A Manresa, les bicicletes no només són per l'estiu

576_1262183465DSC01738
576_1262183465DSC01738
P.F.B.
16 de febrer del 2010
Com era d'esperar, la proposta de CiU per recuperar les 15 places de zona blava del tram del passeig que va des de la plaça de l'Institut a Crist Rei pel voral dels Cinemes Atlàntida i l'Opencor no va prosperar. La moció, que també instava l'ajuntament a buscar un trajecte pel carril bici que "no afecti la dinamització econòmica del sector comercial i serveis en general", va rebre els vots en contra del govern de la ciutat i de la CUP. Els arguments d'uns i altres, els mateixos que s'han escoltat aquestes darreres setmanes, només que en aquesta ocasió CiU feia d'UBIC.

Alexis Serra va defensar la proposta acusant l'equip de govern de "tirar pel dret" i de no tenir "sensibilitat" cap al comerç, va preguntar-se en veu alta on era un pla de mobilitat o algun estudi al respecte que marqui unes directrius clares. El portaveu del grup municipal de CiU va insistir dient que la regidoria més que una estratègia global semblava que treballés "per fascicles". En el seu torn, el regidor de mobilitat, Joan Vinyes, va recordar que el carril bici és una proposta del PAM i que encara que a vegades es vulgui fer veure que no és així, les conclusions del PAM tard o d'hora s'executen. Vinyes insistia que l'entrada del carril bici al centre de la ciutat era necessària per fer el salt de l'ús de lleure a l'ús útil de la bicicleta i per començar un canvi de model a la mobilitat de Manresa. El carril bici, prosseguia, permet ordenar el trànsit de les bicicletes "per a que no circulin per tot arreu" i s'aconsegueix que els cotxes redueixin la velocitat. Ja s'han contemplat millores des dels serveis de transport públic en aquestes primeres setmanes amb el carril bici al centre, va finalitzar el regidor quant a la utilitat de la nova via.

Respecte de les places d'aparcament, Vinyes va apuntar que les 15 places del Passeig perdudes s'havien recuperat "de sobres" amb les 25 noves places del carrer circumval·lació i que en un radi de no gaire més de 50 metres hi havia aparcaments privats que sempre tenien més de 100 places lliures. "Es pot mirar de com millorar les condicions del comerç", va prosseguir, però és "fals" que al centre no es pugui aparcar. Precisament, a la banda de com millorar les condicions del comerç, "no hi és l'anar fent declaracions públiques", que s'escolten i llegeixen a fora de Manresa, "queixant-se que al centre no s'hi pot aparcar", va advertir.

Acabant amb la primera volta dels dos protagonistes de la moció, el regidor del govern va informar Serra que com a ciutat de més de 50.000 habitants estaven obligats a tenir un Pla de Mobilitat que presentarien properament, però que el pla assenyalaria les línies generals d'actuació i no concretaria per on hauria de passar el carril bici.

En el torn dels grups municipals, Albert Pericas, de PxC, va dir que li agradava que "la gent tingui afició per la bicicleta", però que cal "replantejar el tema" i que votaria a favor de treure el carril bici del passeig. Adam Majó, de la CUP, no va perdre el temps amb ambigüitats i va recordar que en la darrera reunió del Consell de Mobilitat no va anar-hi ningú de CiU perquè "estaven en la inauguració d'un gimnàs" i que el tram del passeig del carril bici era molt necessari. Per part del PP, Domingo Beltrán va raonar que no era necessari que el carril bici passés pel Passeig per unir el Parc de l'Agulla amb el Congost; que es podia haver fet passar pel carrer Barcelona. Per acabar-ho de reblar, Beltrán, va voler fer creure als assistents que el preu per deixar el cotxe en els pàrquings privats era molt més car que el que es paga a la zona blava i va acabar acusant el govern de "prepotència" i "sectarisme". En la segona volta, Alexis Serra va caure en el parany de pronunciar el repetit "nosaltres no estem en contra del carril bici, però..." en una clara mostra del excusatio non petita, accusatio manifesta i va lamentar-se davant Majó amb un "és clar, com vostès [la CUP] van tots en bicicleta...".

Joan Vinyes va tancar el debat justificant els procediments participatius que s'havien seguit i assumint que no hi havia acord amb part del comerç. La votació va agrupar CiU, PP i PxC votant a favor de la moció i la resta votant en contra. Demà més bicicleta?