Meandre sol·licita a l'Ajuntament de Rajadell que faci gestions per a la restauració de la Riera de Rajadell

L'entitat conclou que la tala va incomplir el Pla tècnic de gestió i millora forestal vigent, el POUM de Rajadell i el PDU del Pla de Bages

Abans i ara, entre la tala indiscriminada d'arbres
Abans i ara, entre la tala indiscriminada d'arbres | Meandre
Redacció
04 de febrer del 2021
Actualitzat a les 14:18h
Analitzada la documentació demanada a les administracions competents, Meandre ha conclòs que la tala d'arbrat i la desaparició del tram d'itinerari de la Riera de Rajadell va incomplir el Pla tècnic de gestió i millora forestal vigent, el POUM de Rajadell i el PDU del Pla de Bages. A més van talar arbres de gran port no autoritzats per l'ACA.

Meandre ha sol·licitat a l'Ajuntament de Rajadell que faci les gestions necessàries per a la seva restauració.

Meandre ha realitzat una àmplia anàlisi de la documentació rebuda en relació a les actuacions de tala al bosc de ribera al camp de la Teula i al camp del Forn i l'eliminació d'un tram del camí de l'itinerari de la Riera de Rajadell.

En base a l'informe del Centre de la Propietat Forestal (CPF), signat per la Cap d'Àrea de Gestió Forestal a 20 de gener de 2021 i de la documentació facilitada, Meandre detecta que no ha donat resposta "acurada" a la petició d'informació ambiental, "ja que demanàvem si les actuacions dutes a terme s'ajustaven al pla tècnic (PTGMF) vigent i en la resposta rebuda no hi ha una contesta explícita amb aquesta valoració". 

Per una altra part, la zona afectada per l'actuació es troba dins de domini públic hidràulic. Un cop estudiat el PTGMF, Meandre constata que l'àmbit afectat per la tala està inclòs al PTGMF, com a àrea 3. En aquesta estreta àrea de bosc que ressegueix la riera, les actuacions que contempla el PTGMF aprovat el 20 de març de 2013 van encaminades a la preservació del bosc de ribera.

A més, l'àmbit on s'ha dut a terme la tala d'arbres i l'eliminació del camí pertany a la unitat 3 (riera de Rajadell del PTGMF ). En aquest àmbit, el PTGMF fixa com a objectiu el següent: "Es pretén preservar la flora existent d'aquesta unitat i quedarà com a reservori de fauna. Així doncs, serà una zona a conservar i on no es programa cap actuació durant la vigència del Pla".

Per tot plegat Meandre conclou que "la zona afectada per la tala d'arbres i l'eliminació del camí es troba en un àmbit protegit específicament pel PTGMF i no es troba en cap unitat on s'hagi previst la tallada de manteniment en la franja de 5 metres als límits del camp". 

Pel que fa a l'Acta d'inspecció del Cos d'Agents Rurals de 30 de novembre de 2020, constata les actuacions dutes a terme pel que fa a la tallada d'arbres i recull que s'ha mostrat l'autorització de l'ACA. Es constata que la finca té PTGMF i consta avís d'actuació per a la tallada. Meandre considera, però, que "incomprensiblement", no hi ha cap pronunciament sobre l'adequació de la tallada al PTGMF ni a l'autorització de l'ACA. 

En aquest sentit, Meandre va presentar una queixa i el cos dels Agents Rurals va respondre descrivint les actuacions que s'han dut a terme: "s'han tallat els arbres propers als camps de conreu i a la llera de la riera de Rajadell. S'han tallat arreu els arbres situats a tres metres del camp i s'ha fet una aclarida en els situats més lluny, respectant els arbres de ribera, espècies que no es poden tallar. S'esmenta que s'han deixat unes freixes la tala de les quals no estava autoritzada per l'ACA. S'esmenta la tala d'un roure de 42cm no autoritzada per l'ACA però sí pel PTGMF, tots al perímetre del camp. S'esmenta la tala de 5 pins pinyers de més de 30cm de diàmetre no contemplada en l'autorització de l'ACA. S'esmenta la tala de pollancres, uns 30 exemplars que no està autoritzada per l'ACA".

