Novetats Cotxes

Mazda ataca amb tecnologia SkyActiv: presenta els nous Mazda3 i CX-30

Des d'Hiroshima arriba també la revolucionària tecnologia SkyActiv-X, que permet encendre la gasolina per compressió com si fos un motor dièsel

Provem el Mazda CX5: un SUV que no et deixarà indiferent

| 09/05/2019 a les 07:00h
Arxivat a: Novetats Motor, SkyActiv, Mazda3, Mazda, SUV, Novetats Cotxes, CX-30, KODO
Mazda prepara el que queda de 2019 carregat de novetats
Mazda prepara el que queda de 2019 carregat de novetats | Mazda
Els darrers anys Mazda ha estat millorant constantment per créixer com a marca i convertir-se en una alternativa a marques ja consolidades del segment Premium: amb noms com Audi i BMW en el punt de mira, la marca d'Hiroshima no cessa en mostrar al món els seus avanços. Les seves marques -el disseny "KODO - Ànima del moviment" i els motors, xassís i components "SkyActiv"- ja s'han convertit en un segell de qualitat. 

Després de renovar recentment els SUVs CX-3 i CX-5 (que representen entre els dos més de la meitat de les ventes de Mazda a Espanya), ha arribat el torn de renovar el compacte de la casa, el Mazda3, i de llançar un nou SUV derivat d'aquest: el CX-30. El llançament vindrà acompanyat d'un important avanç tècnic, que marca un salt generacional per la marca: el motor SkyActiv-X, capaç d'encendre la mescla de gasolina per compressió i no només amb bugies i espurnes. Passem a detallar-ho a continuació.


El Mazda3, nou compacte de referència

El Mazda3 (el nom del model és un sol mot, per la qual cosa seria el Mazda Mazda3) està a punt d'arribar oficialment als concessionaris espanyols. La marca japonesa ja admet comandes de la nova generació del seu cotxe compacte del segment C, una de les grans estrenes automobilístiques d'aquest any.

La gamma del Mazda3 s'articula en dos tipus de carrosseries ben diferenciades però amb les línies de disseny KODO ben marcades: una de 5 portes -d'aspecte més esportiu i dinàmic-, i una altra sedan de 4 portes -més funcional i elegant. El Sedan compta amb una longitud de 4,58 m, davant dels 4,46 m que mesura la carrosseria de 5 portes, compartint els dos amplada -1,79 m- i alçada -1,45 m- . Pel que fa a capacitat de càrrega al maleter, 351 litres per al 5 portes i 419 litres per al Sedan.

Des de Mazda destaquen del nou model un gran refinament i una excel·lent qualitat de rodadura en la conducció: expliquen que els seus enginyers han portat a la pràctica nous mètodes de construcció i s'han utilitzat nous materials d'insonorització que han servit per millorar notablement l'aïllament acústic. La qualitat dels interiors també ha millorat, amb línies inspirades també en el disseny KODO, menys plàstics durs i amb els comandaments sempre dirigits a l'ergonomia del conductor, com és tradició en la marca.

La seguretat és un altre dels capítols en què també destaca la nova generació del Mazda3. Entre els diferents sistemes i assistents a la conducció, destaquen el control de creuer intel·ligent i adaptatiu pel qual cotxe automàticament pot accelerar, frenar i dirigir la direcció per si sol durant els embussos, l'alerta de trànsit creuat frontal i l'última evolució del sistema de detecció de cansament i fatiga del conductor.
 


El Mazda3 té un disseny afilat, net i molt atractiu Foto: Mazda


El CX-30, nou SUV que es fa un forat entre CX-3 i CX-5

Després del nou Mazda3, el també nou Mazda CX-30, és el segon vehicle de la nova generació de vehicles de la marca japonesa. En l'oferta de models SUV de Mazda, aquest inèdit CX-30 es situarà a mig camí entre el CX-3 i el CX-5. El seu nom ha estat molt comentat: encara que no és oficial, es rumoreja que no s'anomena CX-4 per no crear confusió amb el model homònim que la marca ven en una joint-venture només a la Xina.

