Calvet: «Amb l'obra del pont de Cabrianes, conjuminem funcionalitat, medi ambient i patrimoni»

L’actuació correspon a l'ampliació, reforç i rehabilitació de l'estructura, amb una inversió de més de 3 milions d'euros

Presentació de l'evolució de les obres al Pont de Cabrianes
Presentació de l'evolució de les obres al Pont de Cabrianes | Generalitat
Redacció
03 de maig del 2021
Actualitzat a les 18:43h
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha visitat aquest dilluns, juntament amb l'alcalde de Sallent, Oriol Ribalta, les obres de millora i eixamplament del pont de la B-430 sobre el riu Llobregat, que dona accés al nucli de Cabrianes. Aquesta obra, que compta amb una inversió de 3,48 milions d'euros, permetrà afavorir la seguretat i la fluïdesa en la conducció, així com la mobilitat de vianants i ciclistes. A la visita també han assistit el secretari i el director general d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín i Xavier Flores, respectivament, i el director general de Transports i Mobilitat, David Saldoni.

"Aquesta és una obra emblemàtica, que donarà resposta a les necessitats del territori", ha assenyalat el conseller Calvet. "Era un pont que tenia dèficits, on no podien circular dos vehicles pesants per sentit alhora, en un àmbit amb molta activitat industrial". A més, ha remarcat que l'actuació "conserva els elements històrics del pont i li afegeix la funcionalitat que necessita" i també incorpora "un carril per a bicis i vianants, que és molt important avui dia, perquè tindrem una mobilitat més completa".

En paral·lel, Calvet ha posat de relleu la rellevància de l'entorn natural en què s'emmarca l'estructura. "Fem l'obra sense afectar el medi natural". Així, "hem pogut conjuminar aquesta voluntat de donar funcionalitat al territori, la cura pel medi ambient, i el respecte pel patrimoni històric, pel patrimoni arquitectònic", ha resumit.

El pont, el doble d'ample
 
Els treballs "permetran doblar l'amplada del pont", dels 6 metres actuals als 12 metres previstos, ha explicat el conseller. D'aquesta manera, es configurarà una calçada de dos carrils i una vorera per al pas de vianants i també de ciclistes. A més de l'eixamplament de l'estructura, les obres inclouen la rehabilitació del pont, de 73 metres de longitud, i l'adequació dels trams que hi entronquen. En total, l'obra abastarà "uns 300 metres de longitud de la carretera B-430 que, en aquest àmbit, té un trànsit de més de 7.000 vehicles diaris", ha remarcat.

La solució tècnica adoptada consisteix en l'eixamplament del pont actual  tot  mantenint l'estètica del pont en arc antic, afegint un arc central que aportarà major resistència per l'increment de càrregues que suposa l'ampliació, sense modificar l'aspecte i configuració estructural longitudinal del pont i sense interferir en la llera del riu. Aquesta opció permet conservar l'estructura actual, que data de la primera meitat del segle XX i és una mostra de la tradició dels primers ponts en arc de formigó armat.

Les obres van començar el juny de 2020 i està previst que finalitzin "el setembre vinent", ha anunciat el conseller. Actualment, s'està treballant principalment en l'estructura. S'han finalitzat els treballs de muntatge de l'encofrat dels arcs i s'ha iniciat el formigonat dels mateixos. Posteriorment, s'iniciarà el muntatge de la prellosa prefabricada i, a continuació, s'executarà el formigonat del taulell.

Així mateix, es treballa en aquests moments en la demolició de l'aglomerat existent i l'excavació de la caixa de ferm a l'accés oest i les activitats pròpies per al desviament dels serveis afectats.

Ferms sostenibles

També a la carretera B-430, el Departament té previst l'actuació corresponent al reforç de ferm amb fibres de cel·lulosa de la B-430 de Sallent a Artés, amb una inversió prevista de 716.850 EUR, en el marc de les actuacions de ferms sostenibles finançat mitjançant cofinançament del Programa operatiu FEDER de Catalunya. L'execució es preveu per l'any 2022.

El Pla de Ferms Sostenibles s'emmarca en el Programa de compra pública d'innovació, de les estratègies de recerca i innovació per a l'especialització intel·ligent a Catalunya - RIS3CAT, previst a l'Acord de Govern de 28 de juny de 2016, que té com objectiu principal impulsar la demanda d'innovació per part de l'Administració pública de la Generalitat, mitjançant el disseny i l'execució de projectes pilot demostradors i innovadors.

Mitjançant aquesta actuació s'introdueixen nous mètodes i procediments en els ferms de les carreteres que els facin més sostenibles a nivell econòmic i ambiental, aportant nous valors afegits a la seva funcionalitat bàsica de seguretat viària. La tècnica innovadora de rehabilitació de ferms es basa en l'aplicació de metodologies de fabricació i de posada en obra de mescles bituminoses a menor temperatura que les mescles bituminoses convencionals.

Les principals millores tecnològiques que es persegueixen amb l'execució de la nova tecnologia dels ferms sostenibles són les següents:

- Reducció d'emissions. Reducció del balanç energètic en la seva execució. Temperatura de fabricació, transport i posada en obra. Reducció d'emissions i consum energètic, menor envelliment del betum i millora de les condicions de treball.
- Economia circular. Reducció del consum de materials "naturals" per l'aprofitament de productes elaborats amb materials reutilitzats o reciclats (material fresat, pols de pneumàtic, àrids siderúrgics, residus ceràmics de bòviles, olis de motors, plàstics, etc.).
- Augment de la sostenibilitat econòmica. Augment durabilitat i cicle de vida, i per tant reducció en els consums de materials i costos.
- Introducció a la sostenibilitat energètica. Aprofitament de noves tecnologies i nous materials que facin possible que el ferm passi a ser una font d'energia (radiació solar, trànsit, ...).

L'objectiu de la Direcció General d'Infraestructures de Mobilitat és que aquestes mescles innovadores passin a ser utilitzades amb normalitat en projectes futurs, introduint en la valoració d'ofertes paràmetres com l'empremta de carboni.