Competició - 500 Milles d'Indianàpolis

El McLaren d'Alonso durant la nefasta qualificació
El McLaren d'Alonso durant la nefasta qualificació | McLaren

"Conduce como puedas": McLaren, Alonso, Indianàpolis, Oriol Servià i un ridícul èpic

Una llarga sèrie de desastroses decisions, dignes d'un film de comèdia, deixen a Alonso i McLaren fora de les 500 Milles d'Indianapolis

Oriol Servià, classificat per a la cursa, a punt de quedar-se sense plaça en una història rocambolesca

​VÍDEO Fernando Alonso mata dos pardals d'un tret

| 25/05/2019 a les 10:00h
Arxivat a: Novetats Motor, Indianàpolis, Fernando Alonso, McLaren, Competició Cotxes, Indy Car, Competició
La relació entre Fernando Alonso i McLaren és, si més no, curiosa. La paciència i la mala sort de l'asturià, juntament amb la inoperància de McLaren, els han portar a encadenar ridículs un darrere l'altre des de la segona arribada de l'asturià a l'equip l'any 2015. L'últim, a Indianàpolis, és de tal magnitud que sembla extreta de l'argument d'una pel·lícula de comèdia dels anys 70: "Conduce como puedas". A una setmana de la cursa no tenia encara ni volant.

En context: Alonso, pacient amb McLaren; McLaren, intentant fer content a Alonso

Quan es va anunciar que Fernando Alonso tornava a McLaren -escuderia que havia deixat el 2007- per desenvolupar el seu nou monoplaça de F1 amb un nou motor Honda, el pilot es pensava que podria finalment tornar a guanyar un campionat mundial de F1.

El pèssim rendiment del motor, la mala sort i les males decisions el van portar a disputar quasi 90 Grans Premis sense bons resultats, més enllà d'imatges i frases que s'han fet virals de tan il·lustratives del dur moment en el que es trobaven tan pilot com equip. 
 


Alonso prenent el sol després d'avariar-se el seu monoplaça el 2015 al GP de Brasil: una imatge representativa dels seus últims anys amb McLaren  Foto: FIA



Zak Brown, CEO de McLaren des de 2016, va obrir la porta llavors a mantenir content al seu pilot estrella deixant-lo participar en altres competicions on el Grup McLaren té equip o acords de col·laboració. Així tindria més possiblitats de guanyar en competicions com la Indycar, amb Andretti primer i un equip propi després; el WeatherTech SportsCar Championship, amb els equips United Autosports i Konica Minolta Cadillac i el Mundial de Resistència, a l'equip Toyota Gazoo Racing (equip amb el qual està a punt de guanyar el Mundial d'enguany). 

La seva primera experiència fora de la F1 va ser precisament a la mateixa prova de la que parlem avui: les 500 Milles d'Indianàpolis de l'any 2017. En una sessió de qualificació excel·lent per un debutant es va col·locar cinquè en la general, però els problemes del motor Honda el van portar a abandonar a mitja cursa quan tenia opcions de victòria (igual que li havia passat tantes vegades en F1). 

 


Fernando Alonso en la graella de sortida d'Indianàpolis el 2017 Foto: McLaren



El retorn a Indianàpolis, de l'esperança a l'infern

Aquest any doncs, en la seva tornada a l'oval, Alonso s'esperava poder tornar a aspirar a la victòria i gaudir finalment de la Triple Corona Automobilística: campió del GP de Mònaco de F1, campió de les 24 Hores de Le Mans i campió de les 500 milles d'Indianàpolis. Res més lluny de la realitat -una comèdia, dirigida per McLaren i amb un guió digne de Hollywood el van fer tocar de peus a terra molt abans del que hauria tocat.
 


El McLaren d'Alonso durant la nefasta qualificació Foto: McLaren


Després de la nefasta sessió de classificació, en la que Alonso va quedar fora dels pilots que es disputen la victòria en la cursa en la repesca, el CEO Zak Brown va concedir una entrevista explosiva, oferint un detallat calendari dels errors que van provocar que Alonso es perdi la cursa d'aquest diumenge. 

0. Col·laboració amb un equip debutant i inexpert

Des del primer moment McLaren va buscar un equip col·laborador per aquesta aventura americana. Mentre que en l'edició de 2017 es va triar Andretti, amb anys d'experiència, aquesta vegada l'equip triat va ser Carlin, un debutant humil i amb pocs recursos que tenia previst fer córrer dos cotxes. McLaren va demanar-los de construir-ne un tercer, que seria el que utilitzarien. Recordem que a la Indycar la base és igual per a tothom i només es modifiquen els reglatges, a diferència de la F1, per la qual cosa no cal construir el vehicle des de 0. 

