Moturisme

Creixen un 15% els turistes que passen per la Cerdanya en moto

El 'moturisme' al Pirineu creix i es tracta d'un projecte que compta amb 84 establiments adherits

| 16/03/2018 a les 09:21h
Arxivat a: Noticies Motor, Noticies Motor, cerdanya, ecoresort, prullans, moturisme
Grup de 'moturistes' sobre els seus vehicles a la Cerdanya.
Grup de 'moturistes' sobre els seus vehicles a la Cerdanya. | ACN cedida per particular

Grup de 'moturistes' de pas per la Cerdanya. Foto: ACN cedida per particular

 

En l'últim any han crescut fins a un 15% els turistes que han arribat en moto a les comarques de Lleida, pioneres a l'Estat en la promoció del 'moturisme', un projecte específicament destinat als amants dels vehicles de dues rodes. Així ho constata el Patronat de Turisme de la Diputació, que veu un gran potencial en aquest segment de visitants, amb un alt percentatge d'estrangers que busquen una alternativa als Alps i que arriben fora de la temporada alta.

La certificació turística que identifica els establiments especialitzats en turisme per a motoristes va néixer fa gairebé dos anys i mig, la tardor del 2015. Actualment n'hi ha 84. Són mig centenar d'allotjaments i 34 restaurants, cafeteries, museus o tallers que s'han adaptat específicament per oferir totes les comoditats al col·lectiu de persones que viatgen en moto. Els establiments han rebut una formació específica i disposen, per exemple, de pàrquing coberts, espais per fer el manteniment i la neteja dels vehicles i els cascs, o llocs específics per eixugar i guardar la roba i les botes.

El projecte 'Moturisme Ara Lleida' estableix un sistema de garantia mitjançant un segell de qualitat que identifica els establiments d'allotjament turístic i els d'oferta complementària que reuneixen la infraestructura necessària per a aquest segment de públic. Per obtenir el distintiu, els responsables de les empreses han hagut de superar un curs amb tallers on-line i presencials.

Paral·lelament, s'han dissenyat 10 rutes 'moturístiques' amb 2.000 quilòmetres de recorregut per carreteres de la tota la demarcació, tot i que les corbes de les vies pirinenques són el principal atractiu pels motoristes que busquen combinar el gaudi de la conducció, el paisatge i la gastronomia.

Treball en xarxa per a un segment de mercat "en auge"

Les rutes es poden trobar al web del projecte www.moturisme.aralleida.com i en un desplegable editat en diversos idiomes (català, castellà, anglès, francès, alemany i holandès). A més, els establiments adherits també recomanen recorreguts i punts d'interès per visitar i s'informa els motoristes de la resta de serveis o allotjaments que estan adaptats a les seves necessitats. Per això un dels principals punts forts que destaquen els responsables de les empreses és que la creació de la marca 'Moturisme Ara Lleida' els ha permès desenvolupar un treball en xarxa que enforteix el sector.

"S'ha creat una xarxa d'empreses certificades que ens recomanem entre nosaltres i tenim la tranquil·litat d'enviar els clients a establiments que estan tan ben preparats per acollir-los com nosaltres", explica David Isern, propietari del Cerdanya EcoResort de Prullans. "El tipus de carreteres que tenim, el paisatge i les facilitats que troben als establiments fan que els motoristes marxin molt contents i fins i tot que repeteixin", afegeix la responsable de l'Hotel Dom d'Organyà (Alt Urgell), Eva Margalef.

Tant des del Patronat de Turisme com des dels establiments asseguren que el 'moturisme' està "en auge". "Fa molts anys que treballem aquest segment però des que es va crear la marca el creixement és exponencial", assegura Isern. Segons el director del Patronat, Juli Alegre, es calcula que durant el 2017 van arribar fins a un 15% més de turistes en moto a les comarques de Lleida, la majoria dels quals provenen de països europeus com Alemanya, Regne Unit, Holanda, França o també dels Estats Units.

