Proves Cotxes

Provem el nou Ford Focus: generalista, o no tant?

Renovat totalment i amb una estètica espectacular, el Focus es fa valer i no llença la tovallola per reconquerir el mercat

| 02/02/2019 a les 20:52h
Arxivat a: Proves Cotxes, EcoBoost, Focus, Ford
Ford Focus 2019
Ford Focus 2019 | Ferran Rosàs
Avui us porto un dels reis del segment C, renovat per dins, per fora i amb algunes novetats sota el capó. És el Ford Focus, en la seva quarta generació. I abans que seguiu llegint, puc dir-vos que és un dels cotxes més atractius que he provat en l'últim any. Per què? Tot seguit us ho explico.

Per la seva estètica: el Focus ha rebut un redisseny total i s'ha posat al capdavant pel que fa a disseny. No té res a veure amb l'anterior model, que tenia un aspecte molt previsible i genèric. Les línies que travessen la carrosseria pel lateral, els pilots davanters i posteriors, les llandes i els acabats dels para-xocs el converteixen en un dels compactes més atractius del mercat. Depenent de l'acabat, el cotxe pot canviar radicalment. El meu preferit és el ST Line, tot i que l'elegància que confereix l'acabat Titanium (el que podeu veure en les imatges) o del Vignale, serà l'argument de compra dels que el busquin més seriós.
 

Ford Focus 2019 Foto: Ferran Rosàs


Per l'interior: un cop dins s'aprecia molt la feina feta des de Ford per portar al Focus a un nou nivell. La neteja de botons és considerable. Els anteriors models de Ford eren caracteritzats per un desordre increïble de botons que mai eren on se suposava que havien de ser. Ara, amb la nova pantalla que presideix l'interior del cotxe, l'única cosa que queda fora del control tàctil és el climatitzador, que és on toca i és fàcil de fer servir.
 

Ford Focus 2019 Foto: Ferran Rosàs


Tot i ser un cotxe tradicional en alçada (cal aclarir-ho per culpa de la moda SUV), els seients i comandaments estan disposats de tal manera que no es fa difícil entrar i sortir del cotxe. Les portes de darrere són molt grans i còmodes pels ocupants o per carregar cadiretes o altres elements. L'espai interior tant en cames, com al cap és de primera categoria, capaç de fer-nos adonar que no necessitem un SUV si la nostra excusa és l'espai.
 

Ford Focus 2019 Foto: Ferran Rosàs


La pega que poso a la vida pràctica és la forma de les portes posteriors. Per culpa de l'estètica, la porta fa una forma estranya a la part del vidre i pot ser incòmode en aparcaments estrets. És més, la marca ofereix uns protectors de porta plàstics que es despleguen en obrir-les (per no colpejar altres cotxes o columnes) i sobresurt més la part del vidre que la part on és el protector.
 

Ford Focus 2019 Foto: Ferran Rosàs


Si passem a la part posterior del cotxe, l'espai al maleter és de 375 litres. 5 més que a l'Opel Astra, però 5 menys que al Volkswagen Golf o al SEAT Leon. Podem emmagatzemar petits elements als dos forats laterals de l'espai de càrrega i disposem d'alguns ganxos per penjar bosses o altres. Per introduir grans maletes o material pesat, hem de superar l'esglaó que hi ha entre la boca de càrrega i el fons.
 

Ford Focus 2019 Foto: Ferran Rosàs


Un altre detall atractiu són els motors. Potser tinc ja la síndrome d'Estocolm amb els tricilíndrics i m'estan començant a semblar bé. El que sí que és cert, és que el 1.0 EcoBoost de 125 CV que hem provat es mostra suficient per desplaçaments de dia a dia, urbans, autopistes i carreteres secundàries. I si no ens posem fins amb l'orella, el podríem arribar a confondre amb un motor de 4 cilindres.

El consum és adequat. Les circumstàncies de la nostra prova van fer que no poguéssim baixar de 7 litres cada 100 quilòmetres, però cercant per internet, és fàcil veure que els usuaris han aconseguit baixar dels 6,6 litres cada 100 quilòmetres que homologa en el nou cicle mixt WLTP.

