Proves Motos

Provem la KTM Duke 790 a la MotoVolta Catalunya

Fem 1.000 quilòmetres en un dia, i sense trepitjar autopistes, per provar la millor naked 800 del moment

| 13/05/2018 a les 00:55h
Arxivat a: Proves Motos, Proves Motos, Naked, Duke 790, Ktm
Feia temps que una moto no ens divertia tant com la KTM Duke 790
Feia temps que una moto no ens divertia tant com la KTM Duke 790 | Ferran Rosàs
Puresa ... Aquest és un dels valors, que segons els dissenyadors, defineixen la moto que vàrem escollir per al repte de fer els gairebé 1.000 quilòmetres en un dia, sense trepitjar autopistes, de la MotoVolta Catalunya 2018. Perquè, sí, perquè existeixen les versàtils trails, ràpides i còmodes Sport Tourer ... Però l'expressió més pura de la moto, és potser, la d'una màquina lleugera, amb la qual poder gaudir del vent a la cara.

I aquest cop, el que ens venia de gust, era precisament això, viatjar ràpids i lleugers, tallant el vent i enllaçant revolts amb endimoniada precisió. La nova KTM Duke 790 ens va oferir això i molt més. Els gens taronja que regnen en el món de l'off-road intenten també, cada vegada amb millors arguments, dominar la cinta grisa.

Amb una imatge que recorda nítidament a la salvatge Super Duke 1290, la moto ens enamora d'entrada. Una moto que es veu i se sent compacta. No trobaràs no una sola forma arrodonida sobre la seva carrosseria, tan sols línies rectes que són una promesa de radicalitat.
 

La imatge de la Duke 790 és realment agresiva Foto: F.Boada


Tampoc trobaràs elements innecessaris, sempre que sigui possible una opció més senzilla. O quan es poden combinar diverses funcions en una sola peça. Per exemple, els deflectors del dipòsit, que combinen la funció aerodinàmica amb l'ergonòmica. O el pilot del darrere, muntat en el suport de la placa de matrícula, gràcies a la qual cosa és molt fàcil de desmuntar per utilitzar la moto en circuit.

La nova KTM Duke 790 completa una gamma impressionant. Fins ara la família Duke es componia de quatre models: 125, 390, 690 i 1290. Però el salt entre la mono cilíndrica 690 i la bestial 1290 R era massa gran.

Per posar a ratlla a totes les seves rivals de la categoria, a Mattighoffen han desenvolupat una moto completament nova, començant pel motor. A la Duke 790 la impulsa un motor bicilíndric paral·lel de 799 centímetres cúbics, totalment nou i en el KTM ha bolcat tot el seu saber fer, que no és poc. Els cilindres són nicasilats i sense camisa, pistons forjats, càrters dividits i amb bomba d'oli independent i un nou embragatge PASC amb sistema ant-rebot tan ultra-compacte com el dels models off road.
 

Carregada de PowerParts la Duke 790 encara és més espectacular Foto: F.Boada

 

El nou motor LC8c ( "c" de "compacte") és el primer motor paral·lel de la marca austríaca i és increïblement compacte. No sembla més gran que un mono cilíndric. És molt refinat en el seu funcionament i entrega uns més que divertits 105 Cavalls a 9.000 voltes i, agafeu-vos, 87 Newtons de parell màxim a 8.000 Rpm. Xifres que sobre la carretera ens regalen sensacions d'infart en una moto amb un pes en sec declarat de tan sols 169 quilos. Existeix, a més, una versió limitada per l'A2.

El xassís multitubular en crom-molibdè, compta amb el motor com un element portant, de manera que necessita molt menys material per aconseguir robustesa i rigidesa. El sub-xassís posterior està realitzat en fosa d'alumini i acull l'airbox. Sense tapes de plàstic ni suports addicionals, tot està modelat en una sola peça per reduir la complexitat i el pes.

