Aketekete, el projecte d'una bagenca que dignifica i reivindica el valor dels productes artesans fets a Ghana

Amb només 23 anys i la carrera de Disseny de Moda sota el braç, Maria Bernat va marxar a l'Àfrica amb una oferta laboral de sis mesos i ja no se n'ha mogut més: "el meu objectiu és apoderar i donar suport a les comunitats"

La santjoanenca Maria Bernat amb Mickael, amb una bossa creada pels artesans de Ghana
La santjoanenca Maria Bernat amb Mickael, amb una bossa creada pels artesans de Ghana | Arxiu particular
Aina Font Torra / Pere Fontanals
23 de juliol del 2021
Actualitzat a les 20:08h
Seria una política de comerç just, amb l'artesania i moda de Ghana. Aketekete "és mantenir una idea de marca però entesa d'una manera col·lectiva, de comunitat", explica la santjoanenca Maria Bernat, que als seus 26 anys en fa tres que viu a aquest país de l'Àfrica. Just quan un any després d'acabar la carrera de Disseny de Moda a ESDI, va acceptar una oferta de l'empresa de bosses de luxe AAKS, que té la seva seu allà.

En teoria hi havia d'anar a fer pràctiques durant sis mesos, però quan en feia quatre la van contractar i s'hi va estar, en total, un any i mig. "Era una empresa molt petita on hi vaig aprendre moltíssim perquè vaig fer-hi de tot: des de disseny fins a producció passant per vendes i màrqueting", explica. Tot i així va acabar plegant: "massa hores i alguns mètodes que no em convencien".

De Kumasi, se'n va anar a viure a Accra, la capital, i allà va començar a treballar com a dissenyadora freelance per a la marca suïssa Kathrin Eckhardt Studio de roba i productes per a la llar. La seva feina també era la d'assegurar una producció de qualitat, "i és que a Ghana no ho contemplen massa, això: allà el que volen és produir i produir, sense tenir en compte la qualitat, per guanyar diners ràpid. Ergo, vendre més barat i més ràpid".

"No estava vivint la vida que volia"
Feia temps que la Maria Bernat i la seva parella Mickael -que havia conegut a Ghana tres mesos després d'arribar-hi- volien engegar algun projecte plegats que es basés en donar suport a les comunitats, "alguna cosa que ens ajudés econòmicament i que, alhora, ens aportés una flexibilitat horària per organitzar-nos a la nostra manera". Quan portava un any treballant per a Kathrin Eckhardt Studio, ho va deixar: "notava que estava perdent el temps i que no estava vivint la vida que volia".

"Vam començar amb la idea de crear una espècie de mercat online en el qual els artesans poguessin penjar els seus productes i nosaltres els ajudéssim amb el tema del màrqueting", però ràpidament van veure que els artesans no tenen coneixement de com usar les pàgines web, com vendre els productes, quin valor se'ls ha de donar, com aconseguir que siguin de qualitat, o com organitzar-se la feina per tenir sempre estoc del que venen.

Lluny de desanimar-se, la santjoanenca i el Mickael van entendre que havien de fer més acompanyament del productor artesà i van optar per crear una marca pròpia amb la qual col·laborar amb les comunitats. O sigui, en paraules de la pròpia Bernat: "era una idea de marca, però entesa d'una manera col·lectiva, de comunitat". "Els nostres productes existeixen perquè hi ha una comunitat al darrere que els treballa, i que amb nosaltres també té veu i vot", explica.

Una altra cosa, també, és el producte. Cal que productor i client entenguin que "el que interessa és crear productes que durin per tota la vida", així el client n'entendrà el preu i el productor s'hi entretindrà més sabent que en cobrarà un import just. Cal que el client "entengui tot el procés que hi ha al darrere i que quan compri, senti que aquell producte és especial, que no el llençaran al cap de dos dies". Són productes fets a mà per productors que treballen com a emprenedors: "aquí tothom és, en certa manera, emprenedor".

El projecte fa sis mesos que funciona i es diu Aketekete. La Maria Bernat reconeix que des que van obrir el web "estem creixent exponencialment amb el tema de comandes i de gent interessada en els nostres productes i filosofia" i fins i tot han aconseguit dues botigues finalistes que venen els seus productes, una a Suècia i l'altra a Mataró.

"Trobem que és una manera de donar valor real als productes de Ghana, perquè moltes vegades aquests productes s'han vist, i fins i tot hi ha mercats que els venen, però gairebé ningú no sap d'on venen, ni quin és el procés que s'ha seguit en la seva fabricació", explica. La voluntat és donar al producte el valor que es mereix a partir del treball que li ha portat al productor "sense que hagi d'estar-se 24 hores al dia treballant". "Volem que ell també estigui content amb el que fa i que quan treballi se senti feliç i convençut que està fent quelcom que algú valorarà", explica.

Aketekete ha començat amb joies i senalles per una raó pràctica: "jo ja coneixia molt el tema de les senalles i tenia contactes i sabia quins serien els pros i els contres" en la seva producció i comercialització, i de les joies també perquè "vaig començar a fer-ne ara fa un any i mig". Les joies es fan a partir de les boles de Ghana que estan fetes amb vidre reciclat a través d'un singular procés artesanal.

Actualment Aketekete ajuda a l'economia local fins al punt que hi ha unes 90 persones que diàriament estan impactades d'una manera o una altra en la seva producció, "entre mercats locals, treballadors, altres empreses locals...". L'equip el formen quatre persones: la Maria i en Mickael, que són els que van fundar Aketekete, el Christopher, que és teixidor de bàsquets i qui organitza la producció amb els artesans, i l'Ekua, que dona suport en el disseny i producció de joies. A banda d'això, a l'equip d'artesans són 30 persones assegurades que treballen setmanalment, "i a vegades, segons la producció, som més gent".

Al final, la idea d'Aketekete es basa en valors. Com destaca la seva pàgina web, "volem que els nostres clients sàpiguen qui va elaborar cada producte, on es va produir i com es va fer". I això es fa sabent que cada peça té un valor artesanal, un valor tradicional, un valor ambiental i promou la transparència sobre els costos de producció i assegurar preus justos per cadascun dels nostres artesans.