Alegre destaca que aquest és un segment que interessa especialment perquè té "un nivell de despesa elevat" i permet desestacionalitzar la temporada turística, ja que és un col·lectiu que es mou fora de la temporada alta, especialment durant la primavera i la tardor. "Alguns establiments fins i tot reconeixen que en temporada baixa aquests clients els salven la temporada", comenta. Un extrem que confirma David Isern: "És un segment de mercat que potser no ens portarà milers de pernoctacions però les que ens porta, en temporada baixa, ens salva les nostres empreses".

Alternativa als Alps

El projecte és pioner a l'estat espanyol i a la resta d'Europa només s'ha desenvolupat un producte similar a França, a la zona de Provença-Alps-Costa Blava, i en una regió d'Àustria, segons el Patronat de Turisme.

Lluís Oromí, propietari de Moto 2, responsable del Motoclub Chapter Lleida i assessor de projecte 'Moturisme', constata que l'arribada de turistes en moto al Pirineu de Lleida s'ha disparat els darrers anys, sobretot estrangers que busquen una alternatives a les rutes dels Alps que ja estan "saturades". "Ara estan descobrint que hi ha una altra serralada a Europa amb un clima molt més benigne per moure's en moto i que és molt rica gastronòmicament i culturalment", afegeix el propietari del Cerdanya EcoResort de Prullans.

Oromí insisteix que els moturistes tenen un poder adquisitiu mitjà-alt i que busquen establiments de qualitat. "Abans tots els esforços de turisme al Pirineu se centraven en l'esquí però ara els moturistes ja s'han deixat de veure com de segona categoria perquè la realitat és que deixen molts recursos al territori", afirma.

Segons Oromí, associacions d'arreu de l'estat coneixen l'èxit del projecte lleidatà i el prenen d'exemple per impulsar-ne de similars als seus territoris, com ara la serra de Madrid o Osca. A més, ja hi ha casos, assegura, de grups de motoristes que arriben de punts molt més llunyans com sud-amèrica, Estats Units o Japó i que lloguen les motos a Catalunya per fer les rutes pel Pirineu.

Promoció del segell i eines per a les empreses

El cap de setmana passat el Patronat de Turisme va promocionar el projecte 'Moturisme Ara Lleida' al saló Motorbeurs d’Utrecht, considerat com el més important i el major aparador dedicat al món de la moto dels que se celebren als Països Baixos. L'assistència a fires és una de les potes de promoció del producte i també es convida premsa especialitzada d'arreu del món perquè en faci difusió. No obstant això, el director del Patronat també destaca que tant o més important és la formació i les eines que s'ofereixen als establiments adherits perquè puguin crear les seves pròpies ofertes i promocionar-les, com ara un taller de creació de rutes geolocalitzades que poden penjar a la seva pàgina web. "Per a nosaltres és molt més fàcil promocionar-nos quan al darrere hi ha tot un destí preparat pel moturisme", constata David Isern.
 

Motorista netejant dues motos a l'espai habilitat per fer-ho al Cerdanya EcoResort de Prullans Foto: ACN cedida per particular




 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Tan versàtil com un SUV però molt més dinàmic. És el BMW 320d Touring xDrive
Tan versàtil com un SUV però molt més dinàmic. És el BMW 320d Touring xDrive | F.Boada
Tan versàtil com un SUV però molt més dinàmic. És el BMW 320d Touring xDrive
Tan versàtil com un SUV però molt més dinàmic. És el BMW 320d Touring xDrive | F.Boada
Seat León Cupra R. Amb R de Radical
Seat León Cupra R. Amb R de Radical | Marc Calvo
Ferran Boada
El Cupra més radical arriba en forma d'edició limitada. Només 800 excollits es podran posar al seu volant
Imatge il·lustrativa
Ferran Rosàs
La versió més divertida de l'utilitari del segment B de la marca de Wolfsburg ja és aquí, i ho fa per la porta gran: amb 200 cavalls i carregat d'atractiu.