En e-bicicleta, millor

«Continuem amb un marc mental que gira al voltant del cotxe privat i unes polítiques municipals que tenen al centre el "déu" intocable»

per Toni Erro, 7 de juny de 2019 a les 11:12 |
Tinc a tocar els dos mil quilòmetres recorreguts exclusivament en l'àmbit urbà amb la meva bicicleta elèctrica, el darrer any i crec que comença a ser un bagatge suficient com per tenir una opinió prou sòlida respecte el conjunt de l'experiència viscuda. A més, el passat dimecres dia 5 de juny va ser el Dia Mundial del Medi Ambient que enguany se centrava en la lluita contra la contaminació de l'aire, per si no fos prou oportú parlar qualsevol hora sobre transport sostenible i salut.

Unes breus sentències prèvies però, abans de passar a les conclusions: 1.- La bicicleta és urbanísticament sostenible. Mentre que el cotxe (mitja europea) està estacionat el 92% del temps i, tota la seva infraestructura, asfalt, senyals, aparcaments... ocupen el 50% de l'espai urbà, la bicicleta només ocupa i necessita a molt estirar 1/5 part en comparació al cotxe.


2.- La bicicleta és ecològicament responsable. Malgrat que multitud de persones, entitats, corporacions, mitjans de comunicació... comencen a estar convençuts que el canvi climàtic no només existeix, sinó que a més l'està provocant l'activitat humana (vostè, jo mateix!), sembla que en general encara costa, tan a particulars com a les administracions, prendre decisions clares i valentes encaminades a aturar l'escalfament global i mitigar-ne les conseqüències. Continuem amb un marc mental que gira al voltant del cotxe privat i unes polítiques municipals que tenen al centre el déu intocable. Només els diré amb la calculadora a la mà, i la bicicleta als peus, que en aquest darrer any, només en desplaçaments, he aconseguit estalviar l'emissió de 214 kg de CO2 a l'atmosfera i la quantitat corresponent de gasos i partícules contaminants NOx i PM. (reducció de la petjada ecològica)

3.- L'adquisició d'una bicicleta elèctrica és una decisió irrefutable des del punt de vista econòmic. La bicicleta elèctrica no només és molt més barata que qualsevol vehicle de motor en el moment de la compra, no passa revisions, no és obligatòria l'assegurança (malgrat ser aconsellable), sinó que a més és igual de ràpida en els desplaçaments urbans que el cotxe, bo i més si tenim en compte el temps que estalviarem a la recerca d'estacionament. I parlant d'estacionar el cotxe... amb bicicleta ens en sortirem sempre i ens sortirà gratis. Tornant a la calculadora, els meus 2.000 quilòmetres m'han costat aproximadament uns 20 euros en recàrrega energètica (verda -Som Energia-), mentre que aquests mateixos quilòmetres en un vehicle de combustió l'import no seria inferior als 140 euros (estalvi econòmic).

4.- Anar amb bicicleta és saludable. Anant en bicicleta, encara que sigui elèctrica, pedalem i això activa la circulació de la sang, a més de sumar-hi el gaudi emocional que suposa desplaçar-se amb total llibertat per la ciutat (invertir en salut).

Seré just però, i considero moralment obligatori constatar que no tot són flors i violes quan et desplaces en bicicleta per la ciutat. Val a dir que la manca d'espais segregats del trànsit per circular no aporta la seguretat desitjada i, fa que la qualitat de l'aire que es respira no sigui prou satisfactòria (fa por quedar aturat a les proximitats d'un autobús o un camió en un semàfor). I per últim apuntaria -sé que sóc molt pesat amb aquest tema-, que l'estat de l'asfalt de molts carrers de Manresa fa que el trajecte en bicicleta es converteixi en una veritable gimcana per tal d'evitar els sotracs. Tot plegat mereix la consideració d'activitat +18. 


Però bé, exceptuant aquestes petiteses... Sí!, val molt la pena desplaçar-se amb bicicleta elèctrica. Els convido a fer-ho, no se'n penediran. I mentre a ciutat acaben de pensar què en fan de tants cotxes i tanta contaminació (no es pensessin que a Manresa com que no surt per la tele no n'hi ha), i vostès acaben de valorar quina bicicleta o VMP es compren...jo, amb el seu permís, continuaré acumulant quilòmetres i estalvi. Salut!!

 

Toni Erro
Mosso d'Esquadra. Expresident de l'AVV de Cal Gravat. Membre de l'executiva local del PDeCAT Manresa.
07/06/2019

En e-bicicleta, millor

26/10/2018

Manresa 2020. El camí sostenible

07/08/2018

Solucions locals per a problemes globals

24/04/2018

Quan tot és política

28/09/2017

Les dues cares de Venècia

30/08/2017

Els Mossos s'han fet grans

Participació