La unitat de proves, a més del motor 1.0 EcoBoost de 125 CV, equipa la caixa de canvis automàtica de 8 velocitats. El selector de canvis incorpora un nou disseny en forma de rodeta, que permet una neteja de l'habitacle i ajuda a la millora del dibuix interior. I mecànicament es comporta de meravella. Els canvis són suaus, imperceptibles i adequats. Permet fer un pas endavant a la marca de l'oval. La pega és quan ens decidim a canviar de manera manual amb les palanques que hi ha darrere el volant. Bàsicament les transicions esdevenen lentes i les ganes de fer conducció esportiva marxen.
 

Ford Focus 2019 Foto: Ferran Rosàs


Pel que fa a la conducció, el Ford Focus sempre ha estat un dels capdavanters. Aquest nou model segueix en la línia i permet gaudir al volant. Inclou elements nous que només havíem vist en marques prèmium, com és el cas del head-up display. És un petit panell de plàstic transparent que es desplega darrere el volant i com si es tractés d'un holograma ens mostra la velocitat i l'estat del sistema de direcció o acceleració autònoma (i és que el Ford Focus gairebé es condueix a si mateix). Quan decidim girar nosaltres mateixos, trobem que la direcció és precisa i tenim la suficient informació del que està passant a les rodes (també la podem endurir amb el mode de conducció esportiu). La suspensió aguanta molt bé l'abús que podem donar al cotxe amb la direcció a alta velocitat i ens fa sentir que conduïm un auto molt lleuger, però a la vegada es mostra tova i còmode als obstacles urbans que podem trobar. Cal entendre que em refereixo a un cotxe utilitari per a tots els públics. Sé que molts espereu les possibles versions ST o RS, però caldrà esperar una mica.

Fins ara el resum és positiu, i com he dit al principi, molt atractiu per una possible compra. Però l'element clau en la competitivitat és el preu. El Ford Focus Titanium 1.0 125 CV amb canvi automàtic de 8 marxes, és al mercat a partir de 19.150 euros. Per un Opel Astra el nivell de preus és molt similar però l'alemany es veu obsolet en comparació. I si el volem comparar, per exemple amb un Golf també similar (amb 10 CV menys), veiem que hem de gastar més de 6.000 d'afegit per un cotxe que no es veu, ni de bon tros, tant avantguardista com el Focus.

Aquestes són les raons per les quals l'he trobat una de les opcions de compra més interessants que hi ha actualment pel que fa a compactes del segment C. Comoditat, espai, motor competitiu i sobretot, disseny i avantguardisme. El Ford Focus no ha inventat res de nou, però apropa equipament i elements prèmium als compradors generalistes, que a més busquen el look espectacular que la marca d'origen americà li ha sabut donar.

Prova Ford Focus

 
 
 
 
 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
VW Passat Variant R-Line Performance Edition, un familiar d'alta velocitat
VW Passat Variant R-Line Performance Edition, un familiar d'alta velocitat | Marc Calvo
Ferran Boada
Aquest és un Volkswagen Passat d'alta gamma amb un kit estètic d'estil esportiu, bastant discret d'altra banda, i gairebé tots els gadgets tecnològics possibles, a la gamma Passat, muntats de sèrie.
Imatge il·lustrativa
El nou MINI John Cooper Works GP serà produït en una petita sèrie de 3.000 unitats, i és el model més ràpid i potent que mai han fabricat
Mou VW Tiguan 2020
Mou VW Tiguan 2020 | Volkswagen
El nou Tiguan tindrà un nou motor híbrid endollable d'última generació i comptarà, per primera vegada, amb una versió R
VW Passat Variant R-Line Performance Edition, un familiar d'alta velocitat
VW Passat Variant R-Line Performance Edition, un familiar d'alta velocitat | Marc Calvo
Ferran Boada
Aquest és un Volkswagen Passat d'alta gamma amb un kit estètic d'estil esportiu, bastant discret d'altra banda, i gairebé tots els gadgets tecnològics possibles, a la gamma Passat, muntats de sèrie.
El BMW X2 també queda marcat per M Performance
El BMW X2 també queda marcat per M Performance | F.Boada
Ferran Boada
Un SUV vitaminat per M Performance i adaptat a les preferències del gran públic
Kia Sportage 2020 MildHybrid
Kia Sportage 2020 MildHybrid | Marc Calvo
Marc Calvo
La marca norcoreana ens sorprèn amb uns acabats de primera