La Manresa que cal construir (1): capitalitat i República Catalana

«És força evident que als manresans contemporanis ens ha tocat viure una època en la qual la ciutat està en decadència i en la qual ha perdut un pes relatiu referent a la resta del país»

| 09/03/2018 a les 21:17h
Manresa és una ciutat mil·lenària que ha viscut períodes d'enorme creixement i ha que ostentat un pes relatiu molt rellevant al conjunt del país, però també ha tingut diversos períodes de decadència i pèrdua d'influència.

Els períodes pròspers sempre han anat lligats a moments en els quals ha pogut potenciar la seva posició geogràfica privilegiada i en la que hi ha hagut elements que s'han explotat correctament i que han estat el motor pel creixement de l'economia de la ciutat. Ho van ser la gran organització gremial del segle XII i XIV i la industrialització de la ciutat durant el segle XIX.

D'altra banda, la ciutat ha tingut al llarg del temps un paper rellevant en la política del país amb l'hostatjament de Pere III en tres ocasions durant el seu regnat; l'acolliment de la Generalitat durant diversos períodes de la Guerra dels Segadors o l'aprovació de les Bases de Manresa l'any 1892 -primera plasmació escrita dels objectius polítics del catalanisme-.

És força evident que als manresans contemporanis ens ha tocat viure una època en la qual la ciutat està en decadència i en la qual ha perdut un pes relatiu referent a la resta del país. La pèrdua de Caixa Manresa, fundada precisament en el període daurat del segle XIX n'és un dels símptomes. Tot i així, crec que és un deure dels qui hem nascut i estimem la ciutat mirar de revertir aquesta situació.

Per assolir un canvi de tendència i situar-nos en una posició de creixement de la influència de la ciutat caldrà un canvi de mentalitat general dels seus ciutadans i governants. Penso que l'assoliment d'una República Catalana independent és un element cabdal per caminar cap a aquest canvi de tendència. Una Catalunya autonòmica condemna Manresa a ser una mera capital de comarca amb un baix nivell d'inversions nacionals a causa de l'espoli fiscal al qual és sotmès el país i l'enorme esforç que s'inverteix en accions per combatre el fet de tenir un estat en contra.

En canvi, una Catalunya independent és un escenari ple d'oportunitats per la nostra ciutat, que caldrà això sí saber aprofitar. El fet de disposar d'un Parlament de Catalunya realment sobirà i un Govern de Catalunya amb un pressupost d'estat farà que les inversions i canvis polítics s'esdevinguin amb una eficàcia a anys lluny de l'actual. Manresa haurà de convertir-se almenys en la capital de la Catalunya Central. I el govern local hauria de batallar per tal que s'instal·lin a la ciutat estructures nacionals d'estat, ja que acumular-les totes a Barcelona suposaria el col·lapse de la ciutat i caure en l'error centralista del model espanyol. Assolir aquest estatus seria el primer pas per la reactivació econòmica de la ciutat i la captació d'inversió privada.

És una llàstima que durant el procés d'independència el govern local hagi optat per un paper discret de seguidisme d'allò que feien altres municipis per impulsar l'alliberament nacional. El fet de convertir la ciutat en capital de l'independentisme i que aquesta abanderi accions per guanyar quotes de sobirania enfront Espanya és, també, un element clau que ajudaria a incrementar l'autoestima dels manresans i el pes polític de la ciutat en el conjunt del país. Ens posem mans a la feina? 

COMENTARIS

Independència serveix per a tot?
Jordi Manresa, 11/03/2018 a les 14:02
+0
-0
diu que amb un canvi de mentalitat i amb la independència Manresa renaixerà. O sigui ,que tenim la solució per a tots els mals.
Com a mostra de la sobirania catalana tenim la C-55 o el megacentralismo de Barna, pitjor que el madrileny. Hauríem de mirar que país hem fet en els últims 40 anys i veuríem que no tots els mals vénen de fora, i que la trista Espanya actual l'hem construït també amb els nostres vots
(Quan,des de la Catalunya Central, es parla d'espoli fiscal, imagino que l'àrea metropolitana ha de somriure)
INDEPENDENCIA?
Anònim, 12/03/2018 a les 10:08
+0
-0
Perque, neu diuen mentides? Quina independencia? sou una colla de Llunatics.
Realitat
Anònim, 19/03/2018 a les 13:26
+0
-0
La autentica realitat és que la independència de Catalunya beneficiarà bàsicament a Barcelona. M'agradarà veure el temps que trigarà el tren per anar de Manresa a Bcn quan siguem un país independent. Les peles es quedaràn on es vol que quedin, a la capital, i la resta de pobles a pagar, com sempre.
als que podeu veure el futur, deixeu de fumar porros, ningú sap si viurem millor o pitjor el que si se sap es que amb la independencia segur que el tren manresa barcelona millorarà
Anònim, 24/03/2018 a les 16:20
+0
-0
als que podeu veure el futur, deixeu de fumar porros, ningú sap si viurem millor o pitjor el que si se sap es que amb la independencia segur que el tren manresa barcelona millorarà
Matisos
Joan Gil, 06/04/2018 a les 20:27
+0
-0
Trobo molt correcte començar amb una visió històrica i general del municipi, per seguidament parlar-ne amb més profunditat. Cal analitzar el que volem fer en el present i futur d'una vila des del passat i des d'una visió global. Això ens situa adequadament en el context en el qual s'ha de treballar per millorar la posició actual de la ciutat i plantejar el present i el futur que volem construir.