A la vista de l'informe Meandre considera que els agents rurals han emès un informe "generalista sense estudiar acuradament i prendre en consideració la delimitació de les unitats del PTGMF aprovat pel CPF". Així, al no estudiar el Pla tècnic consideren que la tala dins els 5 metres més pròxims als camps de conreu "està permesa en el Pla, quan això no és cert, perquè s'ha realitzat a la unitat 3 on no està prevista aquesta possibilitat". 

A més, l'autorització de l'ACA és una autorització que la normativa sectorial d'aigües exigeix per a determinades actuacions que afecten el domini públic hidràulic, però això no exclou que la tala hagi de tenir també l'empara d'un instrument d'ordenació forestal com és el PTGMF, en aplicació de la legislació forestal. L'ACA i el CPF tenen competències concurrents en aquests àmbits. Cal tenir en compte que amb la incorporació de l'article 187 a la Llei d'urbanisme de Catalunya, les tales ja no estant sotmeses ni a llicència urbanística ni a comunicació, quan la tala de masses arbòries s'executa sota la intervenció d'una administració competent en matèria de medi ambient. En aquest article queda clar que qualsevol actuació ha de tenir l'ampara de l'ACA "i" del PTGMF. "Es per això que si l'actuació no té l'empara d'un PTGMF havia de tenir llicència urbanística", conclou. 

Finalment, pel que fa a l'autorització de l'Agència Catalana de l'Aigua signada pel cap de la Demarcació Territorial de Llobregat-Foix i Tordera-Besòs a 17 de novembre de 2020, Meandre posa èmfasi que era una autorització de treball de neteja vora camps. Es tracta d'una autorització d'actuacions d'aprofitament i ús del domini públic hidràulic, que incomprensiblement no es pronuncia sobre el PTGMF aprovat en la finca ni sobre l'adequació al planejament territorials i urbanístics. Meandre reitera que "es tracta d'una autorització sectorial emmarcada en l'autorització d'un PTGMF que no eximeix de l'obligació de complir el que diu el Pla tècnic, cosa que no s'ha fet". 

Com a conclusions, Meandre destaca que la finca disposa d'un PTGMF vigent però la tallada incompleix aquest instrument bàsic d'ordenació forestal. A més les actuacions suposen la infracció del planejament urbanístic vigent: POUM de Rajadell i PDU del Pla de Bages. Per aquest motiu no és possible restaurar la legalitat amb una eventual modificació del PTGMF vigent. 

El PTGMF no exclou la necessitat de comptar amb altres autoritzacions preceptives en aspectes sectorials com l'autorització de l'ACA, competent en matèria de lleres i de domini públic. L'autorització atorgada per l'ACA és una autorització sotmesa al pla forestal aprovat. En aquest sentit constatem l'incompliment del pla tècnic aprovat, que alhora suposa la infracció de la legislació forestal i del planejament urbanístic vigent. Crida l'atenció que sent el CPF l'organisme responsable de vetllar que les actuacions que es materialitzin siguin les previstes al PTGMF, no reconegui que les tallades dutes a terme han incomplert el pla tècnic. 

Meandre considera que amb una demostració "de total manca de respecte" als valors de un dels itineraris més valorats del Pla de Bages "cap estament consultat ha valorat la desaparició del camí de l'itinerari de la riera de Rajadell senyalitzat i identificat al planejament general de Rajadell, fet que suposa un altra infracció del planejament urbanístic vigent". 

Després d'aquest anàlisi exhaustiu de la documentació rebuda, Meandre ha enviat les conclusions a l'Ajuntament de Rajadell sol·licitant una propera reunió i que s'endegui un procediment de protecció de la legalitat urbanística, de conformitat amb els articles 199 i següents de la Llei d'urbanisme, adreçat a la restauració de la realitat física alterada i l'ordre jurídic vulnerat, en la mesura que estem davant d'una tala no contemplada en un PTGMF aprovat.