Àltima ultima la reforma integral del tanatori de Manresa

Fontanova es renova per acollir cinc sales de vetlla, més àmplies i equipades amb tots els serveis, oficines i un aparcament públic cobert

Nova recepció i accés a l'oratori de Fontanova-Àltima
Nova recepció i accés a l'oratori de Fontanova-Àltima | Àltima
Redacció
22 d'abril del 2021
Actualitzat a les 12:06h
Àltima està finalitzant la reforma del Tanatori de Manresa, situat al carrer Bruc 11-13 de la capital del Bages. El centre, posat en marxa per Fontanova fa gairebé 23 anys, s'ha renovat completament amb l'objectiu d'oferir a les persones usuàries uns espais més amplis, confortables i totalment accessibles. Les obres, que han durat 14 mesos, s'han dut a terme seguint criteris respectuosos amb el medi ambient, per minimitzar l'impacte de la petjada de carboni i afavorir l'eficiència energètica.

Tal com exposa Jaume Fontanet, gerent del tanatori de Manresa gestionat per Àltima-Fontanova, "aquesta reforma ens permet millorar encara més la qualitat del servei que prestem a la ciutadania i adaptar-nos a les seves necessitats, en uns moments especialment delicats, en què les famílies necessiten sentir-se confortades i acompanyades, respectant al màxim la seva privacitat”.

En aquest sentit, el Tanatori de Manresa passa a tenir cinc sales de vetlla completament renovades i equipades amb tots els serveis, cadascuna amb bany privat, guarda-roba i un espai de càtering o per al refrigeri de la família, a més d'un sistema de projecció multimèdia. Dues de les sales, a més, poden unir-se per constituir-ne una de més gran o magna, en cas de necessitat.

També s'ha renovat el hall d'accés i la zona de recepció, des d'on s'ha creat un accés directe interior a l'Oratori Montserrat; s'han projectat noves oficines d'atenció als usuaris –amb dos despatxos per a l'assessorament individual a les famílies-; i una àrea de vènding o sala d'estar comuna, amb terrassa exterior, al primer pis. El centre disposa, així mateix, d'un nou aparcament públic interior, per a 38 vehicles, que dobla la capacitat de l'anterior.

La reforma integral del tanatori d'Àltima-Fontanova contempla també l'accessibilitat universal, garantint l'autonomia de les persones amb mobilitat reduïda. Els espais del centre actual estan distribuïts en planta baixa, amb accés des de peu de carrer, i primer pis, accessible amb ascensor.

En total, la superfície d'actuació ha estat de 1.400 m² (600 relatius a l'espai del tanatori i 800 a l'aparcament). La renovació no ha afectat l'Oratori Montserrat, reformat fa pocs anys, ni la zona de serveis interns.

Per a les obres de remodelació dels nous espais del Tanatori de Manresa, s'han tingut en compte solucions de proximitat a nivell de fabricació, amb el propòsit de minimitzar l'impacte de la petjada de carboni, i d'alta eficiència energètica –com ara sistemes de climatització amb recuperació de calor; aprofitament de la llum natural i, en cas necessari, il·luminació de baix consum tipus LED amb temporització d'ús a totes les estances; o equipaments informàtics amb qualificació energètica de classe A-. En relació a la vegetació incorporada als nous espais, s'han tingut en compte espècies autòctones mediterrànies, amb necessitats hídriques baixes.

Un centre adaptat al context actual

El renovat Tanatori de Manresa d'Àltima, que no ha deixat de funcionar durant les obres de reforma, està totalment adaptat a la nova realitat provocada per la Covid-19. Des de l'inici de la pandèmia, la funerària ha adequat tots els serveis i els espais i ha adoptat diverses mesures de seguretat i prevenció. En aquesta línia, ha desenvolupat i aplicat un protocol per augmentar la protecció, higiene i informació al centre, "a través del qual hem pogut seguir garantint la màxima seguretat sanitària a tots els usuaris durant les vetlles i cerimònies, sempre respectant l'aforament màxim permès, amb el propòsit de poder-los facilitar l'últim comiat a l'ésser estimat. Poder retre el darrer homenatge al difunt és un ritual psicològicament molt necessari, ja que permet començar el procés de superació del dol”, explica Jaume Fontanet.

Àltima també ha implantat un sistema de tramitació a distància del servei funerari perquè les persones usuàries puguin rebre assessorament i fer totes les gestions necessàries sense haver-se de desplaçar, des de qualsevol dispositiu amb connexió a internet o bé des del telèfon.

Col·laboració amb el Servei d'acompanyament en el dol de la Catalunya Central

A Manresa, Àltima dóna suport al Servei d'acompanyament en el dol de la Catalunya Central per atendre les famílies usuàries del tanatori que passen per un procés de pèrdua. "Estem implicats amb aquesta entitat des de fa més de 10 anys, ja que creiem que l'ajuda emocional davant la defunció és essencial per evitar dols patològics, principalment quan ens trobem amb casos de morts traumàtiques”. Un suport que s'ha fet encara més necessari des de l'inici de la pandèmia, "en què, a causa de les restriccions, moltes famílies no han pogut retre el comiat desitjat al difunt, fet que ha comportat molts dols interromputs o ajornats que, si no es resolen, poden convertir-se en patològics”.

A més, l'empresa també disposa d'un servei telefònic al dol gratuït les 24 hores del dia, que permet una atenció immediata i des de casa a les famílies usuàries que ho necessitin.