Motos Clàssiques

Mollet del Vallès recorda quan era capital de la moto

La ciutat organitza ponències i xerrades i exposa motocicletes clàssiques

| 23/10/2017 a les 17:27h
Arxivat a: Histories del Motor, Mollet del Vallès, Mollet moto, capital de la moto, Histories del Motor
Aquest divendres i dissabte, el Centre d’Estudis Molletans (CEM) ha celebrat les XX Jornades, dedicades a la relació de la ciutat amb la indústria de la motocicleta. Un tema que fins ara no ha estat documentat, però que va ser molt important a mitjans del segle XX, tant pel que fa a la vessant econòmica com social.
 
Divendres a la tarda, l’alcalde i president del CEM, Josep Monràs, va donar el tret de sortida a les jornades sobre el món de la moto a Mollet, tot afirmant que “recuperem la història de la capital de la moto a Catalunya i Espanya que va ser Mollet”. En aquest sentit, Monràs també va recordar la idoneïtat de tractar aquest tema en un any en què Mollet és capital europea de l’esport.
 
La indústria de la bici i la motocicleta va tenir una importància cabdal a mitjans del segle XX, fins al punt que Mollet i els municipis del voltant van esdevenir el motor de producció del país, tan pel que fa a grans marques de motocicletes, com Derbi o la molletana Ducson, com a la indústria auxiliar, amb nombrosos tallers familiars que servien peces arreu del país.
 
Divendres a la tarda, a La Marineta, van tenir lloc tres ponències en què es va posar de manifest l’especial relació de la ciutat amb les dues rodes: l’aparició de la bici com a mitjà de transport per als treballadors i la consegüent afició al ciclisme; el primer taller de reparació de bicicletes sorgit als anys 20 de la mà de Simeó Rabasa (que més endavant es convertiria en Bicicletes Rabasa i, a partir del 1950, en la indústria de motocicletes Derbi); la històrica marca de Mollet Ducson, d’on van sortir màquines que encara avui desperten passió entre els nostàlgics; i els nombrosos tallers que van sorgir a la ciutat a l’entorn de la indústria de les dues rodes i que van convertir el Baix Vallès en la capital de la moto durant els anys 50, 60 i 70: “no hi havia cap moto a Espanya que no portés alguna peça fabricada a Mollet”, comentava la historiadora Aina Muñoz.
 

Una de les ponències que s'han fet a Mollet Foto: Ajuntament de Mollet del Vallès

 
Aquestes ponències van anar de la mà de 5 joves investigadors que s’han incorporat recentment al CEM i que han estudiat i treballat la història de la moto a partir, sobretot, d’entrevistes a testimonis (cal remarcar que un gran nombre de persones i, fins i tot famílies senceres, van dedicar-se a aquest negoci) i de recerca a l’Arxiu Municipal.
 
Dissabte al matí, les Jornades es traslladaven al Mercat Vell i a la plaça de Prat de la Riba, on s’hi van concentrar una dotzena de motos antigues. Aquesta jornada va comptar amb la participació d’experts del món del motociclisme: l’enginyer, empresari, periodista i escriptor especialitzat en història del motociclisme, Francisco Herreros, i el periodista especialitzat en història del motociclisme, Joan Carles Orengo. La ponència “La indústria de les dues rodes a Catalunya, una visió històrica”, emmarcava la història molletana en la realitat de Catalunya.
 
El plat fort de la jornada va ser la taula rodona Mollet al podi: pilots i màquines en què van intervenir els principals pilots que durant els anys 50 i 60 participaven a les competicions de primer ordre amb motocicletes de fabricació baixvallesana. Les anècdotes i la l’afició i passió viscuda dalt la moto van retornar els aficionats a aquella època daurada.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Tan versàtil com un SUV però molt més dinàmic. És el BMW 320d Touring xDrive
Tan versàtil com un SUV però molt més dinàmic. És el BMW 320d Touring xDrive | F.Boada
Tan versàtil com un SUV però molt més dinàmic. És el BMW 320d Touring xDrive
Tan versàtil com un SUV però molt més dinàmic. És el BMW 320d Touring xDrive | F.Boada
Seat León Cupra R. Amb R de Radical
Seat León Cupra R. Amb R de Radical | Marc Calvo
Ferran Boada
El Cupra més radical arriba en forma d'edició limitada. Només 800 excollits es podran posar al seu volant
Imatge il·lustrativa
Ferran Rosàs
La versió més divertida de l'utilitari del segment B de la marca de Wolfsburg ja és aquí, i ho fa per la porta gran: amb 200 cavalls i carregat d'atractiu.