Històries del Motor

​La Montesa Cota fa 50 anys

Montesa és la marca més llorejada en l'especialitat del trial, acumulant 65 títols mundials

| 10/10/2018 a les 09:14h
Arxivat a: Histories del Motor, Històries del Motor, Trial, 50 Aniversari, Cota, Montesa
Toni Bou amb la Cota 50 Aniversari i Pere Pi amb la 247, la primera Cota
Toni Bou amb la Cota 50 Aniversari i Pere Pi amb la 247, la primera Cota | Montesa
Honda celebra els 50 anys de producció de la Montesa Cota. Es tracta de l'únic model de motocicleta comercialitzat ininterrompudament des de 1968 a Espanya. La seva fórmula d'èxit s'ha basat en l'esforç en R + D i l'alta qualitat tecnològica, adaptant-se a les necessitats del mercat en cada moment. D'aquesta manera la Montesa Cota és la moto més longeva fabricada a Espanya i l'única motocicleta, no scooter, de producció continuada a Europa des de fa cinc dècades. Des de la seva sortida al mercat, s'han venut 160.000 unitats.

La producció de Montesa es porta a terme a la factoria que Honda té a Santa Perpètua de Mogoda i s'exporta a tot el món. Els models que actualment surten de la cadena de muntatge són 5: Montesa Cota 4RT, Race Rèplica, 300RR, 4Ride & Honda RTL300R. En addició a la producció de motocicletes, la planta també fabrica components per a les tres línies de negoci del grup Honda (vehicles, motocicletes i power products).

Honda ha commemorat aquesta efemèride reunint en un col·loqui -en les seves instal·lacions de l'Honda Institut de Seguretat (HIS) - a personatges clau de l'evolució d'aquest model icònic de Montesa com Joan Cañellas (exdirector general de Motocicletes Montesa SA i expresident de Montesa Honda SA) o Francesc Xavier Permanyer (exdirectiu de la marca i fill del fundador de Montesa). Després del col·loqui, Toni Bou -història i present del trial- ha presentat una Cota edició limitada 50 Aniversari, model que homenatja una trajectòria tan llarga com fructífera en el món del motor.

Inspiració de tradició anglosaxona

En els anys 60 el trial era una especialitat molt popular a Gran Bretanya, on la temporada de competicions començava a principis de tardor, un cop finalitzats els campionats de velocitat i motocròs. El trial permetia als pilots d'elit mantenir-se en forma durant l'hivern, de manera divertida i competitiva.
 

La primera Montesa de Trial. La Trial 250 de 1967 Foto: Montesa


Montesa no va ser aliena a aquesta tendència ia finals de la dècada, i partint de la base del reeixit motor de la Impala, va iniciar la seva incursió en el trial desenvolupant diversos prototips que culminarien amb la producció de la revolucionària Cota 247. Ràpidament la 247 es va transformar en un fenomen de vendes gràcies al seu nivell de prestacions i a un innovador i atractiu disseny net de línies, destacant la integració del dipòsit de combustible amb el seient en una sola peça, argument amb el qual va obtenir el Delta de plata al disseny industrial de l'Adi -FAD.

Els èxits comercials i esportius, van convertir a la Cota 247 en un model llegendari que va ser capaç de mantenir-se en producció durant 12 anys sense canvis significatius. La Cota 247 va marcar el camí del disseny d'altres models emblemàtics de la marca, com les Cota 25 i Cota 49, dissenyades per al públic infantil. Al costat d'aquests models van destacar altres models com la mateixa Cota 348 i la Cota 123 i 172.
 

Cota 349. La primera Cota campiona del Món amb Ulf Karlson Foto: Viquipedia


Després de gairebé una dècada i mitja d'èxit comercial i d'una gran proliferació de models Cota, els inicis dels anys '80 són una època de dificultats econòmiques per al sector de la motocicleta, incloent-hi a Montesa. La solució arriba en 1983 quan Montesa arriba a un acord amb Honda per produir models d'aquesta marca a la fàbrica d'Esplugues del Llobregat. Posteriorment, el 1986 es crea la societat Montesa Honda, creant una potent aliança que permetria seguir fabricant i desenvolupant models d'alta qualitat i fiabilitat. Es va aprofitar així l'enorme experiència de Montesa en el món del trial, aplicant les més noves tecnologies aportades per l'I + D d'Honda.

D'aquesta manera Montesa reprèn el camí de l'èxit amb la Cota 304 i 307, la Cota 310 i la Cota 311, aquesta última equipada ja amb un modern i lleuger bastidor d'alumini i el primer motor de 2 temps refrigerat per aigua emprat per la marca.

La incorporació de tecnologia japonesa

La col·laboració entre Montesa i Honda queda reflectida amb el llançament de la Cota 314R el primer model de la saga a equipar un propulsor d'origen japonès, dissenyat per Honda en col·laboració amb HRC. Model al qual seguiria un altre producte de gran èxit, la Cota 315R, amb què Marc Colomer, Dougie Lampkin, Takahisa Fujinami i Laia Sanz es proclamarien campions del món de l'especialitat. Després d'anys d'èxit, l'any 2004, Montesa presenta un model revolucionari, la Cota 4RT, un clar exemple de innovació tecnològica en ser el primer model de trial equipat amb un xassís d'alumini al costat d'un avançat motor de 4 temps, 4 vàlvules i injecció electrònica de combustible amb què Montesa demostra un fins al moment desconegut nivell de competitivitat al costat d'una clara reducció d'emissions contaminants en comparació amb els propulsors de 2 temps.

