Amplien les activitats sobre alimentació saludable adreçades a les escoles

A més del taller d'esmorzar saludable i el joc d'alimentació, per primera vegada es fa un concurs de berenars

Redacció
29 de gener del 2010
El programa d'educació per a la salut en l'àmbit de l'alimentació que l'Ajuntament de Manresa porta a terme als centres educatius de la ciutat ha ampliat l'oferta educativa. Així, a més del taller d'esmorzar saludable i el joc informàtic sobre alimentació, aquest curs s'incorpora un concurs de berenars. D'aquesta manera, es porten activitats relacionades amb l'alimentació saludable amb els mateixos alumnes durant tres anys seguit.

Cada una de les tres activitats es porta a terme a un curs diferent:
  • 4t curs de primària: joc informàtic Menja't el coco, tria bé. Es tracta de la 3a edició.
  • 5è curs de primària: taller d'esmorzar saludable. Es tracta de la 6a edició.
  • 6è curs de primària: concurs de berenars Berenem?. Es tracta de la 1a edició.
Per a aquest curs 2009-2010, està previst realitzar les tres activitats educatives a totes les escoles que tenen alumnes de 4t, 5è i 6è de primària. Al programa hi participen totes les escoles de Manresa, tant públiques com concertades. Es tracta d'un total de 18 centres educatius, que sumen uns 2.250 alumnes (entre 4t, 5è i 6è).

L'Ajuntament considera que l'educació per a la salut en l'àmbit alimentari és molt important per prevenir possibles riscos i/o patologies en els futurs adults, que ara són infants. Els estudis mostren que els alts índexs de sobrepès i d'obesitat infantil van associats a un hàbits alimentaris incorrectes i a una baixa activitat física, entre altres causes. Segons el Departament de Salut de la Generalitat, la xifra d'infants d'entre 6 i 17 anys amb sobrepès o obesitat és del 19'5%.

Descripció de les activitats
Joc Menja't el coco, tria bé (4t curs)
Aquest curs 2009-2010 s'ha pensat fer el joc a 4art, ja que és una manera de començar a treballar l'alimentació d'una forma lúdica, a través d'un joc d'ordinador. Com que els nens i nenes estan molt acostumats a jugar, ràpidament aprenen la mecànica i això permet aprofundir en els continguts.

L'objectiu és que a partir del joc, els alumnes a partir de 9 anys puguin reflexionar i conèixer com és una alimentació equilibrada, suficient i variada. Aquest joc és educatiu i conté continguts d'aprenentatge.

El joc simula que un vaixell on suposadament va l'alumne ha naufragat. Durant tres dies, l'alumne ha de sobreviure amb els aliments que trobarà al vaixell en una illa deserta. Dia a dia ha de pensar i proposar jugant què menjarà. Obtindrà uns resultats que s'aniran avaluant d'acord amb l'exercici físic que realitzi.

El joc té uns marcadors que s'aniran obrint perquè pugui veure quins aliments pot escollir dins cada àpat i si és o no recomanat i/o equilibrat. També hi ha uns indicadors d'alerta quan esculli aliments poc recomanables.
 
Els aliments s'agrupen segons els nutrients que contenen, i l'alumne anirà aprenent els que pertanyen a cada grup, el concepte de ració, les funcions que realitzen els nutrients al nostre cos, i sobretot reconèixer quins aliments són superflus per tal de poder-los disminuir de la seva ingesta diària.
 
A més de menjar, el jugador també ha de fer exercici físic, però l'ha de fer d'acord amb el que menja. L'aigua està present en tot el joc.

Al final dels tres dies tindrà un informe amb la valoració dels resultats obtinguts i les recomanacions corresponents. També recorda la importància de dormir almenys 9 hores.

Taller d'esmorzar saludable (5è curs)
L'objectiu és treballar amb els alumnes de 5è de primària (11 anys) l'alimentació sana, equilibrada, variada i suficient a partir de l'esmorzar, i valorar-ne la importància per a una bona salut. A aquesta edat el nen ja té capacitat per decidir què vol prendre per esmorzar i també per preparar-lo. D'aquesta manera, la intenció és que els alumnes coneguin la importància d'aquest àpat, dels aliments necessaris i dels desaconsellats (superflus). Sobretot es recomana evitar la brioixeria industrial que conté importants sucres, greixos hidrogenats que afavoreixen l'augment de colesterol i contribueixen a l'augment de pes infantil, i es potencia el consum de fruita fresca del temps.

També serveix per treballar els aliments a partir d'una classificació (la funció que fan al nostre cos i les necessitats diàries).

Metodologia
El taller es fa a l'aula i dura una hora. La setmana que s'ofereix el taller, els alumnes han d'anotar diàriament en una graella què han menjat per esmorzar durant aquella setmana. Paral·lelament, s'envia una carta als pares explicant que es farà un taller pràctic a la classe i s'hi adjunta el llibretó Bon dia esmorzem?. En el taller, es convida els nens a preparar-se el seu esmorzar amb uns ingredients concrets, i s'expliquen propostes d'esmorzars saludables, fàcils de preparar, variats i agradables als infants.

Organització
Els tallers es fan els divendres. Els aliments per esmorzar són de tots els grups de nutrients. Fa dos anys ja s'hi va incorporar el pa integral. El menjar fresc es compra al mateix dia. Una diplomada en dietètica i nutrició s'encarrega de dur a terme els tallers.

Aliments per preparar l'esmorzar
  • Pa integral i blanc
  • Fruita del temps: plàtans, peres, pomes, mandarina, kiwi (segons la temporada)
  • Tomàquet (per sucar el pa)
  • Iogurt natural
  • Fruits secs i dolços: nous, avellanes i orellanes  o panses
  • Confitura de codony o melmelada
  • Formatge fresc
Concurs de berenars Berenem? (6è curs)
El concurs de berenars ha sorgit pensant que era important continuar amb una altre activitat després que a 5è els alumnes fessin el taller d'esmorzar saludable. L'objectiu és augmentar els coneixements que varen adquirir el curs passat fent una activitat nova, creativa i de grup.

La idea és que inventin un berenar de forquilla, on hi siguin presents tots els grups d'aliments de forma equilibrada. Aquesta activitat té forma de concurs, i per tant hi haurà un grup guanyador i un premi únic. Malgrat això, el premi –que consisteix en una sortida a un parc d'aventura– serà per a tots els alumnes de la classe. A banda, el grup guanyador podrà visitar la cuina i l'escola de cuina de la Joviat. El concurs és a nivell de totes les escoles de la ciutat.

Metodologia
S'explica als alumnes de la classe que han estat de sort, ja que tindran l'ocasió d'obrir un restaurant a Manresa. Cal que imaginin com preparar un plat que sigui: sa, original, atractiu i nutritivament equilibrat. Aquest berenar serà el plat estrella del seu restaurant. A cada classe es fan 4 grups d'alumnes per tal que treballin millor.

Es dona un fulletó que ha d'omplir cada grup, on hi consta:
  • El nom del restaurant que han inventat, del plat, com el preparen, quins ingredients qui ha, i com el presenten.
Resultats
Els resultats de cada fulletó seran valorats per un equip format per una dietista, un cuiner i una infermera de l'Ajuntament, entre altres.

Es valorarà:
  • L'originalitat, organització, els ingredients, la presentació, la higiene, i l'equilibri alimentari.
En el seu moment, es farà públic el grup guanyador del premi.