Proves Cotxes

Provem el Jaguar XF 20d AWD : Pura tradició britànica

Una alternativa a les grans berlines alemanyes, amb una marcada personalitat pròpia

| 08/07/2017 a les 18:56h
Arxivat a: Proves Cotxes, XF, Dièsel, 4x4, Prèmium, Proves Cotxes, Jaguar
Noblesa obliga. El Jaguar XF t'ofereix tot el que esperes d'una gran berlina | F.Boada
Si estàs buscant una berlina de representació i estàs fart d'Audis, Mercedes i BMWs. Una alternativa és optar per una marca més minoritària però amb gran tradició i un pedigrí com a mínim tan reconegut com la dels tres alemanys.

El Jaguar XF arriba de la històrica factoria de Coventry per lluitar amb les grans berlines alemanyes, però com a bon servidor sa graciosa majestat la reina Elisabeth II, pensa fer-ho a la seva manera.

Per començar el disseny exterior potser no transmet el dinamisme i la càrrega tecnològica de la que fan gala les carrosseries dels seus rivals germànics. Però les línies atemporals i harmòniques són tota una especialitat de Jaguar i el seu classicisme també té força encant. Després del seu últim restyling es van variar els grups òptics per afegir fars davanters amb llum de dia LED i uns pilots del darrere amb un llenguatge més modern però sense perdre l'essència.
 

L'XF té una imatge classica i atemporal, lluny de modes Foto: F.Boada

 

Per allà on passes la seva presencia no passa inadvertida i la seva imatge elegant fa girar caps, tothom és conscient que tot un Jaguar els passa per davant. És una berlina gran que s'acosta molts als cinc metres de longitud, però no resulta exagerada.

En obrir la porta també es fa evident el seu origen. La disposició dels comandaments, la seva elegant presentació i la qualitat dels materials conformen un ambient inequívocament britànic.

Assegut al lloc de conducció l'XF t'embolcalla amb calidesa, la consola central alta, el disseny del quadre de comandament i els panells de les portes aconsegueixen la sensació buscada pels dissenyadors de sentir-nos més "dins" que "a sobre" del cotxe. L'habitacle del Jaguar XF ofereix el que esperes d'un cotxe d'aquest nivell, amb bons acabats i una presentació que transmet sensació de luxe.
 

Un interior de primera classe Foto: F.Boada


Darrere del volant multifunció hi trobem un quadre de comandament ben il·luminat, perfectament llegible, sobri i agradable encara que amb uns menús una mica laboriosos d'entendre.

Al davantal dominant la vista s'enquadra a la pantalla tàctil de 10'2 polzades. A través d'aquesta interfície controlarem tot el sistema multimèdia, paràmetres del cotxe i el navegador GPS. Seguint pel túnel central entre els seients trobem el curiós selector del canvi de marxes una roda que emergeix fins a la seva posició operativa un cop donem el contacte.

El lloc de conducció resulta molt còmode en viatges llargs, per disseny dels seients, visibilitat i ergonomia. Les places del darrere ofereixen molt espai per a les cames i compten amb uns seients tous, reclinats i molt còmodes, perfectes per asseure-s'hi i deixar que et portin fins a una mansió de la campinya anglesa.

El maleter de 540 litres de capacitat és dels millors de la categoria pel que fa a espai, encara que no tingui unes formes molt regulars i la possibilitat d'abatre els respatllers dels seients del darrere calgui pagar-ho a part.
 

Una gran berlina amb un toc diferent Foto: F.Boada


El motor que mou la nostra unitat de proves és l'Ingenium 2.0 dièsel turboalimentat de 180 CV. No és una motorització que s'adigui gaire la personalitat exclusiva del cotxe, però el mercat mana i un motor d'aquestes característiques l'has de tenir en catàleg, sí o sí. Per sort l'absència total de vibracions i l'extraordinari aïllament acústic del XF et fan oblidar que portes un motor tan poc refinat.

Del rendiment del motor no en tenim queixa. Evidentment les seves prestacions són més que suficients per moure'ns amb solvència en qualsevol situació, sempre que no li demanem prestacions esportives. El seu punt fort és comptar amb un parell màxim de 430 Nm entre 1.700 i 2.500 revolucions que ens permet gaudir d'una bona resposta a l'accelerador a baix i mig règim. Si busquem augmentar el ritme, ens toparem amb els 1.700 kg del cotxe, que són molts quilos, malgrat que el bastidor i la carrosseria són d'alumini i s'hagi aconseguit rebaixar el pes 190 kg respecte a la versió anterior.

L'XF compta amb tres modes de funcionament: Eco, Normal i Sport. Els podrem modificar des dels botons situats darrere del selector de canvi i amb ells variar la resposta de l'accelerador, del canvi i de les suspensions.
 

L'XF ofereix un grau de confort excepcional a tots els ocupants Foto: F.Boada


En viatges llargs és on aquesta glamurosa berlina ofereix sense cap mena de dubte la seva millor cara. Les suspensions, per disseny, són tot un luxe: davant triangles superposats, el superior ancorat molt amunt i tot en alumini; darrere, un eix multi braç amb una dinàmica renovada. Tot plegat aconsegueix que el XF sembli sobrevolar la carretera a un dit l'asfalt sense transmetre les irregularitats als ocupants. Un comportament de suavitat felina que enamora i amb el que podrem enfrontar a grans viatges sense acusar fatiga.

El nostre Jaguar XF també equipa un sistema de tracció integral que funciona de manera impecable, més que res perquè no hem notat en cap moment la seva presencia si no fos per la capacitat de tracció a la sortida dels revolts i per l'eficàcia a l'hora de passar-los. El sistema de Torque Vectoring, també ajuda, i molt, a fer que el comportament del XF sigui tan dinàmic si així ho vols. De tota manera, el gran felí és més feliç, i tu també, si et deixes portar amb tota la suavitat amb la qual és capaç d'obsequiar-te.

Així que ja ho saps ... Si no vols anar amunt i avall amb una més que vista berlina alemanya, el Jaguar XF t'ofereix un producte diferent de l'habitual però sense estridències. Amb personalitat pròpia, còmode, molt agradable de conduir i amb la classe d'un Lord anglès. Prous arguments per satisfer als conductors, i acompanyants, més exquisits.

També us pot interessar

 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
The Spirit of Ecstasy mai pot faltar en una cita de clàssics | Josep Mª Marcet Llosa
01/01/1970
El Saló Internacional del Vehicle Clàssic de Barcelona va rebre la visita de 48.000 persones
Citroën C4 Cactus Rip Curl | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
01/01/1970
Un acabat que porta a Citroën el nom del mític fabricant d'accessoris de surf.
Kia Optima SW | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs | 1 comentari
01/01/1970
Un dels cotxes que més ofereix per més poc dins el segment D i una opció a tenir molt en compte.
És difícil descriure el plaer de conducció que ens regala el Q7 e-tron | F.Boada
Ferran Boada
01/01/1970
Una barreja d'ingredients inèdita per a un resultat sorprenent