Últimament quan se'ns presenta una marca automobilística poc coneguda o emergent, tendim a pensar en una empresa dedicada als vehicles elèctrics o autònoms de caràcter futurista. A priori no és el cas de Mahindra, una empresa gegant d'origen indi més antiga que SEAT, Honda o Hyundai.
Com és que no n'hem sentit a parlar fins ara? Tot i haver-hi 6 concessionaris a Catalunya, és una marca que encara no s'havia presentat o publicitat com la resta, i les seves operacions fins fa poc no contemplaven el nostre territori. Als anys 40, Mahindra va començar a assemblar Jeep Willys a l'Índia, principal activitat durant força temps. D'aleshores ençà, l'empresa va evolucionar i es va centrar en la fabricació de vehicles tot terreny encarats a països emergents. Senzills però capaços de suportar el pas per carreteres i camins com els de l'Índia.
Actualment l'evolució ha estat radical. Han comprat i invertit en empreses de manera estratègica per posicionar-se potencialment com a gran grup automobilístic. Entre d'altres són accionistes majoritaris de SsangYong (per compartir plataformes i tecnologia), Pininfarina (pel disseny) i Peugeot Scotters (mobilitat urbana i elèctrica). Tenen centres de desenvolupament a l'Índia i Detroit (aprofitant el mal moment que vivia el sector després de la crisi) i han establert vincles amb Ford per compartir plataformes, propulsors i dispositius per fer "cotxes connectats". Com a cirereta del pastís, es va impulsar la divisió Mahindra Racing, que participa en la Fórmula-E des de la creació del campionat.
Amb tot això Mahindra ha decidit portar una gamma de 3 vehicles al mercat espanyol actualitzant i adaptant models pensant en Europa: el Goa Pik-Up Plus, el KUV 100 i el XUV 500. L'ofensiva va començar a Itàlia, on hi ha la seu Europea de Mahindra, sent Espanya el segon país on es vol replicar la fórmula emprada. A més els directius ens han confirmat dos turismes nous: el XUV300 1.2 GDI (a partir de 2020 i d'una mida similar al Ford EcoSport) i el XUV300 elèctric (a partir de 2021 i amb una autonomia de 300 quilòmetres).
La gamma 2019
Com a oferta del llançament de la gamma, Mahindra presenta uns descomptes importants que duraran 6 mesos, incentivant d'aquesta manera l'interès de possibles clients interessats en vehicles de baix cost que tot i ser capaços de sobreviure a les condicions de l'Índia, encara han d'acabar de demostrar si són una bona elecció pel mercat europeu.

Mahindra KUV 100 Foto: Ferran Rosàs
KUV 100: Es tracta d'un super mini urbà caracteritzat per la practicitat i senzillesa però segons la marca, amb trets de disseny i equipament adaptats al mercat europeu. Porta un motor 1.2 de 3 cilindres en línia desenvolupat per Mahindra que entrega 87 CV i 115 Nm. Es pot escollir entre dos nivells d'equipament (K6 per 11.730 euros i K8 per 14.035 euros). El model té una garantia de 3 anys o 100.000 quilòmetres prorrogable i assistència en carretera també 3 anys.

Mahindra XUV 500 Foto: Ferran Rosàs
XUV 500: Un SUV de 7 places més equipat del que podem pensar pel preu, que pot recordar a un Kia Sorento o a un Nissan X-Trail en termes d'espai i volums. La pantalla del taulell disposa de connectivitat amb Android Auto i en un futur amb Apple CarPlay. El propulsor és un 2.2 dièsel que entrega 140 CV i 330 Nm, un motor d'origen PSA que arriba a Mahindra de la mà de Ford. Està disponible en FWD i AWD. Hi ha 3 nivells d'equipament: W6 (22.508 euros), W8 (25.108 euros) i la més luxosa W10 (26.650 euros). Si es vol incloure tracció a les quatre rodes, el preu puja uns 2.000 euros, depenent de la versió. La garantia del XUV 500 és de 5 anys i 100.000 quilòmetres, prorrogable i inclou 3 anys d'assistència en carretera.

