Telefonia i Internet suposen la meitat de reclamacions de l'Oficina del Consumidor durant 2009

S'incrementen els tràmits per les noves factures de l'energia elèctrica, un sector que preocupa el 10% dels usuaris que recorren a l'OCIC del Bages

Redacció
03 de febrer del 2010
El sector de les telecomunicacions es consolida com el sector que genera més queixes entre el públic consumidor. Així ho revelen les dades de l'Oficina d'Informació al Consumidor, gestionada des del Consell Comarcal del Bages, corresponents a l'any 2009. Durant aquest exercici l'oficina va tramitar 1.782 reclamacions, queixes i consultes, 860 dels quals es corresponen a casos sobre els serveis de telecomunicacions com són la telefonia i internet. Aquesta xifra representa el 48% de les fulles de reclamació presentades per la ciutadania. Darrere els serveis de telefonia, aquest any 2009 sobresurten els casos relacionats amb l'energia elèctrica amb 176 tràmits, el 9,8% del total. Aquest augment s'explica pels canvis introduïts en els sistemes de facturació de l'electricitat que durant l'any passat va aplicar el Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç. Les modificacions han generat molts dubtes i nombroses queixes dels usuaris que s'han fet arribar a l'oficina. La resta de sectors que generen més reclamacions són les reparacions de vehicles, túnels de rentat i grues, la compra i reparació d'electrodomèstics, l'habitatge i el servei i la distribució de gas.

Les mediacions, a l'alça
Pel que fa a les mediacions que s'han dut a terme des de l'OCIC, l'any passat van augmentar de manera important amb un total de 839 casos, molt per sobre dels 533 casos registrats el 2008. Un total de 312 situacions s'han resolt a través de la mediació, el sistema per resoldre els casos de manera amistosa. En 421 casos la negociació no ha prosperat, mentre hi ha 76 mediacions pendents de resoldre. L'augment d'aquestes xifres s'explica per la controvèrsia que han provocat els canvis en la normativa de les tarifes de l'energia elèctrica i pel coneixement cada vegada més important de l'OCIC entre els consumidors. Des de l'oficina, es van tramitar 28 denúncies a Inspecció en detectar-se indicis d'infracció i es van recollir un total de 18 queixes que són aquelles situacions en què la queixa expressada pel consumidor no té base legal.

Augment de visites
El servei va rebre la visita de 1.782 persones a la seu del Consell Comarcal, mentre que va atendre telefònicament i per internet unes 2.300 peticions relacionades amb els drets dels consumidors. Aquestes xifres superen les de l'any 2008 quan es van atendre de manera presencial un total de 1.500 persones.