina amb la versatilitat d'un gran monovolum
CUPRA Formentor 2.0 TDi 150
CUPRA Formentor 2.0 TDi 150 | F.Boada
El Formentor perfecte per a cada dia i per viatjar sense parar gaudint de l'estil i la dinàmica d'un CUPRA