1. Un mes i mig abans de la cursa, tanda de testos sense volant

Per aquest test McLaren va comprar a l'equip Carlin un xassís de reserva però, a última hora, van descobrir que no tenia volant. El propi Zak Brown en va haver de buscar un a una setmana del test, però no el van poder acabar de configurar a temps i l'equip es va perdre part de la primera sessió. Per fer el símil, és com si a Josep Maria Bartomeu li toqués anar a buscar la pilota per disputar el Barça-Madrid perquè l'encarregat s'ha oblidat de comprar-la.

2. En el primer test d'Indianàpolis, problemes elèctrics i primers acomiadaments

En el primer test lliure al circuit, un problema elèctric impedeix que el cotxe surti a rodar. El responsable va ser acomiadat a l'instant, però no el problema: en els primers entrenaments oficials el problema es va repetir. 

3. El xassís de reserva porta un mes esperant per ser pintat

El pilot asturià, després de les primeres proves, va tenir un fort accident. Mentre que ell en va sortir il·lès, el seu xassís necessitava ser reparat. En aquests casos, es sol utilitzar el xassís de reserva; el de McLaren portava un mes esperant per ser pintat en un taller a mitja hora del circuit perquè la tonalitat de taronja del monoplaça no era la mateixa que utilitza McLaren, el "taronja papaia". 

Aquest fet va comportar que s'hagués d'arreglar el xassís accidentat, perdent dos valuosos dies de rodatge més i portant a Alonso a la repesca: el mateix pilot es queixava de que equips molt més modestos haguessin pogut tornar a córrer el mateix dia amb accidents més greus.
   

4. Punxada i sensors defectuosos

Algun tècnic de McLaren va comprar i instal·lar sensors de pressió incorrectes. Alonso va punxar circulant a quasi 380 Km/h i ningú va notar res d'estrany fins que el cotxe va tornar a boxes. Ningú poder avisar al pilot d'una punxada que d'haver fet explotar el pneumàtic hauria pogut acabar en tragèdia.

5. El sistema mètric i el sistema imperial, amics però incompatibles

Abans de la repesca, i per recuperar el temps perdut a la desesperada, McLaren va buscar l'ajuda de l'equip Andretti (amb el que Alonso va córrer el 2017) per reglar el seu cotxe. Tot i ser rivals, els van ajudar en els reglatges i fins i tot els van facilitar la suspensió del seu propi vehicle.

El problema va venir, però, quan presos del pànic i les presses els enginyers es van descuidar de convertir les unitats entre sistemes de mesura: el monoplaça va estar tota la prèvia de la repesca tocant a terra constantment, provocant espurnes clarament visibles.

Un cop localitzat i solucionat el problema es va posar a ploure i l'equip es va quedar amb els ajustos a mitges.

6. Un error de configuració de la transmissió acaba amb totes les esperances

Uns altres enginyers va fer malament els càlculs de la transmissió i no va ajustar bé la relació de marxes; el motor i el xassís estaven preparats per arribar a 229 milles per hora, però la marxa més llarga només permetia arribar a les 227.5 milles per hora. Aquesta diferència va deixar fora a Alonso de la classificació (que es mesura a partir de les velocitats mitjanes màximes per volta dels pilots, no del temps). Els altres dos pilots de Carlin, com no podia ser d'altra manera, també van caure eliminats.

7. Els diners i la compra d'un seient, en contra de la filosofia d'Alonso

Com que aquesta competició reuneix a equips amb pressupostos ajustats, en algunes ocasions equips amb més potencial econòmic han comprat el seu lloc a la graella de sortida o han pagat per fer que el seu pilot competís en el lloc del pilot classificat.

I aquí és quan entra a la història el pilot de Pals Oriol Servià, un veterà que que porta ja més d'una dècada a la IndyCar i que s'havia classificat en dinovena posició: McLaren es va oferir a comprar un seient a Alonso, i el més adequat per les relacions de McLaren era el seient del català. 

Alonso, però, s'hi va negar: "Sé què implica classificar-se. I no seria correcte comprar un lloc d'algú que s'ho ha guanyat només perquè el meu equip m'ha comprat la plaça".

 


Alonso i el seu equip abans de sortir a pista Foto: Michael Conroy / AP



Acomiadaments i declaracions més que dures de Zak Brown

El primer en caure després del desastre va ser Bob Fernley, encarregat de l'equip recentment fitxat de l'equip de F1 Force India, a qui s'atribueix la gran falta d'organització de l'equip.

El mateix Brown reconeixia que s'hauria d'haver implicat més amb l'equip després de veure com havia començat amb el tema del volant, però que la F1 el va distreure fins que va ser massa tard, i que "hi haurà repercussions per aquells que no mereixen treballar en un gran equip com McLaren. No vull que el món pensi que McLaren és un grup d'idiotes".
 


Zak Brown, CEO de McLaren, anima a Fernando Alonso després del fiasco Foto: Joe Skibinski


Això sí, no tanca la porta a tornar l'any següent amb Alonso com a pilot: "Nosaltres no som dels que abandonem. No crec que hàgim estat arrogants, sinó que no hem estat preparats quan tocava. Ens hem derrotat a nosaltres mateixos. Volem tornar i guanyar."
 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.