Proves Cotxes

​Provem el SEAT León Cupra 300: el super esportiu d'ús diari

El SEAT de carrer més potent de la historia, és també un cotxe exemplar per la seva versatilitat

| 02/06/2017 a les 19:55h
Arxivat a: Proves Cotxes, León, Cupra, Seat, Proves Cotxes, Esportiu, Compacte
El Cupra 300 és el SEAT de carrer més potent mai fabricat | Ferran Rosàs
Aprofitant el re-styling al que ha estat sotmès el León aquest any els homes de Seat Sport han aprofitat per extreure deu cavalls més del seu motor i introduir lleugeres millores en el xassís.

De fora estant el nou Cupra marca territori amb el seu para-xocs davanter, que compta amb majors obertures en aquesta versió. Un dels objectius era augmentar la grandària percebuda del cotxe, per a això s'ha engrandit la graella en 40 mm amb un tractament de crom molt més ric propi de vehicles de categoria superior. Al darrera el difusor específic, la doble sortida d'escapament i un discret espòiler defineixen la vigorosa vista posterior.

També criden força l'atenció les seves llantes de 19 polzades de sèrie i com és habitual en aquesta versió, no falten detalls exclusius, com les pinces de fre pintades en color vermell.
 

Una imatge potent però discreta alhora Foto: Ferran Rosàs


Malgrat tot, el Cupra no és un cotxe que cridi especialment l'atenció, la seva estètica és més aviat discreta, sobretot si la comparem amb la seva competència més directe del seu segment com ara el Ford Focus RS o el Mégane RS. Hi ha qui trobarà que potser és una mica massa semblant a la resta de gamma i que no sembla una bèstia de 300 Cv. Personalment aquesta discreció m'encanta.

Qui vulgui destacar la condició Cupra del seu León, té en el paquet Performance Pack una bona opció. El performance Pack inclou unes llantes, també de 19", de disseny similar a les del León Cup Racer de competició i detalls en la carrosseria de color negre o taronja. A més el paquet inclou també uns magnífics pneumàtics Michelin Pilot Sport 2 i un equip de frens Brembo, dotats de pinces de quatre pistons. Elements que més enllà de l'estètica milloren la dinàmica i efectivitat del Cupra molts enters.

A l'interior es manté la discreció exterior, cobra especial protagonisme el volant de pell amb costures en blanc, les portes entapissades amb Alcántara i detalls en símil fibra de carboni. Els seients, molt confortables, també van entapissats en Alcàntara. Si no heu de portar ningú a les places posteriors, o com a mínim no de forma habitual, podeu muntar els baquets opcionals que li donaran un toc molt més esportiu a l'interior.
 

Un interior ben acabat i molt equipat Foto: SEAT


El millor de l'interior d'aquest León Cupra 5 portes, és que manté intacte l'habitabilitat i funcionalitat d'un León "normal". O sigui que quatre adults hi viatjaran amb tot l'espai i confort necessari per quilòmetres que passin.

La carrega tecnològica del Cupra és notable i es mantenen les novetats vistes en les versions 2017 del León com la pantalla tàctil de 8 polzades amb l'última generació del sistema d'informació i entreteniment Easy Connect, SEAT Full Link que incorpora les funcions d'Apple CarPlay i Android Auto. Per a zones amb baixa cobertura, també ve equipat amb un amplificador de senyal GPS i amb l'exclusiu SEAT ConnectApp que inclou reconeixement de veu i tecnologia de control de gestos. Això permet activar determinades funcions fent un petit gest amb el dit en la pantalla tàctil. A la consola central hi trobarem el Connectivity Box que permet carregar l'Smartphone sense cable.

El Cupra també equipa, reconeixement de senyals de tràfic, sistema d'ajuda a l'aparcament tant en línia com en bateria, Emergency Assist i assistent de llum en carretera.

SEAT continua superant, versió rere versió, la potència del seu compacte més radical. El propulsor turbo alimentat de gasolina 2.0 TSI, amb un sistema d'injecció dual (directe i indirecte), assoleix els 300 CV de potència i un parell màxim de 380 Nm. Una dada que, d'altra banda, torna a ser un rècord per a un SEAT de carrer. També és el primer SEAT de carrer en baixar dels 6 segons en l'acceleració de 0 a 100 Km/h parant el cronòmetre en uns espectaculars 5'8 segons.
 

La doble sortida d'escapament, el difusor i l'espoiler, elements distintius del Cupra Foto: Ferran Rosàs


Amb aquestes dades a la mà és evident que el León Cupra corre i molt, però el millor del León és com corre. La potencia sense control no serveix de res deien ... Doncs bé, el León sembla tenir-ho tot sota control i el seu comportament dinàmic és de traca i mocador.

Per provar-lo com es mereix hem portat al Cupra a fer una petita volta de 750 quilòmetres buscant diferents tipus de vies. Hem anat de Barcelona fins al Priorat, hem passat per les Terres de l'Ebre, per les planes de Lleida i ens hem acostat fins al Port del Cantó en ple Pirineu, podent així rodar en totes les circumstàncies possibles.

