Desigualtats, també, en l'àmbit digital

per Marc Fernàndez, 12 de juny de 2019 a les 14:58 |
Llegia aquests últims dies el darrer informe de l'OCDE (Organització per la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic) sobre les habilitats que necessitarem els professionals en el futur. Una de les seves conclusions: estem molt pocs preparats pel futur. 

Tal i com recullen en el Panorama d'Habilitats (Skills Outlook 2019), i com ja he publicat en algun article recent, la digitalització de les empreses suposa un potencial immens per disparar la productivitat i millorar el seu benestar. L'altra cara de la moneda però és el potencial per incrementar desigualtats entre persones i regions del món. No descobriré ara que no tots els països estan en el mateix nivell de desenvolupament, ni tenen les mateixes necessitats. A casa nostra, segons l'informe, només un 23% dels treballadors obtenen un aprovat en les habilitats que es necessiten per adaptar-se a la transformació digital en l'entorn laboral. 


L'OCDE proposa alguns objectius per tal de fer front a aquest panorama. Un d'ells fa referència a uns nivells digitals mínims a assolir abans que els joves abandonin el sistema educatiu. Aquesta formació bàsica els hauria de permetre seguir aprenent al llarg de la seva carrera. Malauradament, a Catalunya l'abandonament escolar el tenim al 17%, molt per sobre de l'11% de la zona euro. És a dir, si ja no aconseguim que acabin la escolarització més alumnes, afrontar aquest repte digital encara és molt més complex. 

Un altre objectiu fa referència a les habilitats a nivell cognitiu que han d'aprendre els estudiants, ja sigui en la formació professional com a nivell universitari. Entre les habilitats pròpies dels seus itineraris formatius, serà necessari incloure també habilitats socials i emocionals: empatia, comunicació, adaptabilitat al treball en equip,... Bàsicament, complementar la formació en àrees de difícil automatització. 
I com afectarà segons l'OCDE a cada lloc de treball? 

Pel què sembla, aquells llocs de treball menys rutinaris i amb més ús de les noves tecnologies no es veuran tant afectats. En canvi, aquells més rutinaris i amb menys intensitat d'ús de les noves tecnologies, i que puguin ser automatitzats, corren més risc. Proposen doncs enfocar la trajectòria professional cap a tasques relacionades amb allò que sigui sòcio-emocional, on tindran avantatge respecte als ordinadors. 


I quina solució proposen? Una possible és la formació continuada al llarg de la nostra carrera professional. Reforçar els aprenentatges de manera que els anem incorporant al llarg de la nostra vida: digitalització constant m'atreviria a dir. Una opció, els cada cop més comuns MOOC, en anglès 'massive online open course' (cursos 'online' massius i oberts), molts d'ells gratuïts però dels qual cal augmentar-ne la difusió i facilitar-ne l'accés per tal que arribin a tota la societat. 

El risc doncs no és la digitalització en ella mateixa, sinó que la seva no adaptació encara generi més diferencies entre regions, o fins hi tot, dins d'una mateixa societat. 

 

Marc Fernàndez
Manresà  inquiet del 78, català, i empresari. Llicenciat en Medi Ambient i màster en diferents àrees de gestió empresarial: des de qualitat, seguretat laboral, administració i direcció d'empreses, fins a direcció econòmica - financera.  Fundador de Innio.biz.
 
Ha estat Cap de Demarcació de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya, i actualment és el vicepresident del Col·legi d'Ambientòlegs de Catalunya. 
 
Col·labora en diverses publicacions especialitzades en emprenedoria  i gestió empresarial. 
12/06/2019

Desigualtats, també, en l'àmbit digital

04/03/2019

Catalunya, un referent tecnològic

12/01/2019

Som digitals?

07/07/2016

Hi ha clients que no ens convenen

31/03/2016

Recordant les quatre «P»: el màrqueting de sempre

26/02/2016

Design Thinking: donant solució a necessitats reals

21/12/2015

Proposta de Valor: Quins beneficis aportem als nostres clients?

06/11/2015

Podem preveure el fracàs d'un nou projecte?

29/07/2015

Treballar des de casa: Perquè no?

06/07/2015

Ens hem de sacrificar per emprendre?

Participació