Proves Cotxes

Prova Toyota Yaris 100H

Petit, urbà i ecològic. Així es presenta el vehicle d'accés a la gamma híbrida de Toyota, que es va iniciar el pioner Prius i avui arriba fins al RAV4.

| 29/04/2018 a les 18:10h
Arxivat a: Proves Cotxes, toyota, hybrid, híbrid, yaris, utilitari, urbà, Toyota
Toyota Yaris 100H
Toyota Yaris 100H | Ferran Rosàs
En els darrers anys, el Toyota Yaris ha estat una de les alternatives nipones, juntament amb el Nissan Micra o el Suzuki Swift, a l'hegemonia dels compactes mini europeus. No és una gran revolució respecte als del vell continent, excepte en un tret diferencial que funciona com a eina de vendes i màrqueting, la versió híbrida.

A inicis del 2017, Toyota va modificar l'aspecte exterior del Yaris, aprofitant el debut de la versió WRC. Deriva directament del model 2011, que ja havia rebut una rentada de cara fa uns anys. Ara, si ens hi fixem, incorpora nous para-xocs, una graella frontal sobredimensionada i retocs als fars. Se'l veu més modern, agressiu i esportiu.
 

Toyota Yaris 100H Foto: Ferran Rosàs


També s'han afegit nous elements decoratius disponibles en negre, com en el cas d'aquesta unitat bicolor, en negre i vermell metal·litzat.

És un cotxe molt global, és a dir, està pensat per ser venut mundialment sense gaire diferències entre els mercats americans, europeus i asiàtics. Això fa que estigui pensat per ser bastant pràctic. Es dóna prioritat a la funcionalitat abans que a l'aspecte, com és el cas de les portes. No ens propicien un aspecte dinàmic, sinó que són portes grans per entrar i sortir fàcilment, amb finestres també grans que donen bona visibilitat. Sembla que amb el redisseny però, s'ha volgut apropar l'aspecte del cotxe als competidors que han arribat recentment i que amenacen l'estratègia internacional de Toyota.
 

Toyota Yaris 100H Foto: Ferran Rosàs


Amb l'interior, els japonesos donen una lliçó a rivals que treballen molt els materials i acabats. Si has vingut a comprar un utilitari mini, possiblement la teva prioritat no va enfocada cap al luxe i el recarregament. Amb ús de plàstic i formes senzilles, el Yaris presumeix d'unes xifres de vendes que de cap manera fan imaginar un rebuig per part dels compradors de segment mini. La posició de conducció és alta, en comparació a cotxes com el Ford Fiesta o el SEAT Ibiza, i tenim sensació d'amplitud a les places frontals.

En canvi a darrere, hem d'assumir que la mida del cotxe no és el seu punt fort, tot i així, amb el terra pla i fent l'entorn senzill, s'aconsegueix un espai que ens permet desplaçar a passatgers de manera prou decent.
 

Toyota Yaris 100H Foto: Ferran Rosàs


El sistema multimèdia és el característic de Toyota. Ens permet escoltar la música del nostre smartphone, fer trucades i a més, visualitzar què està passant amb el sistema de recuperació d'energia i ús del motor elèctric. A part de trobar-se lluny de la vista del conductor, cal destacar que en certs moments, sobretot en dies assolellats, costa veure la pantalla quan el sol incideix directament. Tot i tenir en alta estigma la tecnologia japonesa, hem d'abaixar el cap i reconèixer que les marques de Corea del Sud com Kia o Hyundai, han apostat més fort per millorar en connectivitat, mentre que Toyota s'ha centrat a oferir hibridació en tots els models i que la imatge de la marca s'emmarqui en l'ecologia.
 

Toyota Yaris 100H Foto: Ferran Rosàs


La mida del maleter no varia segons la motorització. La versió que provem és el Yaris 5p 100H Feel!, és a dir, amb tecnologia híbrida de Toyota. La famosa combinació de motor de gasolina atmosfèric i motor elèctric amb bateria d'acumulador de níquel - metall hidrur. L'espai que es perd allotjant aquests mecanismes s'ha de repartir de manera diferent. Tot i que el maleter no perd cap dels 286 litres, el dipòsit de gasolina és de tan sols 36 litres respecte dels 42 que té la versió 110 (motor de gasolina).

Havent repassat les mides dels dipòsits, tant de càrrega com de combustible, m'agradaria destacar que en la nostra unitat, el primer compta amb una safata separadora per tenir dues alçades i un protector de plàstic que encaixa amb l'alçada més elevada. Podeu veure-ho a la galeria que trobareu al final de la prova, on il·lustro les diferents posicions possibles pel maleter.
 

Toyota Yaris 100H Foto: Ferran Rosàs


Al volant, el funcionament és idèntic als altres Toyota Hybrid que hem analitzat fins a la data: l'Auris Hybrid i el C-HR. La diferència és que aquest motor anuncia una potència de 101 CV, i els altres de 136. El motor de gasolina del Yaris és un 1500 CC de 75 CV i es combina amb el de corrent alterna de 61 CV per minvar consums. Cal destacar que els comandaments són suaus i de tacte agradable, tant el volant com els pedals.
 