En diferents trams hem pogut provar els cinc modes de conducció del Drive Profile Confort, Sport, Eco, Individual i Cupra. Per vies ràpides i rodant en el mode confort el Cupra pot passar perfectament per un 1.4 Tsi de 150 Cv. La suspensió adaptativa DCC filtra perfectament les irregularitats de l'asfalt i assegura un nivell de confort sorprenent. A més, s'agraeix força i influeix de manera decisiva a la sensació de confort, el motor no es deixa sentir massa a l'interior del cotxe. És doncs un cotxe perfectament vàlid per moure's amb ell dia a dia, cosa que no poden dir tots els seus rivals.
 

El Cupra es un mix perfecte de confort i prestacions d'infart Foto: Ferran Rosàs


Deixem enrere les autovies i comencem a circular per carreteres nacionals. Seleccionem el mode Sport per tal d'obtenir una bona resposta de l'accelerador i del canvi DSG quan hàgim de fer avançaments. El Cupra mostra en aquestes condicions un equilibri perfecte entre prestacions i confort. Comença a mostrar un tacte molt directe i respon amb prestesa a qualsevol insinuació de l'accelerador, però continua mantenint un bon grau de confort a l'interior.

Ens comencem a animar a la que arribem a alguns trams de ral·li mundialistes del Priorat. Seleccionem el mode CUPRA, amb el que el León mostra el seu caràcter més radical tant en resposta de l'accelerador, del canvi, del control d'estabilitat, a la duresa de la suspensió, en la direcció i en l'autoblocant. Pocs segons necessitem per adonar-nos que val més que hi posem seny o el Cupra ens pot fer perdre tots els punts del carnet en 10 segons. Això comptant que no t'hi facis mal, perquè els límits del Cupra estan tan lluny que un cop sobrepassats no hi haurà qui l'aturi. Malgrat tota l'electrònica posada al servei de la seguretat exigir al Cupra requereix una bona dosi d'experiència al volant.

El Cupra vola entre revolts, mentre els seus 300 cavalls bramen i esbufeguen sense descans, la seva empenta és ara impressionant. El pas per revolts ràpids es fa sobre raïls i en viratges lents és àgil com pocs. El treball de l'autoblocant VAQ, de tipus Haldex gestionat electrònicament, és extraordinari i el cotxe sempre és capaç de traccionar i empènyer endavant. Has d'anar realment passat perquè el cotxe insinuí un subviratge i l'electrònica, que resta amagada, surti al rescat. Les coses passen molt ràpid al volant del Cupra i tornem a insistir amb allò de posar-hi seny, perquè la sensació és de què els límits del cotxe estan molt lluny.
 

Amb els Michelin Pilot Sport Cup2 i els frens Brembo del Performance Pack el Cupra encara millora més el seu comportament Foto: Ferran Rosàs


Bona part de culpa d'aquest dinamisme excepcional el tenen els Michelin Pilot Sport Cup2 que el León munta si decidim pagar els 3.000 euros del Performance Pack. Uns pneumàtics que Michelin va desenvolupar especialment per a cotxes super esportius i que tenen un rendiment superlatiu. Bàsicament aquests pneumàtics són uns semi-slicks de circuit però que es poden utilitzar en carretera amb totals garanties. Michelin fa a mida els compostos i dibuix per a cada un dels cotxes que els equipa d'origen. Amb ells muntats el Cupra sembla esgarrapar l'asfalt i permeten traccionar i frenar com pocs. Per tal de reforçar la frenada el Performance Pack del Cupra també inclou unes pinces de fre Brembo de quatre pistons.

I després de fer mans una estona, a la que baixem el ritme de nou, el León, ara amansit, torna a rodar com si fos un León "normal i corrent". M'encanta.

El León Cupra demostra que un esportiu d'efectivitat superlativa no té perquè desafiar-te a cada moment, ni anar cridant l'atenció per allà on passa. El Cupra és capaç de conviure amb tu i la teva família els dies de cada dia i acompanyar-te a un track day el cap de setmana. En definitiva el Léon Cupra és un esportiu pota negre capaç de posar les coses molt difícils a la seva competència en pista, pero en el dia a dia, cap dels seus rivals és capaç de demostrar una versatilitat com la del de Martorell.


Prova Seat León Cupra 300

 
 
 
 

També us pot interessar

 

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
The Spirit of Ecstasy mai pot faltar en una cita de clàssics | Josep Mª Marcet Llosa
01/01/1970
El Saló Internacional del Vehicle Clàssic de Barcelona va rebre la visita de 48.000 persones
Citroën C4 Cactus Rip Curl | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs
01/01/1970
Un acabat que porta a Citroën el nom del mític fabricant d'accessoris de surf.
Kia Optima SW | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs | 1 comentari
01/01/1970
Un dels cotxes que més ofereix per més poc dins el segment D i una opció a tenir molt en compte.
És difícil descriure el plaer de conducció que ens regala el Q7 e-tron | F.Boada
Ferran Boada
01/01/1970
Una barreja d'ingredients inèdita per a un resultat sorprenent