Mobilitat Elèctrica

Recàrrega ultraràpida per a cotxes elèctrics: així és el projecte E-VIA Flex-E

El futur passa per punts de recàrrega ultraràpida amb 350 kW de potència que permetin continuar amb el viatge amb parades de 5 minuts.

| 06/06/2018 a les 11:03h
Arxivat a: Noticies Motor, recàrrega, Mobilitat Elèctrica, Mobilitat Sostenible
Punts de recàrrega de 350 Kw per reduir el temps de les aturades a 5 minuts
Punts de recàrrega de 350 Kw per reduir el temps de les aturades a 5 minuts | CCS Combo
Perquè els cotxes elèctrics dominin el mercat de masses definitivament i deixin de tenir complexos en la comparativa amb els seus homòlegs de combustió, cal que sigui possible realitzar trajectes de llarga distància amb una comoditat com a mínim equiparable a la dels cotxes tèrmics. És cert que anem en la direcció correcta perquè això sigui possible en un futur pròxim, però encara hi ha algunes problemàtiques que s'han de solucionar per poder arribar a una equiparació real.

El desenvolupament tecnològic està permetent que la distància entre els cotxes elèctrics i els de combustió vagi reduint-se a un ritme molt ràpid, amb tots els fabricants presentant noves propostes de models elèctrics que prometen prestacions realment espectaculars. Ja no hi ha cap fabricant que no tingui clar que el futur és elèctric. Només cal fer una volta per esdeveniments com el recent Saló de l'Automòbil de Ginebra per comprovar que cada vegada hi ha més oferta de vehicles i aquests tenen més autonomia, de manera que fer viatges de llarga distància és cada vegada més fàcil.

No obstant això, deixant de banda les necessitats d'autonomia, encara hi ha una barrera per poder realitzar viatges de llarga distància amb cotxe elèctric: la infraestructura de recàrrega. Encara que alguns països que estan millor que altres, la veritat és que encara queda molta feina per fer en aquest sentit, ara mateix  estan sorgint moltes iniciatives al respecte que permeten que cada vegada sigui més fàcil trobar llocs on carregar el nostre cotxe elèctric.

El futur: recàrrega ultraràpida per a cotxes elèctrics

Actualment la infraestructura de recàrrega ràpida es mou en potències del voltant de 50 kW, que permeten recuperar uns 150 quilòmetres d'autonomia en mitja hora. No està gens malament, sobretot si tenim en compte que per conduir amb més seguretat i evitar perills, la recomanació és parar a descansar cada dues hores o cada 200 km recorreguts, segons sigui la carretera.

No obstant això, en l'horitzó ja s'albira una recàrrega molt més accelerada. El futur de la recàrrega ràpida per a cotxes elèctrics passa per punts de recàrrega d'alta potència que permetin recuperar bona part de l'autonomia en pocs minuts. El següent pas als actuals 50 kW passa per terminals de 150 kW de potència que permetin recuperar aquests mateixos 150 quilòmetres en només deu minuts. Finalment, el futur passa per punts de recàrrega amb 350 kW de potència -en els quals ja es treballa- que permetin continuar amb el viatge amb parades de 5 minuts.
 

En un futur proper trobarem estacions de recàrrega a les benzineres Foto: Ibil



Què és el projecte E-VIA Flex-E ?

En aquest sentit, en l'àmbit europeu ja s'estan posant en marxa diferents iniciatives per comptar en un futur pròxim amb una infraestructura de recàrrega que permeti moure en cotxe elèctric per tot el continent i sense complexos. Tanmateix, per arribar a aquest ambiciós objectiu s'ha de fer des de la col·laboració dels agents del sector, traspassant fronteres i evitant que les diferents empreses i institucions facin la guerra pel seu compte. El desenvolupament d'aquest tipus d'infraestructures necessita una coordinació que pugui unir fabricants de vehicles, empreses del sector elèctric, fabricants de punts de recàrrega i institucions públiques, entre d'altres.

L'última iniciativa al respecte és el projecte E-VIA FLEX-I. Es tracta d'un projecte experimental que té com a objectiu la instal·lació de 14 estacions de recàrrega ultraràpides a Itàlia, França i Espanya. Una iniciativa que està coordinada per l'empresa elèctrica multinacional italiana Enel en col·laboració amb EDF, Enedis, Verbund, Nissan, el Grup Renault i Ibil. La inversió prevista ascendeix fins als 6,9 milions d'euros i està cofinançada per la Comissió Europea amb 3.345.000 d'euros dins del programa Connecting Europe Facility (CEF) que busca augmentar la interconnexió europea d'acord amb criteris de sostenibilitat i ecologia.

La primera fase del projecte implica la instal·lació de 14 estacions de recàrrega ultra ràpides repartides de la següent manera: 8 a Itàlia, quatre a Espanya i dos a França. En el cas dels punts ubicats a Espanya, l'encarregat de la seva instal·lació i operació serà Ibil. De moment es desconeixen les ubicacions exactes, però el que se sap és que estaran ubicades en estacions de servei de Repsol que al seu torn es troben en vies ràpides com autovies i autopistes. A més, tot apunta que seran instal·lats en llocs que permetin formar un corredor entre els països participants en el projecte, de manera que les ubicacions amb més possibilitats són el nord d'Espanya, el sud de França i el nord d'Itàlia.

Pel que fa a la tecnologia dels punts de recàrrega, parlem d'uns terminals d'alta potència que aniran des dels 150 fins als 350 kW, avançant-se al futur de la recàrrega de cotxes elèctrics i permetent realitzar viatges de llarga distància tan sols havent de parar uns pocs minuts en cada carregador. Aqueta iniciativa s'uneix a altres similars com Ultra-i, gràcies a la qual s'instal·laran 25 punts de recàrrega ultraràpida al llarg de la xarxa trans-europea de transport (TNT-T) i que connectarà Holanda, Bèlgica, Alemanya i Àustria.

En el cas d'Espanya, actualment estan en marxa el projecte CIRVE amb l'objectiu d'instal·lar 25 noves zones de recàrrega ràpida a Espanya i adaptar altres 15 sistemes que ja estan en funcionament en determinats punts estratègics dels corredors ibèrics.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Nissan X-Trail dci 150 2WD
Nissan X-Trail dci 150 2WD | F.Boada
El seu comportament fora de l'asfalt continua sent una referència en el segment
Hyundai i30 2021
Hyundai i30 2021 | Hyundai
L'acabat N Line, inspirat en la competició, està disponible per primera vegada en el nou i30 Wagon.
Imatge il·lustrativa
F.Boada
Els més puristes i adeptes de la marca li podran posar moltes pegues, pero no podràn pas dir que no és un concepte equilibrat i de funcionament impecable.
Nissan X-Trail dci 150 2WD
Nissan X-Trail dci 150 2WD | F.Boada
El seu comportament fora de l'asfalt continua sent una referència en el segment
Imatge il·lustrativa
F.Boada
Els més puristes i adeptes de la marca li podran posar moltes pegues, pero no podràn pas dir que no és un concepte equilibrat i de funcionament impecable.
Peugeot e-2008 GT
Peugeot e-2008 GT | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Del país on va néixer el motor de combustió ens arriba una de les millors opcions dins el mercat dels elèctrics. Autonomia de 322 quilòmetres i 136 cavalls de potència en una carrosseria SUV.