L'electrònica de la Duke 790 ni tan sols és estàndard en algunes superbikes japoneses, per no parlar de les naked de pes mitjà: ABS sensible a la inclinació, control de tracció, control de retenció del motor, un canvi equipat Quickshift de pujada / baixada i cinc maneres de conducció, Els habituals Sport, Street i Rain. Més la manera Track i el Supermoto.
 

Els frens van signats per KTM però estan fabricats a Gavà per J.Juan Foto: F.Boada


El rendiment del conjunt motor - bastidor - electrònica és senzillament espectacular. El motor es brillant en tots els rangs de gir. El bastidor permet que la moto sigui noble en el seu comportament en qualsevol circumpstancia i l'electronica s'encarrega de mantenir-ho tot en ordre. A no ser que nosaltres indiquem el contrari triant el mode Track o SuperMoto.

El desplegament de mitjans sembla més contingut en altres àrees de la moto. La forquilla invertida WhitePower de cartutx obert i de 43 mil·límetres de diàmetre, no és regulable. Utilitza la tecnologia de tipus dividit, en què la compressió i l'extensió actuen en barres separades i les molles de la forquilla són de tipus progressiu. En l'eix posterior comptem amb un amortidor, també WhitePower, de gas amb molla progressiva i amb ajust de la precàrrega.

La frenada està garantida per dues pinces de quatre pistons i ancoratge radial mossegant dos discos flotants de 300 mm. Estan signades per KTM però ens fa molt contents poder sir que la seva fabricació ha estat encarregada al fabricant català J.Juan. La distància entre la maneta de fre de mà i el manillar és regulable, de manera que cada pilot pugui accedir fàcilment a aquesta. El fre davanter rep una eficaç ajuda per part del disc del darrere de 240 mm de diàmetre, amb una pinça de doble pistó. I tota aquesta potència de frenada té el suport de l'ABS amb detecció d'inclinació de KTM.
 


La postura de conducció és tan agressiva com l'estètica de la moto, estreps endarrerits i posició del seient lleugerament llançada cap endavant, el que fa que carreguis pes en el tren davanter, el que toca en una naked esportiva. L'altura del seient a terra és de 825 mil·límetres. Davant nostre tenim el dipòsit amb capacitat per a 14 litres de combustible. Pocs, però gràcies als excelents consums que hem registrat durant la prova, 4,5 litres als 100 km, la Duke 790 ofereix una automomia que supera per poc els 300 quilómetres. 

Igual que les millors Naked de pes mitjà, la Duke 790 combina una bona dosi de practicitat tranquil·la per al dia a dia amb les sensacions més esportives per al cap de setmana. Pot ser una eina de circuit un dia i una relativament còmoda moto viatgera l'endemà. El seu nou motor LC8c és la bomba, el bastidor molt equilibrat i tot rematat per una electrònica amb especificacions de superbike.

Triumph va animar l'avorrit segment de les naked mitges quan va llançar la seva Street Triple el 2006. Només les fabuloses MT-07 i MT-09 de Yamaha han donat als pilots una raó per mirar cap a un altre costat des de llavors. KTM canviarà tot això amb la nova 790 Duke. Les seves competidores directes són màquines magnífiques, però no tenen el desvergonyiment i el caràcter juganer de la Duke 790. 


Prova KTM Duke 79

 
 
 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Tan versàtil com un SUV però molt més dinàmic. És el BMW 320d Touring xDrive
Tan versàtil com un SUV però molt més dinàmic. És el BMW 320d Touring xDrive | F.Boada
Tan versàtil com un SUV però molt més dinàmic. És el BMW 320d Touring xDrive
Tan versàtil com un SUV però molt més dinàmic. És el BMW 320d Touring xDrive | F.Boada
Seat León Cupra R. Amb R de Radical
Seat León Cupra R. Amb R de Radical | Marc Calvo
Ferran Boada
El Cupra més radical arriba en forma d'edició limitada. Només 800 excollits es podran posar al seu volant
Imatge il·lustrativa
Ferran Rosàs
La versió més divertida de l'utilitari del segment B de la marca de Wolfsburg ja és aquí, i ho fa per la porta gran: amb 200 cavalls i carregat d'atractiu.