Histories del Motor

​El SEAT 1400, el cotxe que va donar origen a la història de la companyia, fa 65 anys

Entre 1953 i 1964, van sortir 98.978 unitats de la fàbrica de SEAT a la Zona Franca de Barcelona

| 13/11/2018 a les 11:17h
Arxivat a: Histories del Motor, Històries del Motor, Zona Franca, 1400, Seat
Les instal·lacions de Zona Franca el 1953
Les instal·lacions de Zona Franca el 1953 | Seat
El 13 de novembre de 1953 va néixer el SEAT 1400, el primer model a sortir de la fàbrica de Zona Franca de Barcelona, que va marcar l'inici de la història de la companyia i va establir les bases del futur èxit que avui coneixem.

El primer SEAT 1400, amb número de placa B-87.223, va sortir de la fàbrica de la companyia el 13 de novembre de 1953, només tres anys després de la creació de SEAT com a societat. En aquest moment, el ritme de producció era de només cinc vehicles per dia, nombre que augmentaria ràpidament. El SEAT 1400 tenia un preu de 117.000 pessetes (aproximadament 705 euros).

Concebut com el vehicle per establir els fonaments de SEAT, el 1400 va ser una berlina de quatre portes, amb motor davanter en posició longitudinal i propulsió posterior, pensat també per ser tant un vehicle oficial per a les autoritats estatals, com per a prestar servei públic com a taxi .

El SEAT 1400 va ser un dels primers vehicles a Europa en utilitzar una carrosseria autoportant -llavors denominada "pontó" -, en lloc de xassís separat amb carrosseria collada. Implementava un motor de quatre cilindres amb 1.395 cc de cilindrada, unit a una transmissió manual de quatre velocitats, que desenvolupava una potència màxima de 44 CV sobre l'eix posterior propulsor rígid, que incorporava el diferencial. Així, aconseguia una velocitat màxima de 120 km / h, un rendiment més que suficient per a l'època.



El xassís incorporava molls helicoidals en la suspensió posterior per generar un efecte elàstic que proporcionava un major confort, i ballestes longitudinals semi-cantilever, que actuaven com tirants o braços d'empenta, i servien per atorgar al model una millor estabilitat anti balanceig. Per la seva banda, una barra Panhard s'encarregava del posicionament transversal de l'eix. Aquesta configuració era molt moderna per al seu temps.

El disseny exterior del 1400 està inspirat en els vehicles americans de l'època, amb una forma posterior arrodonida i molt elegant, amb unes llums posteriors de forma cònica. Així mateix, va ser un dels primers models a introduir els parabrises corbs d'una sola peça, i el sistema de calefacció.

Al final de la producció inicial del SEAT 1400 a 1954, s'havien produït 1.345 unitats, però tan sols va ser el començament. La família 1400 va continuar amb la introducció del 1400 A en 1954, el 1400 B el 1956 i el 1400 C el 1960, juntament amb una sèrie de versions especials -carrosseria familiar, comercial i fins furgoneta-. Amb cada versió es van incorporar millores de rendiment i disseny, el que va ajudar a consolidar la seva posició en el mercat i a fer créixer a SEAT com a marca.

El 1400 va col·laborar en el gran creixement de SEAT. Tot i que les xifres inicials de producció eren petites, el 1955 la producció anual s'acostava a les 3.000 unitats, i es va produir amb gairebé el 100% de components d'origen nacional. El 1956 es van fabricar 7.000 vehicles, i un any després es va arribar als 10.000. Al final de la seva comercialització, s'havien venut 98.978 unitats i SEAT havia garantit la seva posició en el mercat i en la història de l'automoció a l'estat espanyol.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
La berlina esportiva de Wolfburg fa girar caps pel seu elegant disseny
La berlina esportiva de Wolfburg fa girar caps pel seu elegant disseny | Ferran Rosàs
Ferran Boada
L'Arteon compatibilitza disseny amb espai com cap altre dels seus rivals
Puja al Piaggio MP3 i deixa enrere els embussos
Puja al Piaggio MP3 i deixa enrere els embussos | F.Boada
Josep Chaume
Potent, còmode, pràctic i amb l'extra de seguretat que li aporta la tercera roda
Terramar és el possible nom del nou CUV de Cupra
Terramar és el possible nom del nou CUV de Cupra | Autocar
Un nom mític del motor català per al primer Cupra de veritat
La berlina esportiva de Wolfburg fa girar caps pel seu elegant disseny
La berlina esportiva de Wolfburg fa girar caps pel seu elegant disseny | Ferran Rosàs
Ferran Boada
L'Arteon compatibilitza disseny amb espai com cap altre dels seus rivals
Ford Focus 2019
Ford Focus 2019 | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Renovat totalment i amb una estètica espectacular, el Focus es fa valer i no llença la tovallola per reconquerir el mercat
Sorprenent el dinamisme del Cupra Ateca
Sorprenent el dinamisme del Cupra Ateca | F.Boada
Ferran Boada
Per al seu primer model la nova marca aposta per un esportiu de 300 CV de potència amb carrosseria SUV