Mahindra Goa Pik-Up Plus Foto: Ferran Rosàs
Goa Pik-Up Plus: El protagonista de la presentació i el vehicle que hem pogut provar. Com el seu nom indica és un pick-up i ha estat anomenat Goa a Europa, ja que en altres mercats es diu Scorpio i entra en conflicte amb el nom de l'antic Ford. Se n'han venut més de 100.000 unitats a més de 30 països i la marca ens el presenta com un model robust i fiable, pensat pel camp, per la càrrega de material i ús bàsicament industrial o agrícola. Està motoritzat de manera idèntica al XUV 500, amb el motor d'origen PSA 2.2 dièsel de 140 CV. El cognom "Plus" fa referència a la millora rebuda per agradar més al nostre mercat. Concretament 51 elements actualitzats, tant en tecnologia, ajudes a la conducció com en confort. D'aquests, els responsables ens n'han destacat: un nou canvi manual de 6 velocitats, ESC, assistent de sortida i descens, navegador integrat, control de creuer amb botons al volant, amortidors de gas al capó i seient del conductor regulable en alçada. Altres elements destacables són el bloqueig del diferencial posterior automàtic, canvi amb reductora i garantia de 3 anys o 100.000 quilòmetres prorrogable, amb assistència en carretera.

Mahindra Goa Pik-Up Plus Foto: Ferran Rosàs
L'equip de Mahindra ens va preparar un recorregut realment exigent. Mai havia vist a una marca que reunís a la premsa especialitzada, els pugés als vehicles i els llancés a un recorregut tan complicat amb la confiança de què el model presentat superaria qualsevol obstacle. La prova fou exclusivament tot terreny, així que vàrem sortir amb el canvi en low-range (reductora), enfilant turons madrilenys en camionetes de dubtosa estètica i amb un interior força plàstic i senzill, però pràctic i amb equipament que vol acostar-se als estàndards de l'any 2019. No obstant això, els sistemes off-road del Goa són rudimentaris i experiències 4x4 com les "de tota la vida" són cares de veure actualment, ja que els cotxes venen farcits d'electrònica i assistents, així que ens vam adaptar a sortir en segona i a anar saltant marxes per seguir el comboi. Amb un terreny sense ni un metre llis, el cotxe es comporta com una autèntica mula de càrrega, avançant amb ganes. Amb pendents de fins a 40% de desnivell, el Goa pujava sense falta de potència i com una cabra. En arribar al descens se'm va glaçar el cor. Vaig pensar que estava a punt de llançar-me literalment per un barranc amb un pick-up d'origen indi. Vaig activar el botó del control de descens, engranar primera reductora i vaig treure el peu de l'embragament. El vehicle baixa de manera segura i la reductora gairebé fa tota la feina, deixant pel control de descens els moments més compromesos. La suspensió a prova de països com Índia i l'angle d'atac de 34 graus van completar l'experiència clàssica de tot terreny. Abans d'arribar a la base ens esperava un encreuament de ponts amb fang que els vehicles també van superar amb diligència.

Mahindra Goa Pik-Up Plus Foto: Ferran Rosàs
No tot són flors i violes pel Goa Pik-Up Plus. Hi ha elements millorables. El canvi de marxes per exemple, requereix un millor guiat i la marxa enrere és massa a prop de la primera. O els botons del volant, fàcilment activables per accident quan lluites amb el volant (que rep impactes que es noten força a les mans). Són coses que fan dubtar de si el producte és vàlid per un mercat com el nostre, però amb el preu que té i si l'ús ha de ser agrícola o industrial i sobretot per camins, es pot presentar com a primera opció per molta gent.
Preus sense IVA (pensant en empreses i autònoms):
Simple Cabina | |
4x2 S6 | 15.300 € |
4x4 S6 | 17.647 € |
4x4 S10 | 18.847 € |
4x4 S6 Tipper Trilateral | 21.097 € |
Doble Cabina | |
4x4 S6 | 18.247 € |
4x4 S10 | 19.497 € |