Mundial de ral·lis

WRC 2017: Kris Meeke ens atura el cor, un Rally México per recordar

No es pot donar un ral·li per acabat fins que creues la línia de meta, sinó pregunteu a Kris Meeke.

| 13/03/2017 a les 17:30h
Arxivat a: Competició, Meeke, Citroën, Mèxic, ral·li, WRC
El C3 de Meeke volant al Ral·li de Mèxic 2017
El C3 de Meeke volant al Ral·li de Mèxic 2017 | Red Bull Content Pool
Arribava la primera prova sobre terra del 2017 al Campionat del Món de Ral·li com un test molt dur per pilots i màquines. Com ja he explicat a les cròniques dels ral·lis ja disputats, els cotxes porten motors nous, amb més potència i més aerodinàmica a la carrosseria. A Mèxic no només s'han disputat els primers quilòmetres de l'any sobre terra, grava i rocs, sinó que els motors s'han trobat en condicions de gran altitud respecte al nivell del mar i molta calor. Per motors que només han estat provats en dos ral·lis fins ara, era arriscat, però permet veure quin equip ha treballat més intensament en la fiabilitat del motor.

Tot començava dijous a les 6 de la tarda, hora local. Els pilots i equips havien de desplaçar-se des de León (a Guanajuato) fins a Mèxic DF. En un esforç dels organitzadors per acostar el ral·li als espectadors, van provocar un desplaçament feixuc pels pilots (hi ha 1 h d'avió entre les dues ciutats) tan sols per fer dues passades a un tram urbà d'1,5 km. A part del factor humà, els cotxes van haver de recórrer al voltant de 400 km dalt de camions per arribar-hi.
 

Meeke esperant l'avio per anar a Mèxic DF Foto: Red Bull Content Pool


La nit de Mèxic DF ens va deixar a Juho Hänninen i Kaj Lindström com a líders, dalt del Toyota Yaris WRC. Hänninen per mi ha estat l'heroi del cap de setmana, pilotant sota els efectes d'un virus, acabava les especials marejat i obrint la porta perquè li toqués l'aire.

L'endemà al matí, de tornada a León una imatge insòlita al WRC. Els pilots es despertaven llestos per atacar l'especial 2 de 54,9 km, però els cotxes encara no havien arribat de DF!

Els dos primers trams "de debò", per tant, es van haver de cancel·lar. Els que venien a continuació eren la repetició dels anul·lats. El Chocolate, de 54,9 km va ser un autèntic calvari pels motors. Tan sols es van salvar Citroën, amb Kris Meeke aprofitant l'avinentesa per posar-se líder a -9,7 segons d'Ogier. Tant els Hyundai com el Ford rodaven amb alertes de motor, i Latvala va haver de circular amb mode d'enllaç per refrigerar la mecànica del seu Toyota Yaris.

Els efectes de l'alçada en la mecànica es tradueixen en menys oxigen a la mescla del motor. Això comporta també que entri menys combustible, i menys combustible vol dir més escalfor al motor. Es comenta que la potència que entreguen els nous motors a l'altitud mexicana és similar a la que entregaven les unitats 2016 a nivell del mar.

A Mèxic tenen obsessió per acostar el ral·li al públic, i després dels dos trams, els equips havien de fer 3 súper especials que poc tenen a veure amb el recorregut principal de la prova. Meeke, Ogier i els tres Hyundai de Paddon, Sordo i Neuville arribaven separats per 24 segons. Però més problemes de motor pels i20 feien que tots tres es veiessin perdent temps. Paddon baixava a la setena plaça a +2 minuts, a Sordo li aplicaven una penalització de +10 minuts (al rodar lent en un recorregut circular, els comissaris tenien pressa per treure'l de pista i que entrés el següent) i Neuville mantenia la tercera plaça, però ja a +56,7 segons del líder Meeke.

Ogier havia vist com l'anglès de Citroën es beneficiava de l'ordre de sortida per trobar les pistes més netes i amb més grip, però tot i així no l'havia deixat escapar més de 20 segons. Però el 2017 el reglament ja no obliga a obrir pista dissabte al líder del campionat. Aquest any, el que acaba primer divendres, surt l'últim dels WRC. Per tant, ambdós es trobaven la pista neta.

Però la sorpresa del dia la donaven Dani Sordo i Marc Martí, marcant el millor temps a la SS9 i la SS10, segurament alimentats per la ràbia que provoca que et penalitzin 10 minuts injustament i t'enfonsin en la classificació. En acabar la SS11, on també va marcar un bon temps a +0,9 del vencedor del tram, els van informar de la retirada de la penalització, situant-se vuitens i en zona de punts.
 

