Infraestructures

La Nit de les Infraestructures premia la nova Terminal de Granels Sòlids d'ICL al Port de Barcelona

El jurat reconeix la col·laboració públic-privada del projecte, amb la participació activa de FGC i el Port, i també la renovada aposta que l'empresa amb seu a Súria fa per el transport ferroviari

per Redacció, 16 de juny de 2021 a les 21:30 |
ICL Iberia recollint el premi de la Nit de les Infraestructures | ICL
En el transcurs de la celebració de la 5a Edició de la Nit de les Infraestructures, organitzada pel Consell Assessor d'Infraestructures de Catalunya i que ha tingut lloc a l'auditori de Foment del Treball, s'ha concedit el Premi a la Millor Infraestructura 2020 a la Nova Terminal de Granels Sòlids d'ICL Iberia al Port de Barcelona.

L'acte ha comptat amb la benvinguda de Josep Sànchez Llibre, President de Foment. Han intervingut també Jordi Puigneró, Vicepresident del Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat i Francisco Gutiérrez. La cloenda ha estat a càrrec de Janet Sanz, Segona Tinenta d'Alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona, Núria Marín, Presidenta de la Diputació de Barcelona i Pedro Saura, Secretario de Estado de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana. 


La nova Terminal ICL-Port de Barcelona està formada per un conjunt d'edificacions i instal·lacions per descarregar, emmagatzemar i carregar vaixells de material de potassa i sal, que provenen de les comarques interiors de Catalunya. El promotor de l'obra ha estat l'empresa ICL Iberia, i la inversió ha sigut d'un import de 70 milions d'euros, en uns terrenys concessionats al Port de Barcelona durant 35 anys. La construcció ha estat desenvolupada per la Unió Temporal d'Empreses (UTE) de Dragados S.A. i ACSA Sorigué. Aquesta infraestructura es va fer sota el projecte fet per IDP Ingeniería y Arquitectura, i amb la direcció d'obra, NTi Projects & Construction Management

Aquest ha estat un projecte que abasta 80.500 metres quadrats, que amplia el magatzem de potassa fins a 120.000 tones (ampliables a 160.000) i fins a 100.000 tones pel que fa al magatzem de sal (ampliables fins a 140.000). 


Aquesta construcció reforça l'aposta pel ferrocarril, per portar el material al Port, doblant la quantitat de mineral que es transportarà per via ferroviària, fins al milió de tones, i augmentant la capacitat de carrega anual en vaixell, de 800 mil tones a 4 milions. També s'incrementa la capacitat de carrega en vaixell al poder carregar dos vaixells, -un de 70.000 tones i un altre de 30.000-, enfront dels 25.000 que es feia abans de la terminal nova. 

Addicionalment, cal assenyalar també les millores mediambientals, amb un ús més intensiu del ferrocarril, per una banda, i amb els nous sistemes de captació de la pols als punts de càrrega i descàrrega, a més a més que les galeries externes són totalment tancades, i la generació d'electricitat per plaques fotovoltaiques instal·lades a la coberta del edificis. 

El jurat vol posar en valor en aquest projecte, dos àmbits rellevants, com són la col·laboració públic-privada, amb una participació activa des de fa temps de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i el Port de Barcelona, i l'aposta renovada que l'empresa ICL Group fa per mitja ferroviari, i també per la millora mediambiental que les noves instal·lacions suposen. Aquest és un factor clau, cada vegada més rellevant, tant amb el programa Next Generation, que properament es desplegarà, i amb el anhelat Corredor Mediterrani

En aquest sentit, la col·laboració públic-privada de ben segur serà una eina per poder eixugar una part del dèficit d'infraestructures que pateix Catalunya, com per permetre un ràpid desenvolupament dels Next Generation.

El Premi a la Millor Infraestructura 2020, tot i sent únic, ha reconegut els diferents actors que hi participen i que és concreten en quatre, cadascun corresponent als diferents processos que requereix una infraestructura d'aquesta rellevància. En aquesta cinquena edició, els guardonats en cadascuna de les categories han estat: 

- Premi al Promotor: ICL Iberia. 
- Premi als Projectistes: IDP Ingeniería y Arquitectura 
- Premi a la Direcció d'obra: NTi Projects & Construction Management 
- Premi al Constructor: (UTE) de Dragados S.A. y ACSA Sorigué

 

Participació