L'evolució del model es basa en tres aspectes molt importants: motor, bastidor i electrònica. El motor te ara un major rang d'utilització, amb un augment de les revolucions màximes en 500 rpm i disminució de les friccions internes gràcies al DLC. El tub d'escapament és també nou, adaptat a les normes Euro4, amb un mode dual que cuasi no fa soroll a baixes voltes, però que es transforma en una bèstia eixordadora quan obrim gas a fons.

L'Aprilia es mostra molt radical, ja sigui a la carretera o al circuit Foto: CS infomotor
La segona part de l'evolució és la suspensió i frens. Equipa una forquilla Öhlins Nix, 850 grams més lleugera i d'una efectivitat excepcional, notant en tot moment que el tren davanter va molt lligat a l'asfalt de la carretera o del circuit. Els frens han millorat considerablement, amb una nova bomba de fre Brembo de tacte més dosificable, un disc de 330 i 5 mm de gruix, i una nova pinça radial M50 i, sobretot, el nou sistema de "cornering" ABS, per garantir una frenada segura encara que estem inclinats dins un revolt.
La tercera part, l'electrònica, permet ara mil regulacions en els settings de la moto, amb un sistema de control de tracció ATC, l'APRC que ens permet incidir en paràmetres com l'enfonsament de la forquilla o impedir que s'aixequi la roda davantera. Per els més cremats de la velocitat, la nova Tuono V4 té un sistema Launch control de sortida i un pit limiter, només per a ús en circuit. Tots, amb diversos paràmetres de regulació. A més, el motor té tres modes d'entrega de potència: sport, track i race, segons com vulguem rebre els seus 175 rabiosos cavalls.

Bellesa italiana i components de bandera Foto: CS infomotor
El canvi de marxes disposa ara d'un sistema quickshift que ens permet pujar o baixar marxes sense prémer l'embragatge, fins i tot podem baixar marxa en plena acceleració per si necessitem fer un avançament amb rapidesa.
Un altre element que farà les delícies dels més aficionats a les pistes, és el seu quadre d'instruments, amb dues possibilitats: de carrer, o de pista, on es substitueix el, compta quilòmetres per un cronòmetre. Al costat, un indicador de la inclinació de la moto, alhora que podem saber la intensitat de la frenada o la quantitat d'accelerador que tenim obert. Això si, com no tindrem temps de mirar-ho en marxa, disposem d'una memòria volta a volta on quedarà reflectit tot. I si bo i així no en tenim prou, la nova App d'Aprilia permet memoritzar absolutament tots els paràmetres de la moto en tot moment, fins i tot, programar revolt a revolt la quantitat de control de tracció, antiwheele, entrega de gas, etc. En el nostre circuit favorit. Una autèntica telemetria profesional a l'abast de tots!

Orgull de marca Foto: CS infomotor
Als seus comandaments, tenim la sensació de conduir l'esportiva RSV4, però molt més còmodes. Des del primer moment, notem que és una fera salvatge completament domesticada gràcies a l'electrònica. Una bèstia amb una acceleració que talla la respiració i frena en quasi un pam, sempre transmetent una seguretat increïble. Es menja els revolts un darrere l'altre, en una constant invitació a girar cua en direcció al circuit més proper, on podrem treure-li tot el suc si disposem de mans per fer-ho. Després, podrem tornar cap a casa còmodament i amb tot el que ha passat gravat al nostre telèfon intel·ligent.
L'Aprilia Tuono V4 1100 factory surt a la venda per 18.499 €, (16.499 la RR), el preu que hem de pagar per tenir la Naked esportiva de referència al segment.