L'AMPA de l'IE Sant Jordi de Navàs exigeix que la fusió amb l'EDN es faci respectant el seu mètode educatiu

L'Ajuntament ha començat a crear una taula de treball amb ambdues comunitats educatives per treballar en el nou panorama educatiu del municipi 100% públic

Mural en l'Institut Escola Sant Jordi de Navàs
Mural en l'Institut Escola Sant Jordi de Navàs | IE Sant Jordi
06 de febrer del 2021
Actualitzat a les 10:59h
L'AMPA de l'Institut-escola pública Sant Jordi de Navàs i la plataforma Per un institut digne han exigit a l'Ajuntament que en el pas de l'Escola Diocesana de Navàs (EDN) de centre concertat a 100% públic, i en la possible posterior fusió entre ensenyaments de secundària, es respecti el mètode i projecte educatiu de l'institut i que, si finalment l'actual edifici de l'EDN ha d'acollir l'ensenyament secundari públic del municipi, "estigui del tot adequat  i rehabilitat de cara al curs 2022-23 per tal de poder acollir aquest mètode d'ensenyament".

Amb tot, la plataforma considera que "aquest edifici podria no ser el més adequat ja que es demana, per part del Bisbat, un lloguer molt elevat per fer-lo servir" i que "un centre educatiu públic no hauria de sufragar els problemes econòmics d'una altra entitat".

L'Ajuntament de Navàs ha emès un breu comunicat on explica que ha començat a posar les bases per a la creació d'una comissió de treball entre ambdues comunitats educatives per tal de treballar en el nou panorama educatiu del municipi, i insta a aprofitar el treball conjunt en la preinscripció per al proper curs entre les direccions de l'IE Sant Jordi i l'EDN per fer l'embrió "de l'espai de consens entre les dues comunitats educatives". Aquesta comissió de treball estarà pilotada pel Departament i hi haurà la representació de tots els col·lectius implicats: alumnat, docència, famílies i Ajuntament.

Preocupa la situació dels docents i personal de l'escola pública

La plataforma Per un institut digne també va exigir durant la reunió amb l'Ajuntament, el "compromís de manteniment del lloc de treball de tot l'equip de docents que duen a terme la seva tasca a l'IE Sant Jordi, independentment de si són funcionaris o personal interí", davant el risc que la fusió també elevi les ràtios de les classes.

Segons la normativa, els professors d'una escola concertada que passa a ser pública mantenen les seves condicions laborals originals com si es tractés de la municipalització de qualsevol empresa de serveis. Això comporta, generalment, que el cost laboral per al Departament d'Educació sigui més avantatjós mantenint aquests treballadors, que no són funcionaris, fins a la seva baixa o jubilació.

En aquest sentit, sindicats com la CGT també han mostrat la seva preocupació.

Una negociació amb història

El principal malestar entre la comunitat educativa de l'Institut Escola Sant Jordi de Navàs va arribar quan després d'anys demanant la construcció d'un edifici nou per acollir les instal·lacions l'institut que es troba en barracons, es va fer pública la signatura d'un preacord per a la conversió de l'Escola Diocesana de Navàs -que inclou el Col·legi Sant Josep de primària- en escola 100% pública, i que l'aposta d'Educació era per a la fusió dels centres de secundària sota el sostre del que és actualment un institut concertat.

La indignació encara va créixer més quan es va saber que la sol·licitud de l'EDN datava de setembre de 2019, i que tota la negociació s'havia portat sense comunicar-la a la direcció de l'IE Sant Jordi "amb una total falta de transparència", que posteriorment l'Ajuntament va reconèixer sota el pretext que requeria de "discreció" i que la pandèmia havia allargat tot el procediment.

El Departament d'Educació ha arribat a ajornat la visita que el conseller Bargalló havia de fer dilluns als centres educatius de Navàs davant l'anunci de mobilitzacions de protesta que s'organitzaven impulsades per la plataforma Per un institut digne. L'explicació oficial ha estat, però, que en període electoral no estan permesos aquests actes.