Proves Motos

Provem l'Aprilia Tuono 125: ADN Racing per aprendre a pilotar

A imatge de la seva germana gran, la V4 1100, la petita 125 ens permet començar sense renunciar a l'ànima esportiva d'Aprilia

| 18/01/2018 a les 16:23h
Arxivat a: Proves Motos, Tuono 125, A1, B1, 125 cc, Proves Motos, Aprilia
L'Aprilia Tuono 125 te tot l'aspecte de moto gran
L'Aprilia Tuono 125 te tot l'aspecte de moto gran | F.Boada
Una de les motos més excitants que hem pogut provar últimament és l'espectacular Aprilia Tuono V4 1100 Factory, una esportiva de somni per la que molts motards seríem capaços de perdre el cap, però per arribar a pilotar amb garanties una bèstia com aquesta el més desitjable és arribar bastant rodat a ella. I per començar des de zero, sense frustracions i gaudint de tot l'ADN racing d'Aprilia que millor que aquesta petita Tuono 125. Una moto que no te cap por a plantar cara a la referència del segment, la KTM Duke 125.

El seu disseny italià enamora, amb el seu espectacular xassís de doble biga dominant tota la vista lateral, ben a la vista com a bona "Naked" que és. Bé, "Naked", però amb un petit carenat que va fix al xassís i no gira amb la forquilla, el que allibera la direcció del seu pes i sobretot permet que el flux d'aire no afecti l'aerodinàmica de la moto en girar la direcció. La vista frontal recorda al de la Tuono V4, sobretot pel disseny del seu far doble davanter. Tota una autèntica street-fighter amb el segell inconfusible de la casa de Noale.
 

La vista frontal replica la de la bestial Tuono V4 1100 Foto: F.Boada


El motor d'origen Piaggio és un modern 4 temps amb 4 vàlvules i injecció electrònica, de refrigeració líquida, amb distribució per doble arbre de lleves en cap i amb eix d'equilibratge. Aquest motor eroga el límit del permès per la seva homologació per a l'A1, és a dir 15 Cavalls. Un fet que marca el seu caràcter és que els lliura a un règim molt alt, a 11.500 revolucions, potser una mica massa amunt però l'ADN Racing d'Aprilia obliga, i alhora permet als joves pilots aprendre a pilotar sota paràmetres sport.

Per fer-ho tot encara més excitant, la Tuono 125 ve preparada per a la instal·lació, la nostra unitat el porta muntat, d'un canvi ràpid Quickshift, el que et permet pujar de marxa sense actuar sobre la maneta de l'embragatge. Funciona només de segona cap a amunt i encara que el funcionament és una mica brusc resulta adictiu.
 

El bastidor de doble biga marca l'estètica esportiva de la Tuono Foto: F.Boada


L'escapament queda integrat a la part inferior del carenat, això a part de ser una solució estètica permet al seu torn el centrat de les masses i millorar el seu comportament dinàmic. El xassís de doble biga ha estat construït totalment en alumini, unint lleugeresa i la robustesa necessària per garantir un comportament de primer ordre.

Les suspensions queden encomanades a una forquilla invertida i un mono-amortidor darrere, tots dos redissenyats per adaptar-se el millor possible a l'ús d'aquest model. La Forquilla invertida davantera compta amb barres de 41 mil·límetres de diàmetre i té 110 mil·límetres de recorregut. L'amortidor del darrere va ancorat a un basculant asimètric i disposa de 120 mil·límetres de recorregut.

La frenada de l'eix davanter queda a càrrec d'un disc de 300 mil·límetres amb pinça radial de quatre pistons. Darrere ens trobem amb un disc de 218 mil·límetres mossegat per una pinça mono pistó. Equipa de sèrie un sistema ABS Bosch 9.1.
 

El petit "cupolino" ens ofereix una petita protecció aerodinàmica que sempre és d'agraïr  Foto: F.Boada


Tot plegat fa que el comportament sobre la carretera de la petita Tuono sigui força divertit, amb un bastidor que li atorga una molt bona estabilitat, un motor que sembla més potent del que és i uns frens que no tenen cap problema per parar-la en qualsevol circumstància. 

L'alçada del seient està a 810 mil·límetres del terra, de manera que qualsevol que superi el 1,70 arribarà a terra amb comoditat. Aprilia no declara el pes de la moto, pero es mou amb facilitat a les maniobres amb el peu a terra, el radi de gir podria ser una mica millor.

La postura al manillar és molt còmoda, amb un manillar ample i els estreps ben situats per a una postura relaxada en una moto de tarannà tan racing com aquesta podrien fins i tot estar una mica més endarrerits.Una de les millors visrtuts d'aquesta Tuono 125 és que la moto és força gran, de manera que els usuaris més alts també hi caben amb comoditat, un fet no gaire freqüent a la cilidrada.  El tou del seient també és confortable, això si, l'espai per al passatger és just i els seus estreps queden molt alts, encara que el passatger compta amb uns bons agafadors on assegurar-se. 

El quadre d'instruments és simple i hi trobem a faltar algunes informacions útils com el nivell de combustible, l'indicador de marxa engranada o fins i tot un simple rellotge.

  Tots aquells que vulguin iniciar-se en el món de les dues rodes i gaudir d'una petita esportiva amb bons components, bones prestacions i un comportament molt racing, a escala 125 és clar, i adornat amb una estètica inspirada en la seva germana gran que farà tombar més d'un cap, l'Aprilia Tuono 125 és una opció a tenir molt en compte.


Pova Aprilia Tuono 125

 
 
 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Nissan X-Trail dci 150 2WD
Nissan X-Trail dci 150 2WD | F.Boada
El seu comportament fora de l'asfalt continua sent una referència en el segment
Hyundai i30 2021
Hyundai i30 2021 | Hyundai
L'acabat N Line, inspirat en la competició, està disponible per primera vegada en el nou i30 Wagon.
Imatge il·lustrativa
F.Boada
Els més puristes i adeptes de la marca li podran posar moltes pegues, pero no podràn pas dir que no és un concepte equilibrat i de funcionament impecable.
Nissan X-Trail dci 150 2WD
Nissan X-Trail dci 150 2WD | F.Boada
El seu comportament fora de l'asfalt continua sent una referència en el segment
Imatge il·lustrativa
F.Boada
Els més puristes i adeptes de la marca li podran posar moltes pegues, pero no podràn pas dir que no és un concepte equilibrat i de funcionament impecable.
Peugeot e-2008 GT
Peugeot e-2008 GT | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
Del país on va néixer el motor de combustió ens arriba una de les millors opcions dins el mercat dels elèctrics. Autonomia de 322 quilòmetres i 136 cavalls de potència en una carrosseria SUV.