La línia R4 a l'aeroport: l'oportunitat que Manresa no hauria de deixar escapar

per Arnau Padró , 7 de gener de 2020 a les 10:30 |
Aquests dies de vacances nadalenques l'alcaldessa de Sabadell i l'alcalde de Terrassa han posat al centre del debat ferroviari la reclamació que la línia 4 Nord de rodalia que connecta Manresa, Terrassa i la capital del país i que en el seu tram sud continua cap a Martorell i el Baix Penedès es reconfiguri per tal que sigui la que acabi donant servei a l'aeroport del Prat. Aquesta era la proposta que ja recollia el pla de rodalia 2008 – 2015 en el marc d'una reestructuració de les diferents línies prevista per optimitzar-ne el funcionament, que de moment no s'ha dut a terme. Actualment s'està executant -amb els retards habituals de les obres executades per Espanya- el nou ramal que unirà El Prat de Llobregat amb les terminals 1 i 2 de l'aeroport. L'objectiu de l'obra és permetre augmentar la qualitat del servei, ja que es disposarà de via doble, així com fer-lo arribar a la terminal 1, la més concorreguda de l'aeroport, que actualment no té accés per ferrocarril. S'espera que l'obra entri en funcionament d'aquí a dos anys.

La reclamació dels alcaldes, que es reuniran aviat per decidir quines mesures duen a terme conjuntament per assolir l'objectiu que s'han marcat, ha tingut lloc després de l'anunci del govern d'adjudicar a FGC el servei de la nova línia, però circumscrita únicament al tram entre l'estació de Sant Andreu Comtal a Barcelona i la terminal 1 fent diverses parades a la capital, a Bellvitge i a El Prat de Llobregat. En aquest sentit el govern preveu la compra de nous trens per dur a terme el servei i ho fa en el marc de la competència que li concedeix l'Estatut d'Autonomia que marca com a competència exclusiva els transports ferroviaris de viatgers que transcorrin íntegrament dins el territori de Catalunya.


La xarxa de rodalia de Catalunya és eminentment una xarxa centralitzada a Barcelona. La línia R8 és l'única que no passa pels túnels ferroviaris de la capital. Actualment, aquests túnels pateixen una saturació, ja que el nombre de serveis per hora que suporten es pot considerar al límit de la seva capacitat, causant nombrosos retards sempre que sorgeix qualsevol mínima incidència. Avui dia, és la línia de Granollers la que dóna servei a l'aeroport amb dos trens l'hora pel túnel de Passeig de Gràcia. Quan entri en servei el nou ramal hi ha planificat un servei de quatre trens l'hora. Si aquest es presta a través d'una línia nova, exclusiva per l'aeroport, caldrà encabir aquests quatre trens / hora en els túnels actualment ja saturats, cosa que aniria en detriment de la resta de línies que donen servei al territori.

La proposta que la línia de l'aeroport no sigui exclusivament interna de Barcelona, sinó que formi part del mateix servei que cobreix l'actual línia 4 Nord i que dóna servei a diversos municipis del Vallès Occidental i del Bages permetria que aquests quatre trens / hora quedessin absorbits dins d'un servei que actualment ja transita pels túnels de Barcelona, de manera que no caldria afegir-hi noves circulacions. Aquesta opció té altres aspectes positius, en especial per Manresa, ciutat que s'acosta als 80.000 habitants segons el padró de mitjans del 2019, però que disposa d'un servei ferroviari molt millorable amb la capital del país. El fet que la línia continuï cap a Martorell, un cop travessada Barcelona, és una duplicitat de comunicacions, ja que la capital del Bages disposa d'un servei molt més directe amb aquesta ciutat del Baix Llobregat a través de la línia de FGC.


Un altre element a tenir en compte és que l'R4 Nord -de Manresa a Montcada i Reixac- passa per poblacions on viuen uns 660.000 habitants, mentre que per les poblacions de l'R2 Nord -de Massanes a Montcada i Reixac- hi viuen poc més de 250.000 habitants. De manera que el nombre de ciutadans amb connexió directa de rodalia a l'aeroport seria molt més alta. En aquest sentit, Manresa té en Terrassa i Sabadell, la tercera i la cinquena ciutat de Catalunya respectivament, a dos poderosos aliats per a millorar la connexió ferroviària amb Barcelona, cosa que fins ara no ha sabut aprofitar. Ara que aquestes ciutats aixequen la veu i fan front comú, cal que el nostre govern local es posi les piles i no deixi escapar l'oportunitat. Si finalment s'aconseguís que l'R4 Nord acabi a l'aeroport, podria tenir efectes col·laterals beneficiosos per la línia, que podria rebre més inversió per fer-la més fiable i ràpida, donada la importància estratègica que guanyaria. Manresa no hauria de deixar escapar aquesta oportunitat!

 

Participació