La Diputació situa el CEDEM com el Centre Local de Serveis a les Empreses amb el millor rendiment

El servei de l'Ajuntament de Manresa ha obtingut la millor taxa de supervivència de les empreses que va assessorar el 2017

La Diputació situa el CEDEM com el Centre Local de Serveis a les Empreses amb el millor resultat
La Diputació situa el CEDEM com el Centre Local de Serveis a les Empreses amb el millor resultat | AjM
NacióManresa
19 de maig del 2021
Actualitzat a les 18:47h
El CEDEM de l'Ajuntament de Manresa, amb un 80,4%, encapçala la millor taxa de supervivència de les empreses creades tres anys enrere (2017) i assessorades pels diferents Centres Locals de Serveis a les Empreses (CLSE) de la demarcació de Barcelona, segons les dades d'un estudi de seguiment que elabora la Diputació de Barcelona.  

Aquest estudi, en el qual hi han participat 39 Centres Locals de Serveis a les Empreses que havien ajudat a crear almenys deu empreses amb pla d'empresa o alguna altra eina anàloga per a l'anàlisi de viabilitat, conclou que la taxa de supervivència mitjana en el període 2017-2020 ha estat del 59,9%, una taxa que continua sent superior respecte les darreres dades de l'Institut Nacional d’Estadística (INE) per a les empreses de la demarcació de Barcelona en 1,3 punts percentuals (58,5%).

Detecció de problemes per millorar el servei a emprenedors i empreses

Des de la regidoria d'Ocupació, Empresa i Coneixement de l'Ajuntament de Manresa s'ha valorat molt positivament el resultat que el CEDEM ha obtingut en aquest estudi, i considera que aquesta taxa del 80,4%, respecte al 59,9% de mitjana a Barcelona, es deu al treball desenvolupat en l'anàlisi dels principals problemes que s'hi detectaven en el procés d'assessorament abans del 2017 i la posada en marxa de diverses accions per millorar l'atenció i els ajuts a emprenedors i empreses. 

Per al CEDEM, al 2017 hi havia pocs projectes o idees innovadores; una manca d'itineraris personalitzats per tipus de projecte emprenedor; una falta de programes de consolidació (sobretot en els primers anys de creació de l'empresa); poc coneixement de la marca CEDEM, i una molt minsa visibilitat de l'ecosistema emprenedor del Bages.

Les solucions que es van adoptar aleshores per fer front a aquells problemes van ser  treballar per la captació, la viabilitat i la consolidació dels projectes.

Captació, viabilitat i consolidació

En la línia de captació de projectes més innovadors i amb més valor afegit, des del centre manresà s'ha treballat per potenciar la marca CEDEM afegint al logo Manresa Emprèn per tal de clarificar els servis oferts i redefinir les eines de comunicació, sobretot apostant de forma clara per les Xarxes Socials. També s'ha potenciat el servei de creació d'empreses del PAE-CIRCE; s'ha incrementat participació activa en els Premis d'Iniciatives Empresarials; s'han destinat més esforços en la recerca activa de projectes innovadors al territori, i s'ha seguit treballant en el foment de l'emprenedoria entre els joves amb Idees Joves.

Pel que fa a la viabilitat, s'ha treballat en la idea i el model de negoci, la cerca de recursos i en la pròpia persona emprenedora, en les seves aptituds i actituds (CEDEM Talent). I s'ha fet a través d'itineraris de sessions periòdiques per a persones emprenedores on, a banda de donar una informació general sobre què implica i què es necessita per muntar una empresa, es treballa amb la idea, es defineix bé el model de negoci i la seva viabilitat econòmica i es revisen diferents opcions de finançament i ajuts existents. Si el projecte ho requereix, s'ofereix també assessorament especialitzat segons les necessitats CEDEM Plus (pacte de socis, digitalització, estratègia, comercialització,...). Abans d'iniciar el projecte, també es treballa el model de negoci amb una proposta de valor clara, que contrasta que hi hagi mercat i validacions i que contempli una bona planificació econòmica-financera. 

Quant a la consolidació, el CEDEM treballa per disposar de diferents programes que puguin ajudar les persones emprenedores sobretot en els seus primers anys de vida: Consolida't (per microempreses i pimes), Futur Mod (projectes del sector moda), Accelera (start-ups en els cinc primers anys de vida) i Accelera el creixement (pimes de més de 5 anys activitat).

Entre 25 i 44 anys, la franja d'edat amb què es mouen els usuaris del CEDEM

El 80,7% de les persones objecte de l'estudi de la Diputació i usuàries del CEDEM tenen entre 25 i 44 anys; el 41,9% són dones; el 54,8% té estudis secundaris, i el 54,9% té una empresa de serveis. És important destacar que un 96,8% ha emprès per oportunitat, enfront un 3,2% que ho ha fet per necessitat.

De mitjana, les empreses que es mantenen en funcionament tenen 1,4 treballadors, si bé el 68,4% d'elles en té només un.

El 47,4% de les persones usuàries diuen que l'empresa té bones perspectives de cara a l'any vinent (2021), mentre que el 21,1% les considera dolentes. Un altre 21,1% les valora de forma neutra.