Dani Sordo al Ral·li de Mèxic 2017 Foto: Red Bull Content Pool


Durant tot el dia Ogier i Meeke gairebé calcaven els temps, es va poder viure una lluita molt interessant i als que dubtàvem del C3 WRC (m'incloc) l'anglès ens va demostrar que els enginyers no s'han passat l'any fent croissants. Han fet un cotxe digne de primera plaça. Una virolla sense conseqüències d'Ogier va acabar de donar un marge suficient al de Citroën per dormir tranquil.

La resta de pilots es trobaven a bastant de temps entre ells. Això provoca dues coses: que no se la juguin i per tant, cap moviment a la taula classificatòria. Tan sols Latvala va guanyar una plaça, en detriment del seu company d'equip Hänninen, que malalt anava sobrevivint com podia. Es col·locaven sisè i setè, acumulant experiència dalt dels Yaris.
 

Latvala al Ral·li de Mèxic 2017 Foto: Red Bull Content Pool


El diumenge ens portava només dos trams: La Calera de 32,9 km i Derramadero de 21,9 km. Ogier deia que no sortia a tot o res. Si es vol guanyar el campionat, s'ha de ser intel·ligent a aquestes altures. Meeke també deia que estava relaxat i decidit a rematar la feina.

L'anglès guanyava La Calera i els temps ens mostraven que ningú havia sortit amb el ganivet entre les dents, tothom gestionava l'avantatge. Per tant no ens esperava molta emoció als que seguíem la Power Stage en directe. O això crèiem.
 

Ogier al Ral·li de Mèxic 2017 Foto: Red Bull Content Pool


Vam haver d'esperar a l'últim participant per patir l'infart de la temporada. Kris Meeke, l'home que havia viscut un calvari carregat de problemes a Monte-Carlo i Suècia, només depenia d'ell mateix per guanyar. A -37,2 segons d'Ogier i a 500 metres de l'arribada, el de Citroën feia derrapar en excés el C3 WRC en un revolt llarg de dretes que tenia un salt a la traçada i anava a parar a un pàrquing on alguns aficionats optimistes havien deixat els cotxes. Els que seguíem el directe de la televisió vam veure com la càmera donava voltes de campana. Afortunadament, el cotxe no va tenir tanta mala sort com la càmera, i Meeke, després de perdre's per l'aparcament, va trobar el camí de tornada a la pista.

Amb una punxada, metres de tanca de plàstic enganxats a l'aleró posterior i parts de xapa perdudes pel camí, Kris Meeke i Paul Nagle guanyaven el Rally Guanajuato México per -13,8 segons. Tant ell com els aficionats, vam quedar sense paraules. La fortuna per fi ha somrigut a Kris Meeke, però no sense abans avisar-lo que no doni res per fet.

Ogier i Neuville completaven el podi, Tänak era quart després de mostrar-se molt fiable davant les adversitats del que portem de campionat, i Paddon (amb problemes de motor i una punxada), cinquè. En resum, sense canvis respecte dissabte.
 

Paddon al Ral·li de Mèxic 2017 Foto: Red Bull Content Pool


A la classificació del campionat, Ogier puja a la primera posició, Latvala baixa a la segona i Tänak i Sordo mantenen la tercera i la quarta plaça, vigilats per Neuville i Meeke, que remunten posicions gràcies a Mèxic. Tot i no ser important l'ordre de sortida pel proper ral·li, el mundial es posa interessant.

Els equips marxen cap a Còrsega, on el 6 d'abril començarà el Tour de Corse, recuperant la data tradicional.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Audi TTS Roadster
Audi TTS Roadster | F.Boada
Prova amb gust agredolç d'un model que ha marcat una època però que desapareix del catàleg d'Audi
Nou Opel Astra 2021
Nou Opel Astra 2021 | Opel
Opel oferirà el nou Astra en versió híbrida endollable amb dos nivells de potència
Nissan LEAF MY 2021
Nissan LEAF MY 2021 | Nissan
El LEAF 2021 compta amb característiques de seguretat millorades tant per als conductors com per als vianants a l'entorn del vehicle
Audi TTS Roadster
Audi TTS Roadster | F.Boada
Prova amb gust agredolç d'un model que ha marcat una època però que desapareix del catàleg d'Audi
BMW 218i Gran Coupé
BMW 218i Gran Coupé | F.Boada
Ferran Boada
Aquesta és la versió més petita de la fórmula del Gran Coupé de BMW: un sostre més o menys pronunciat, com el d'un coupé, sobre una berlina de tres volums, amb quatre portes.
Volkswagen California T6.1 Ocean
Volkswagen California T6.1 Ocean | F.Boada
Ferran Boada
La Califòrnia és la Camper més reconeguda arreu del món i tota una icona d'un estil de vida