Toyota Yaris 100H Foto: Ferran Rosàs


Té canvi automàtic i realment no podem saber la marxa que portem engranada. El soroll que fa el motor en canviar de velocitat recorden al variador d'un escúter, ja que munta un mecanisme planetari o epicicloidal. La palanca no és la típica dels híbrids de Toyota, que recorda un joystick de videojoc, sinó que és un sistema dels automàtics de la vella escola.
 

Toyota Yaris 100H Foto: Ferran Rosàs


El cotxe és ideal per moure's per ciutat, és on els consums destaquen més per les seves xifres baixes, on es troba còmode recarregant energia en frenades, on gasta gran part de l'electricitat acumulada i on ens n'alegrem més de no tenir embragament. Ara bé, si busquem un utilitari mini amb què hem de fer carretera, potser aquesta motorització no és la millor. Si hem de fer avançaments o acceleracions el motor de gasolina es revoluciona excessivament i podem espantar els companys de viatge. I fins i tot incomoda a conductors calmats que no estan acostumats a revolucionar tant el motor. No tan sols en accelerar. Només cal que trobar-nos una pujada per evidenciar la falta de potència del vehicle. És clar que podem circular a 120 km/h i que els consums seran més baixos que a la versió de gasolina. Sempre en detriment del silenci i la comoditat. Podríem trobar l'explicació en la combinació entre el sistema de canvi planetari i la poca potència real.
 

Toyota Yaris 100H Foto: Ferran Rosàs


Parlem de consums. Evidentment quan funciona el motor elèctric, el consum de combustible fòssil és zero. Però realment no podem circular gaire estona amb el motor elèctric funcionant i el de combustió apagat. Cal anar molt amb compte amb el pedal de l'accelerador i no fer acceleracions brusques si no volem que el cotxe engegui el motor de gasolina per donar resposta a les exigències. En sortir d'una via com pot ser la Ronda o la Gran Via, amb la frenada i el mode de retenció som capaços d'omplir del tot la bateria. Un cop circulem a baixa velocitat (per buscar lloc per aparcar per exemple), anem gastant el que hem acumulat. A mi m'ha succeït que en un parell de voltes buscant aparcament, la bateria ja era ben buida. Tot plegat i havent d'activar el motor convencional tot sovint, m'he trobat amb uns consums urbans al voltant dels 4 litres cada 100 quilòmetres. Després d'utilitzar el Yaris en desplaçaments combinats, amb autopista, ciutat i vies interurbanes, el consum combinat en finalitzar la prova ha estat de 5,6 litres als 100 quilòmetres.
 

Toyota Yaris 100H Foto: Ferran Rosàs


En definitiva, una estratègia tan desmarcada del que acostumem a veure normalment, no és una recepta infal·lible per tots els usuaris i trajectes. Us mentiria si us digués que en el Yaris Hybrid trobem la solució a la mobilitat ecològica. Molts usuaris no tan sols trepitgen ciutat i potser necessiten una màquina més polivalent. Sí que és cert que un cotxe tan petit, senzill, híbrid i econòmic com aquest, és molt bona idea a zones urbanes.

El preu d'aquesta unitat, Toyota Yaris 5p 100H Feel! és de 16.800 euros. És 2.500 euros més cara que la mateixa versió amb el motor convencional de 111 cavalls de gasolina i canvi manual. El preu base del model més bàsic de Yaris 5p (70 City) és d'11.250 euros.

Nosaltres no hem pogut fer gaires quilòmetres amb el Yaris, però hem llegit usuaris a internet que asseguren que aquesta diferència de preu els ha sortit a compte a partir dels 100.000 quilòmetres, comparant-lo amb la versió de gasolina de 111 cavalls. El Yaris 100H és un vehicle molt indicat per moure's per ciutat, sobretot si ho fem amb tranquil·litat i anticipació.


Prova Toyota Yaris 100H

 
 
 
 
 
 
 
 
 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge esportiva per a un cor de 107 Cavalls
Imatge esportiva per a un cor de 107 Cavalls | Opel
01/01/1970
El nou "esportiu de butxaca" d'Opel forma també part de l'estratègia de llançament de productes Euro 6d-TEMP.
Toyota Yaris 100H
Toyota Yaris 100H | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
01/01/1970
Petit, urbà i ecològic. Així es presenta el vehicle d'accés a la gamma híbrida de Toyota, que es va iniciar el pioner Prius i avui arriba fins al RAV4.
El Kia Stonic en el seu habitat predilecte, la ciutat
El Kia Stonic en el seu habitat predilecte, la ciutat | Marc Calvo
Marc Calvo
01/01/1970
El nou SUV de Kia promet donar guerra als seus rivals dins el segment
Per bàsica que sigui la versió, el Golf ha estat, és i serà un valor segur
Per bàsica que sigui la versió, el Golf ha estat, és i serà un valor segur | F.Boada
Ferran Boada
01/01/1970
El Golf 1.0 Tsi 110 ofereix consums ridículs i unes prestacions millors de les previsibles
La presència del SQ5 és imponent i les seves prestacions també
La presència del SQ5 és imponent i les seves prestacions també | F.Boada
Ferran Boada
01/01/1970
Equipat amb un motor V6 3.0 Turbo de 354 cavalls les prestacions de l'SQ5 són d'escàndol