El projecte «EmociOms-I3» de l'Oms i de Prat, seleccionat al III Congrés Internacional de Neuroeducació

Es tracta d'un projecte formatiu d'educació emocional basat en la neurociència que treballa de manera pionera amb els alumnes de P3 del centre

Escola Oms i de Prat
Escola Oms i de Prat | FC-LP
Redacció
26 de febrer del 2021
Actualitzat a les 17:36h
Els infants de P3 de l'Escola Oms i de Prat de Manresa treballen des de fa mesos per detectar, posar nom i comprendre les emocions pròpies i dels altres sota l'innovador projecte didàctic EmociOms-I3. Es tracta d'una iniciativa pionera que, amb una base neuro-científica, fomenta la capacitat cognitiva emocional dels infants i els dona eines i recursos per assentar una bona base de desenvolupament emocional. El projecte ha estat seleccionat, per la seva singularitat, per presentar-se al III Congrés Internacional de Neuroeducació que se celebra en línia els dies 4, 5 i 6 de març.

EmociOms-I3, ha estat un repte engrescador per als professionals de la comunitat de l'Oms i de Prat que han treballat activament per acollir als infants en clau afectiva i potenciar la seva adaptació i autoestima, afavorint el seu vocabulari emocional i incidint en regular les pròpies emocions a través de dinàmiques diàries incloses en la rutina de l'aula.

El material emprat en el projecte va des de recursos propis d'aula com les targetes EmociOms, el racó de les emocions, l'espai de la felicitat o la caixa de les nostres pors a material divulgatiu de suport com contes o recursos musicals i audiovisuals que treballen la proposta i la reforcen.                                              

"Cada dia quan els infants arriben a l'aula se'ls demana com se senten i també com els agradaria que se sentissin els seus companys", expliquen l'Anna Tardà i la Pilar Tañà, tutores de P3 de l'Oms i de Prat, exemplificant el projecte en una de les moltes rutines diàries junt a jocs i activitats divertides que permeten connectar els infants amb les emocions i treballar-les.

"Fins ara hi havia moltes experiències educatives en l'àmbit de les emocions, però poques en infants tan petits i en un format científic", apunta Gemma Vilaseca, directora del centre. "No podem oblidar, com a factor clau, la implicació i cooperació de les famílies en tot aquest projecte", explica Vilaseca, que considera que, aquest, és un element essencial per l'èxit del programa. "La imitació és un procés d'aprenentatge natural per a infants en l'etapa d'educació infantil. Per això les emocions han de ser presents a l'aula, però també a casa modelant i treballant l'empatia de forma natural", puntualitza. A més, "compartir-ho amb altres docents, experts i escoles de tot el món ens permet generar bones sinèrgies entre centres i institucions per avançar cap a un treball més col·laboratiu".

Els primers resultats analitzats arran de l'avaluació del programa (extrets de les valoracions de mestres, pares/mares i infants), ja apunten a uns resultats més que positius. Els infants impactats, un total de 44, mostren més interès per l'estat emocional dels seus companys, són capaços de detectar millor els seus estats anímics i expressar-los i es mostren molt més sensibles. 

La línia pedagògica d'EmociOms-I3 busca generar una atmosfera emocional dinàmica i progressiva per influir en el benestar i la salut de tota la comunitat educativa. Per això, la comunitat de l'Oms i de Prat planteja aquest projecte com la llavor que busca arrelar l'educació emocional com a punt important dins el projecte curricular del centre, amb la voluntat que s'acabi implementant transversalment durant tot el recorregut curricular de l'infant.