D'aquesta manera, des de l'aparició del model Cota 4RT fins als nostres dies, tota la producció de models Montesa s'ha basat en propulsors d'última generació de cicle de 4 temps respectuosos amb el medi ambiente. La Cota 300RR és l'últim model de la saga amb base mecànica de 4T i injecció electrònica. Amb aquesta muntura, Montesa ha ocupat les tres primeres posicions del Mundial de Trial de TR2 de 2018, un exemple més de l'alt nivell de competitivitat d'aquesta muntura.

En aquests 50 anys en producció, des de la primera Cota 247 fins a la Cota 300RR, s'han llançat ni més ni menys que 43 variants del model Cota, xifra que demostra l'alta capacitat de desenvolupament i producció de la fàbrica Montesa, tal com ho certifiquen les més d'1.276.000 unitats (441.000 Montesa i 835.000 Honda) produïdes entre 1945 i 2017. Montesa i Cota, els grans dominadors del Mundial de Trial.

El maig del 1968 Montesa va debutar amb la Cota 247 en els Sis Dies d'Escòcia, la competició de més prestigi internacional, amb un tercer lloc de Don Smith. Aquest mateix any, Pere Pi, peça clau en el desenvolupament del model, obté el primer Campionat d'Espanya de Trial.

Un inici triomfal que es consolida un any més tard amb la victòria per equips en els Sis dies d'Escòcia. El 1980, Ulf Karlson i la seva Cota 348 aconsegueixen el primer títol mundial de marques i pilots. Li seguirien Marc Colomer, Dougie Lampin, Takahisa Fujinami, Laia Sanz, Alfredo Gómez i Toni Bou, tots ells Campions del Món amb Montesa. No obstant això, Toni Bou, el pilot més llorejat de tots els temps, és el gran dominador de l'especialitat amb 24 títols mundials obtinguts de manera ininterrompuda des del 2007 fins a 2018.

Aquest és el millor exemple de la qualitat dels productes sorgits de l'aliança entre Montesa i Honda, aplicada al mercat més exigent: l'alta competició. Des de 1980, Montesa ha obtingut 65 títols mundials (21 de marques i 44 de pilots) i des de l'any 2000 Montesa és la marca que domina amb mà de ferro el Mundial de Trial, obtenint 18 títols de marques de 19 possibles.

Edició especial Montesa Cota 50 Aniversari
 

Versió Conmemorativa del 50 Aniversari Foto: Montesa

 

I per commemorar el mig segle de vida de la Cota, Montesa ha presentat una exclusiva edició limitada 50 Aniversari. Es tracta d'una versió basada en la nova Cota 300RR i que compta amb un disseny especial que commemora els 50 anys del model. Sense cap mena de dubte, el primer que crida l'atenció en aquesta Cota 50 Aniversari és l'espectacular color daurat del xassís i basculant.

El daurat es combina de forma elegant amb el blanc i el negre en la resta de decoració de la motocicleta, que a més compta amb diversos adhesius amb el logo del 50 Aniversari de la Montesa Cota. Fins i tot els parafangs han rebut el mateix tractament especial de pintura que la resta de plàstics del model. Les llantes, de color negre, s'han decorat també amb un adhesiu que recorda el mig segle de vida del model.

En total es fabricaran 50 unitats numerades d'aquesta edició especial de la Cota per a tothom. En aquest sentit, cal destacar que la numeració anirà gravada el làser en el bastidor. Cadascuna d'aquestes unitats es lliurarà amb un certificat acreditatiu especial de la marca amb la numeració del model.

A més, la Cota 50 Aniversari es lliurarà juntament amb un cavallet de manteniment especial 50 Aniversari fabricat a Montesa Honda i un exclusiu llibre 'Montesa, The Art Gallery' signat per Toni Bou. Pel que fa a les novetats tècniques, aquesta edició 50 Aniversari es basa en la nova Cota 300RR. En aquest sentit, cal destacar la incorporació d'un nou protector del cárter del mateix disseny que la moto campiona del món de Toni Bou, fabricat amb la mateixa aliatge que es fa servir en competició i que el fa més resistent, tot conservant el mateix gruix.

La nova Cota 300RR, i també la 50 Aniversari, compten també amb novetats en la pinça de fre que augmenten la seva resistència i milloren el tacte. A més, el nou disseny de la maneta de fre permet ajustar sense necessitat d'eines. Altres importants novetats són els canvis interns a la bomba d'embragatge i la de fre per augmentar la durabilitat. D'altra banda, el nou cavallet lateral, fabricat en alumini forjat, estalvia gairebé 200 grams de pes respecte a l'anterior.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
El lliurament de claus s'ha realitzat avui al RCDE Stadium
El lliurament de claus s'ha realitzat avui al RCDE Stadium | Škoda
Els models KODIAQ i KAROQ són els protagonistes del lliurament de vehicles
Tan versàtil com un SUV però molt més dinàmic. És el BMW 320d Touring xDrive
Tan versàtil com un SUV però molt més dinàmic. És el BMW 320d Touring xDrive | F.Boada
Seat León Cupra R. Amb R de Radical
Seat León Cupra R. Amb R de Radical | Marc Calvo
Ferran Boada
El Cupra més radical arriba en forma d'edició limitada. Només 800 excollits es podran posar al seu volant
Imatge il·lustrativa
Ferran Rosàs
La versió més divertida de l'utilitari del segment B de la marca de Wolfsburg ja és aquí, i ho fa per la porta gran: amb 200 cavalls i carregat d'atractiu.