Es presenta el carril bici als membres del Consell d'Infants

Redacció
03 de febrer del 2010
Aquest diumenge dia 7 de febrer, a les 11 del matí, es presentarà als membres del Consell d'Infants de Manresa l'itinerari del carril bici. El punt de trobada serà davant de Crist Rei, i la intenció és utilitzar l'itinerari en bicicleta fins al Parc de l'Agulla. Un cop allà es podrà visitar el centre del Parc de la Sèquia, i tot seguit es tornarà al punt d'origen. Les persones que vulguin fer l'itinerari complert fins al Congost amb acompanyament també ho podran fer.

El Consell d'Infants és un òrgan de participació ciutadana format per nens i nenes que representen les seves escoles, que va néixer en el marc del Projecte Educatiu de Ciutat (PEC). Una de les propostes que ha treballat és la senyalització d'un itinerari per a bicicletes, que tingui continuïtat, que permeti accedir a les principals zones lúdiques de Manresa i que també passi pel centre.

La idea d'aquest diumenge és explicar als infants que van demanar que es fes aquest carril les obres que s'han portat a terme i ensenyar sobre el terreny quina solució s'ha adoptat en cada tram. Amb aquesta jornada, es fa el retorn de la proposta inicial del Consell dels Infants.

La pedalada s'organitza amb la col·laboració del grup Manresa en Bici i l'equip de coordinació del Consell d'Infants. L'acte està adreçat especialment a les famílies i als infants que formen part del consell però és obert a tots els nens i nenes que vulguin conèixer amb més detall el disseny de l'itinerari i els seus criteris.

Recordem que s'estan portant a terme els treballs d'adequació i senyalització de l'itinerari per a bicicletes que enllaçarà els principals espais de lleure de la rodalia del nucli urbà amb el centre de la ciutat. D'aquesta manera es concretarà un dels objectius inclosos en el Pla d'Actuació Municipal (PAM) 2008-11: augmentar el nombre de quilòmetres de carril bici. Aquest projecte ha estat debatut pel Consell de Mobilitat i el Consell d'Infants.

Les característiques del carril bici varien depenent de les possibilitats de cada tram: hi haurà trams de carril bici, trams de camí natural, trams de senyalització en vorera i trams de convivència amb la resta de la circulació rodada.

En concret, hi haurà els següents trams:
  • Carril bici en calçada: ctra Santpedor (tram Ca la Rodona); Pere Vilella; Bernat de Cabrera; Súria; Primer de Maig; pg. Pere III (2n tram); Jaume I; muralla St. Francesc i ctra. Sant Joan.
  • Carril bici en vorera: Bernat de Cabrera; Bertran de Castellbell; Abat Oliba; Font del Gat; pg. Pere III (entre Primer de Maig i Pl. Espanya), i pl Espanya. Fora d'aquest itinerari també n'hi ha a l'av. Universitària, Concòrdia i av. Francesc Macià.
  • Convivència amb vehicles (amb regulació "Zona 30": els vehicles han de circular a poc a poc): Jaume I, Era d'en Coma i bda. Reforma.
  • Convivència amb vianants (se senyalitza l'itinerari en els carrers de vianants): pg. Pere III (entre Guimerà i Muralla), pl. Clavé, Magraner, Urgell, Born, Alfons XII i pl. Reforma.
  • Camins en espais naturals: camí de l'Aigua, Can Font i pg. del Riu
Aquest nou itinerari fa 8.2 km de llargada i permetrà anar amb bicicleta a diferents parcs de la ciutat (Agulla; Can Font; Puigterrà i Riu verd), zones esportives (Congost, Gimnàstic Parc), estacions de tren (RENFE i FGC) (Primer de Maig), centres educatius (campus universitari, Instituts Lacetània i  Lluís de Peguera, les escoles Bages, Renaixença, Vedruna, Joviat i Ave Maria, i el Conservatori de Música) i centres de lleure (Biblioteca del Casino, Kursaal i Teatre Conservatori).

En diferents indrets del carril bici s'hi instal·laran cartells informatius on es recordarà als usuaris de la bicicleta les normes que han de seguir. Es tracta, entre d'altres, de: 
  • respectar els vianants, circular amb prudència i respectar les normes de circulació.
  • fer els senyals de gir i parada.
  • mantenir una distància prudencial amb la vorera i els cotxes aparcats.
  • conservar l'espai a la calçada i cedir el pas als vehicles més ràpids.
  • respectar la preferència de pas en les cruïlles senyalitzades i passos de vianants.
  • utilitzar els estacionament per a bicicletes.
Amb aquest nou carril bici també es vol que la circulació amb bicicleta pel centre de la ciutat sigui cada vegada més un fet quotidià. Es tracta d'una de les mesures incloses en el Pla de Mobilitat de Manresa per mirar de revertir la saturació creixent que viuen els carrers de la nostra ciutat a causa de l'ús majoritari del vehicle privat. Igualment, el foment de la bicicleta afavoreix una mobilitat més sostenible des d'un punt de vista ambiental, la qual cosa reporta beneficis per tots els ciutadans.