Ens recordes fets històrics, positius i negatius, destacables, en el qual hi ha la participació de diferents agents de la ciutat. Em centro en Les Bases de Manresa perquè és curiós que en el moment que vivim com a nació catalana, la ciutat on es va escriure aquest manifest regenerador i impulsor d'un canvi de mentalitat política i social catalana basada en la construcció d'un projecte des de i per a les catalanes i catalans, la capital bagenca no hi tingui gairebé cap paper important.

"Es força evident que als manresans contemporanis ens ha tocat viure una època en la qual la ciutat està en decadència i en la qual ha perdut un pes relatiu referent a la resta del país. La pèrdua de Caixa Manresa, fundada precisament en el període daurat del segle XIX n'és un dels símptomes." Això no significa que els diferents governs municipals no hagin intentat canviar aquesta tendència però certament la majoria d'èxits socials han estat els que s'han impulsat des del teixit associatiu manresà. Per exemple: què ha fet brillar El Passeig Pere III? Entre d'altres aspectes, El Kursaal i el Conservatori. I això no s'entén sense la feina d'El Galliner i altres entitats, com el manteniment i conservació del Tori tampoc s'explica sense un moviment social que va encerclar-lo per salvar-lo del seu enderrocament i que va comportar que es celebrés una consulta al respecte. L'Ajuntament ha fet bé de fer cas als seus conciutadans, coordinar i ajudar econòmicament aquests projectes que no "fèien tan trista la ciutat" -com massa sovint podem escoltar tot i que darrerament menys per les ganes de canvi que percebo en una part de la societat manresana.

La proposta política que sembles plantejar expressa que "cal situar-nos en una posició de creixement de la influència de la ciutat". En tot moment parles de creixement, influència i pes en el context del país. I possiblement tens raó en posar-nos una fita realitzable, viable i plausible ja que és evident que la nostra ciutat no pot estar present en la línia amb la que es mouen les metròpolis internacionals, com si que ho pot fer Barcelona. Només cal comparar-nos amb Vic i notar la diferència a nivell nacional català; hi ha molt camp per recórrer.
Després afegeixes que això comportarà "un canvi de mentalitat general dels seus ciutadans i governants". Sincerament no estic tan segur que es pugui afirmar que aquest canvi polític provocarà tal canvi social que exposes, però evidentment pot ajudar-hi, i en tot cas, no hi anirà en contra. Per tant no és una mala visió política.

Manresa ha perdut oportunitats econòmiques i laborals, o no n'ha sabut generar gaires de noves. Això sobretot és degut a la crisi econòmica i a la major precarietat i temporalitat laboral que ens ha deixat aquesta crisi-estafa. No es pot responsabilitzar d'això als polítics municipals, seria molt injust, sí als seus partits polítics. I amb això no vol dir que no hi hagi hagut o s'estiguin impulsant fantàstics projectes de ciutat com els que lidera el Comissionat del Barri Antic, o d'altres. Molts, amb forta presència i impuls del teixit associatiu i empresarial local. Gent que es mou n'hi ha i tenim forces ciutadans amb bones idees, també.

"Una Catalunya autonòmica condemna Manresa a ser una mera capital de comarca amb un baix nivell d'inversions nacionals a causa de l'espoli fiscal al qual és sotmès el país i l'enorme esforç que s'inverteix en accions per combatre el fet de tenir un estat en contra." Evidentment no es pot fer política municipal sense una visió "glocal" (alhora local i global). I tenir un estat que ens espolia socialment i fiscal, ens reprimeix políticament, ens oprimeix culturalment i ens menysprea com a poble no és bal·ladí; hi influeix i molt. Voler fer política local sense tenir en compte això és absurd: no saps doncs en quin marc polític, legal i judicial et pots moure com a consistori local i per tant no coneixes les limitacions que t'hi trobaràs. Manresa no és una illa, forma part de Catalunya, i això, o està clar o t'agafarà amb el peu canviat. Fas molt bé Arnau d'explicitar-ho.

"En canvi, una Catalunya independent és un escenari ple d'oportunitats per la nostra ciutat, que caldrà això sí saber aprofitar." I per això has de tenir un govern local decidit a fer de palanca perquè hi hagi un independentisme seriós a totes les institucions catalanes; i això no ha passat.

En tota la resta que expliques, tens molta raó, però espero llegir alguna idea sobre un model de ciutat, en molts d'altres àmbits: social, mediambiental, cultural, etc.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Autor
Arnau Padró
Manresà. Enginyer informàtic, treballa de desenvolupador informàtic. Implicat en el procés d'independència des de les consultes
01/01/1970
Relació de serveis funeraris al Bages per al dia 18
VÍDEO Un falcó pelegrí vola a Montserrat
VÍDEO Un falcó pelegrí vola a Montserrat | Agents Rurals