Proves Cotxes

Provem el CUPRA Ateca: el primer d'una nissaga

Per al seu primer model la nova marca aposta per un esportiu de 300 CV de potència amb carrosseria SUV

| 28/01/2019 a les 17:45h
Arxivat a: Proves Cotxes, Proves Cotxes, Cupra, Ateca, Suv, esportiu
Sorprenent el dinamisme del Cupra Ateca
Sorprenent el dinamisme del Cupra Ateca | F.Boada
El moment ha arribat, per fi ens posem al volant del primer signat per CUPRA com a marca independent de SEAT, el CUPRA Ateca. Pot semblar que el més fàcil per iniciar aquesta singladura hagués estat agafar la base del León Cupra R i donar-li una volta de rosca més en la seva radicalitat, però s'ha escollit començar per una carrossria SUV, no hi ha res que estigui més de moda, i afegir-li el picant necessari per convertir-lo en un esportiu. A més la recepta té la gràcia de què està relativament sola en el segment dels SUV compactes.

Perquè sí que és ben cert que el mercat comença a estar saturat de tota mena de SUVs, n'hi ha de tarannà urbà, familiars, més o menys aventurers, i fins i tot en comencem a trobar-ne d'elèctrics , però esportius n'hi ha ben pocs i encara menys en aquest segment i els que hi ha pertanyen tots a marques prèmium que juguen a una lliga diferent de preus. Tot i que per prestacions i equipament el CUPRA Ateca els pot arribar a tutejar.
 

Malgrat els aditaments aerodinàmics la imatge del Cupra Ateca és prou discreta Foto: F.Boada


Malgrat la profusió de logotips CUPRA que els responsables de la marca hi han distribuït per l'exterior i l'interior del cotxe la veritat és que haguéssim agraït una imatge més diferenciada de la d'un Seat Ateca FR. Sempre he destacat com un fet positiu la discreció dels models Cupra de SEAT, però posats a crear una nova marca diferenciada, crec que més diferenciació estètica seria necessària i desitjable.

A més dels dels logotips a primer cop d'ull veiem la inscripció CUPRA , al més pur estil d'Audi Sport, que apareix a la graella que hi ha sota del para-xocs, a la vista lateral destaquen les llandes de nou disseny que combinen el color negre amb el platejat i que amaguen les pinces de fre també amb la inscripció CUPRA.

Darrere els difusors aerodinàmics específics sota l'aleró i sobretot les quatre sortides del sistema d'escapament són les encarregades de marcar caràcter en aquest SUV esportiu. També s'ofereix una gamma de colors especifica, formada per sis opcions: Vermell Velvet, Energy Blue,  Brilliant Silver,  Rodium Grey,  Magic Black i Nevada White, el de la nostra unitat. Per als qui busquin una mica més d'imatge esportiva, es pot optar per un equip de frens d'alt rendiment, signat per Brembo, amb discos de major grandària.
 

Els cuatre escapaments són una declaració d'intencions Foto: F.Boada


Com era d'esperar l'habitacle tampoc és gaire diferent del d'un Seat Ateca, si bé hi tornem a trobar el logo CUPRA arreu i també la inscripció gravada al respatller dels seients. Destaca la presència la instrumentació digital, anomenada Digital Cockpit, de 10,25 polzades, i al davantal, la del sistema multimèdia, de maneig tàctil, de 8,0".

Tampoc hi falten detalls com el del carregador per inducció, per als smartphone més moderns. Un interior modern i ben realitzat, però altre cop, qui busqui quelcom més racing haurà d'anar a la llista d'opcionals i triar els seients de tipus baquet, acabats en teixit Alcantara. L'habitabilitat òbviament és tan bona com la del Seat Ateca. Un portó elèctric dóna accés a un maleter de 485 litres que permet a aquest esportiu gaudir de la versatilitat d'un SUV compacte.
 

L'interior és força semblant al de qualsevola altre Ateca. Potser massa semblant. Foto: F.Boada


Ara bé la raó de ser d'aquest CUPRA Ateca es troba sota el seu capó davanter on hi trobem un motor 2.0 TSI, que lliura 300 CV de potència i 400 Nm de parell, entre 2.000 i 5.200 rpm. Aquest bloc turbo alimentat de gasolina, és el mateix que ha estat present (i segueix estant-ho) en les últimes evolucions del Seat León Cupra. En tots els casos, s'associa a la transmissió automàtica de doble embragatge DSG, de set relacions, i al sistema de tracció total 4Drive, amb embragatge de tipus Haldex.

