Histories del Motor

​El SEAT 1400, el cotxe que va donar origen a la història de la companyia, fa 65 anys

Entre 1953 i 1964, van sortir 98.978 unitats de la fàbrica de SEAT a la Zona Franca de Barcelona

| 13/11/2018 a les 11:17h
Arxivat a: Histories del Motor, Històries del Motor, Zona Franca, 1400, Seat
Les instal·lacions de Zona Franca el 1953
Les instal·lacions de Zona Franca el 1953 | Seat
El 13 de novembre de 1953 va néixer el SEAT 1400, el primer model a sortir de la fàbrica de Zona Franca de Barcelona, que va marcar l'inici de la història de la companyia i va establir les bases del futur èxit que avui coneixem.

El primer SEAT 1400, amb número de placa B-87.223, va sortir de la fàbrica de la companyia el 13 de novembre de 1953, només tres anys després de la creació de SEAT com a societat. En aquest moment, el ritme de producció era de només cinc vehicles per dia, nombre que augmentaria ràpidament. El SEAT 1400 tenia un preu de 117.000 pessetes (aproximadament 705 euros).

Concebut com el vehicle per establir els fonaments de SEAT, el 1400 va ser una berlina de quatre portes, amb motor davanter en posició longitudinal i propulsió posterior, pensat també per ser tant un vehicle oficial per a les autoritats estatals, com per a prestar servei públic com a taxi .

El SEAT 1400 va ser un dels primers vehicles a Europa en utilitzar una carrosseria autoportant -llavors denominada "pontó" -, en lloc de xassís separat amb carrosseria collada. Implementava un motor de quatre cilindres amb 1.395 cc de cilindrada, unit a una transmissió manual de quatre velocitats, que desenvolupava una potència màxima de 44 CV sobre l'eix posterior propulsor rígid, que incorporava el diferencial. Així, aconseguia una velocitat màxima de 120 km / h, un rendiment més que suficient per a l'època.



El xassís incorporava molls helicoidals en la suspensió posterior per generar un efecte elàstic que proporcionava un major confort, i ballestes longitudinals semi-cantilever, que actuaven com tirants o braços d'empenta, i servien per atorgar al model una millor estabilitat anti balanceig. Per la seva banda, una barra Panhard s'encarregava del posicionament transversal de l'eix. Aquesta configuració era molt moderna per al seu temps.

El disseny exterior del 1400 està inspirat en els vehicles americans de l'època, amb una forma posterior arrodonida i molt elegant, amb unes llums posteriors de forma cònica. Així mateix, va ser un dels primers models a introduir els parabrises corbs d'una sola peça, i el sistema de calefacció.

Al final de la producció inicial del SEAT 1400 a 1954, s'havien produït 1.345 unitats, però tan sols va ser el començament. La família 1400 va continuar amb la introducció del 1400 A en 1954, el 1400 B el 1956 i el 1400 C el 1960, juntament amb una sèrie de versions especials -carrosseria familiar, comercial i fins furgoneta-. Amb cada versió es van incorporar millores de rendiment i disseny, el que va ajudar a consolidar la seva posició en el mercat i a fer créixer a SEAT com a marca.

El 1400 va col·laborar en el gran creixement de SEAT. Tot i que les xifres inicials de producció eren petites, el 1955 la producció anual s'acostava a les 3.000 unitats, i es va produir amb gairebé el 100% de components d'origen nacional. El 1956 es van fabricar 7.000 vehicles, i un any després es va arribar als 10.000. Al final de la seva comercialització, s'havien venut 98.978 unitats i SEAT havia garantit la seva posició en el mercat i en la història de l'automoció a l'estat espanyol.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Mondeo Híbrid. Una gran berlina de consums reduïts
Mondeo Híbrid. Una gran berlina de consums reduïts | F.Boada
Si busques una berlina híbrida de talla gran, i fabricant generalista, no trobes moltes alternatives al mercat
Imatge il·lustrativa
El pilot tarragoní s'acomiada amb un emotiu vídeo
Un camí d'accés al Tibidabo va ser la pista de proves per al mític Land Rover a Barcelona.
Un camí d'accés al Tibidabo va ser la pista de proves per al mític Land Rover a Barcelona. | Land Rover
Després de 70 anys de grans aventures tot terreny i increïbles expedicions al voltant del món, el Land Rover Sèrie I Nº3 torna a Catalunya, al mateix lloc on es va presentar el 1948.
Mondeo Híbrid. Una gran berlina de consums reduïts
Mondeo Híbrid. Una gran berlina de consums reduïts | F.Boada
Si busques una berlina híbrida de talla gran, i fabricant generalista, no trobes moltes alternatives al mercat
El BMW Serie 2 Gran Tourer és un cotxe únic a la seva categoria
El BMW Serie 2 Gran Tourer és un cotxe únic a la seva categoria | F.Boada
Ferran Boada
Un petit monovolum amb espai per a tot i un dinamisme marca de la casa
Tan versàtil com un SUV però molt més dinàmic. És el BMW 320d Touring xDrive
Tan versàtil com un SUV però molt més dinàmic. És el BMW 320d Touring xDrive | F.Boada
Seat León Cupra R. Amb R de Radical
Seat León Cupra R. Amb R de Radical | Marc Calvo
Ferran Boada
El Cupra més radical arriba en forma d'edició limitada. Només 800 excollits es podran posar al seu volant