El nou SUV pren la base del nou Mazda3 (igual que el CX-3 la pren del Mazda2) i aposta per la versatilitat, la funcionalitat i el disseny. L'interior i el desenvolupament tècnic (plataforma, motors, tecnologia i seguretat) venen tots derivats del compacte: el que més varia és la carrosseria, de SUV, i que podrà triar-se en versions de dues rodes motrius (les davanteres) o amb un nou sistema de tracció total, que en el cas de Mazda es denomina amb el nom d'i-Activ AWD.

La vistosa carrosseria de 4,40 m de longitud, 1,80 m d'ample i 1,53 m d'alt (per llargada es situa entre els 4,28 del CX-3 i els 4,55 del CX-5) atreu totes les mirades, i la caiguda del sostre, molt pronunciada, les motllures laterals en plàstic i la crescuda del maleter respecte al Mazda3, per sobre els 450 litres, en són els seus punts clau.

A nivell mecànic, és d'esperar que el Mazda CX-30 comparteixi molts dels motors ja coneguts del nou Mazda3 2019, com l'SkyActiv-X. 
 


El CX-30, novetat destacada que es podrà veure a l'Automobile Barcelona en primícia Foto: Mazda



Motors SkyActiv convencionals i SkyActiv-X revolucionaris: evolució tècnica constant

Els motors inicials confirmats per als nous Mazda3 i CX-30 inclouen un gasolina atmosfèric 2.0 SKYACTIV-G de 122 CV i un dièsel 1.8 SKYACTIV-D de 116 CV, adaptats als nous límits de la nova norma anticontaminació Euro 6d, a més de complir amb tots els requeriments del cicle d'homologació i consums WLTP. Com a novetat, el motor de gasolina SKYACTIV-G, que compta amb la tecnologia M Hybrid de recuperació d'energia, rebrà l'etiqueta mediambiental ECO de la DGT.

Més endavant (presumiblement a finals d'any), la gamma del Mazda3 primer i la del CX-30 després donaran la benvinguda al revolucionari motor de gasolina SkyActiv-X. Aquesta mecànica compta amb un sistema revolucionari anomenat SPCCI: pot funcionar mitjançant encesa per compressió, com un dièsel, o amb espurna, com un gasolina, segons les condicions del moment.
 


La tecnologia SPCCI, explicada per la pròpia marca Foto: Mazda


Aquesta tecnologia, que cap fabricant ha aplicat encara en un vehicle de sèrie per la seva complexitat, promet rebaixar en els nivells de consum i emissions augmentant la potència del motor: reuneix el millor del dièsel (el baix consum) amb el millor de la gasolina (potència i baixes emissions). Mazda promet ser la primera, amb la versió que rebran els nous models  i que tindrà una cilindrada de dos litres i produirà uns 180 CV.

Per acabar, el que si és sembla segur és que, tot i que Mazda hi dedica recursos, el motor rotatiu no tornarà en un vehicle de producció, com a mínim com a fons principal d'energia. Sembla que la nova generació SkyActiv Híbrida podria utilitzar-lo per recarregar les bateries en cas de necessitat: estarem atents a qualsevol novetat.
 


 
 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Ford Puma
Ford Puma | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Un B-SUV amb tecnologia mHEV i amb disseny inspirat en un clàssic dels anys noranta
Cupra el-Born
Cupra el-Born | Cupra
L'equip de la marca ha seguit evolucionant el Concept donant-li un caràcter més esportiu i un disseny encara més marcat
Imatge il·lustrativa
El nou MINI John Cooper Works GP serà produït en una petita sèrie de 3.000 unitats, i és el model més ràpid i potent que mai han fabricat
Ford Puma
Ford Puma | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Un B-SUV amb tecnologia mHEV i amb disseny inspirat en un clàssic dels anys noranta
VW Passat Variant R-Line Performance Edition, un familiar d'alta velocitat
VW Passat Variant R-Line Performance Edition, un familiar d'alta velocitat | Marc Calvo
Ferran Boada
Aquest és un Volkswagen Passat d'alta gamma amb un kit estètic d'estil esportiu, bastant discret d'altra banda, i gairebé tots els gadgets tecnològics possibles, a la gamma Passat, muntats de sèrie.
El BMW X2 també queda marcat per M Performance
El BMW X2 també queda marcat per M Performance | F.Boada
Ferran Boada
Un SUV vitaminat per M Performance i adaptat a les preferències del gran públic