A més el CUPRA Ateca equipa de sèrie de la Direcció Progressiva (amb desmultiplicació variable), suspensió adaptativa DCC i el control dinàmic de la conducció Drive Profile, amb sis programes: Normal, Confort, Sport, CUPRA, Neu i Off road. A més d'un mode personalitzable que permet combinar tots els parametres anteriors al gust i que a més permet escollir un mode de funcionament del motor ECO.

La xifra oficial de consum és de 7,4 litres cada 100 quilòmetres i la pots aconseguir amb relativa facilitat si les condicions del transit i les teves ganes de jugar amb l'accelerador ho permeten. Ara si bé, si vols anar gaudint de l'empenta del CUPRA Ateca en tot moment, oblida aquesta dada, el consum s'enfilarà per sobre dels 10 litres de mitja també amb molta facilitat.
 

El comportament dinàmic del CUPRA Ateca és excepcional Foto: F.Boada

 

Com hom pot esperar, les seves prestacions són de primer nivell, amb una velocitat màxima de 247 km / h i una acceleració de 0 a 100 en tan sols 5,2 segons. El CUPRA Ateca també permet una conducció tan relaxada com la d'un Ateca 1.0 de 115 Cv i rodar tranquil·lament entre el transit urbà o gaudir del seu bon confort durant llargs viatges per vies ràpides. Però està clar que el CUPRA Ateca ha nascut per córrer i és el que et demana en tot moment amb els esbufecs que emet en les reduccions, t'està demanant que afluixis la corretja i el deixis córrer.

Llavors és quan caus en la temptació, selecciones el mode de conducció CUPRA, enfonses el peu dret a l'accelerador i surts disparat cap endavant com una exhalació. La prevenció necessària de pensar que vas en un SUV desapareix en pocs segons, el pas per revolts ràpids es fa sobre raïls i en viratges lents és sorprenentment àgil per un SUV.

Està clar que es noten més inèrcies que en els León Cupra que hem pogut provar, l'alçada i el pes addicionals no es poden fer desaparèixer, però el CUPRA Ateca és capaç de donar més d'un ensurt a esportius de raça sobre un traçat sinuós. El sistema 4Drive s'encarrega d'anar repartint i modulant la potència entre tots dos eixos per transmetre la potència a l'asfalt en tot moment, reduint a l'anecdòtic les pèrdues de tracció, assegurant la motricitat i per tant les prestacions.
 

El CUPRA Ateca no té comptencia ni al mercat ni sobre la carretera Foto: F.Boada


L'essència del nou Cupra Ateca són les seves prestacions d'esportiu, l'excel·lent comportament dinàmic i la versatilitat d'un SUV compacte en la conducció diària. A partir de 44.900 euros (fins als 52.800 si s'equipa amb els seients esportius amb calefacció, entapissats en pell amb ajust elèctric, pintura metal·litzada, llandes exclusives, frens Brembo i l'equip de so Beats Audio) el Cupra Ateca és un model sense una competència directa. El primer pas d'una marca de la n'esperem molts més.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
F.Boada
Els més puristes i adeptes de la marca li podran posar moltes pegues, pero no podràn pas dir que no és un concepte equilibrat i de funcionament impecable.
Hyundai i30 2021
Hyundai i30 2021 | Hyundai
L'acabat N Line, inspirat en la competició, està disponible per primera vegada en el nou i30 Wagon.
Audi SQ2
Audi SQ2 | Audi
El nou SQ2 arriba amb 300 Cv, tracció Quattro i carregat de tecnologia
Imatge il·lustrativa
F.Boada
Els més puristes i adeptes de la marca li podran posar moltes pegues, pero no podràn pas dir que no és un concepte equilibrat i de funcionament impecable.
Peugeot e-2008 GT
Peugeot e-2008 GT | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Del país on va néixer el motor de combustió ens arriba una de les millors opcions dins el mercat dels elèctrics. Autonomia de 322 quilòmetres i 136 cavalls de potència en una carrosseria SUV.
Ford Focus ST Line X
Ford Focus ST Line X | Marc Calvo
Marc Calvo
Ford actualitza el nou Focus amb motors EcoBoost micro-híbridats amb uns consums excepcionals