Novetats Cotxes

El Mitsubishi Montero s'acomiada del mercat: els 4x4, en perill d'extinció?

El reconegut 4x4 japonès es deixarà de vendre tant a Europa com a Japó sense substitut directe dins la marca

Mitsubishi deixarà de fabricar el Montero

| 06/05/2019 a les 08:39h
Arxivat a: Novetats Motor, Final, 4x4, Montero, Mitsubishi
El Montero ja no està a la venta a Europa i Japó
El Montero ja no està a la venta a Europa i Japó | Mitsubishi
No corren bons temps ni per a Mitsubishi ni per als autèntics tot terrenys. Després d'anunciar el 2015 que el Montero s'acomiadaria del mercat els pròxims anys, el dia finalment ha arribat.

La marca dels tres diamants ha anunciat que posarà punt i final a la producció del Montero (o Pajero en altres mercats) tan a Europa com a Japó, encara que en seguirà produint per a altres mercats emergents. Immersa ara en els SUVs Eclipse Cross, Outlander i ASX, Mitsubushi també va deixar de fabricar fa un temps una altra llegenda, el Lancer. Mals temps per als automòbils passionals, sens dubte.

Entrat en anys en termes ambientals, però fort i pràctic com el primer dia

Al mercat des de 2006, la generació actual del Montero ja era veterana. Construït tan com manen els cànons dels tot-terrenys, amb un xassís de llargs i travessers i un motor dièsel de quatre cilindres i alta cilindrada, no era un vehicle pensat precisament per a l'eficiència energètica, sinó per conduir sense problemes en qualsevol situació fora l'asfalt. Precisament les seves capacitats off-road el van portar a guanyar des de 1985 a 2007 fins a 13 Rally Dakar.

La implantació el 2020 d'un límit de 95 g/km de CO2 per les emissions mitjanes d'una marca ha estat el punt d'inflexió que ha fet que la marca decidís deixar de vendre'l: les emissions dels vehicles cada vegada han de ser menors i per a Mitsubishi no valia la pena desenvolupar una nova generació del model adaptada als nous temps.
 

 

La generació actual va rebre un rentat de cara el 2015. Foto: Mitsubishi

 
Comiat en silenci 

Com sol passar en aquests casos, el Montero ha desaparegut del mercat espanyol (i de la resta d'Europa) per la porta del darrere, sense cap anunci oficial, després de vendre l'any passat poc més de 4.400 unitats a tot el continent i portar acumulades aquest any tan sols unes 300 unitats en tres mesos. Comparades amb les 18.000 que va vendre el 2007, es pot entendre el moviment de la marca.

Tot i això, encara es seguirà venent a l'Orient Mitjà, al sud-est asiàtic i a Austràlia, on les normatives encara són prou laxes i les ventes prou altes com per justificar la seva permanència.

Al Japó sí que es llançarà una edició especial anomenada Final Edition, limitada a 700 unitats i amb un cost al voltant dels 35.000€: a part de les plaques commemoratives, estarà equipat amb tots els extres que el model pot incloure i es mourà gràcies al motor dièsel de 3.2 litres, 190 CV i canvi automàtic que ha muntat els últims anys. Els compradors també rebran un rellotge Citizen commemoratiu.
 


Les anteriors generacions i el seu pedigrí de competició són excepcionals Foto: Mitsubishi

 

Poques alternatives tot-terreny: una espècie en perill d'extinció?

El Montero era un dels pocs vehicles autènticament tot-terreny del mercat. 
Dins de Mitsubishi, marca que recentment ha anunciat que es dedicaria de forma quasi exclusiva al SUV, només hi queda una alternativa tot-terreny: el pick-up L200. 

L'alternativa més clara ara mateix passaria pel Toyota Land Cruiser, tota una institució que recentment s'ha renovat i que també equipa reductora, controls electrònics off-road i diferencials bloquejables.
 


Els seus sistemes off-road segueixen sent molt avançats. Foto: Mitsubishi

 


Les normatives mediambientals i els SUV han provocat l'extinció de molts autèntics tot terrenys els últims anys, i els pocs que queden s'han hagut d'adaptar a la força als nous temps. El Suzuki Vitara s'ha convertit en SUV i el Jimny s'ha civilitzat, encara que per sort manté intactes les habilitats fora l'asfalt. El Patrol i el Pathfinder ja fa temps que van desaparèixer de Nissan, que ara té al SUV Qashqai com a rei i només té com a tot-terreny el pick-up Navara. Subaru segueix equipant el seu magnífic sistema de tracció integral als nous models, però no equipa caixes reductores. I fora de les marques japoneses, només ens queden els Jeep Wrangler i Renegade Trailhawk i el Mercedes Clase G -que tot i ser bon tot-terreny, el seu preu no convida a provar-ho.

La pregunta, doncs, és si els tot-terrenys acabaran per desaparèixer els pròxims anys a mans de les regulacions ambientals i els SUV o si aconseguiran sobreviure com a producte de nínxol per als aficionats a sortir de l'asfalt. 

Contingut relacionat

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
El Seat Tarraco avança el futur de la marca de Martorell
El Seat Tarraco avança el futur de la marca de Martorell | F.Boada
Ferran Boada
Més i millor, la nau capitana de Seat creix en totes les seves dimensions, no només pel que fa les mides
La prova ja compta amb més de 70 inscrits per aquest 19 de maig
La prova ja compta amb més de 70 inscrits per aquest 19 de maig | V-Line Org.
L'ajuntament de Les Masies de Voltregà ha fet tot el possible per poder recuperar la prova i celebrar aquesta 15a edició | Més de 70 vehicles faran el recorregut de 6,8 km aquest 19 de maig
Hamilton i el seu Mercedes al Circuit, serà l'última vegada que l'hi veiem?
Hamilton i el seu Mercedes al Circuit, serà l'última vegada que l'hi veiem? | Miquel Rovira / Roger Sala
Hamilton s'imposa de principi a final en una cursa marcada per la possible sortida del GP d'Espanya del Gran Circ | Liberty Media ja ha confirmat la tornada del GP dels Països Baixos, mentre l'assistència al Circuit és la pitjor des de 1999 | Les negociacions entre Liberty i institucions, encara obertes, estan en un moment clau
El Seat Tarraco avança el futur de la marca de Martorell
El Seat Tarraco avança el futur de la marca de Martorell | F.Boada
Ferran Boada
Més i millor, la nau capitana de Seat creix en totes les seves dimensions, no només pel que fa les mides
El nou BMW X5 2019 ens porta a nous límits
El nou BMW X5 2019 ens porta a nous límits | F.Boada
Ferran Boada
Més gran, més luxós, més tecnològic, més versàtil i amb millors prestacions fora de l'asfalt
Opel Grandland X
Opel Grandland X | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Opel reneix amb l'ajuda de PSA, i uns dels productes que presenta és el Grandland X, amb motors i plataforma també de PSA