Tretze instituts del Bages i el Moianès participen en un projecte d'atenció a la infància i la joventut

És un projecte impulsat pel Centre de Recursos Pedagògics (CRP) del Bages i la Fundació Althaia

Tretze instituts s'han implicat en el projecte del CRP i Althaia
Tretze instituts s'han implicat en el projecte del CRP i Althaia | Althaia
Redacció
18 de desembre del 2020
Actualitzat a les 14:42h
Tretze instituts del Bages i del Moianès participen aquest curs escolar en un projecte de servei comunitari impulsat pel Centre de Recursos Pedagògics (CRP) del Bages i la Fundació Althaia. Es tracta d'una iniciativa que busca treballar la responsabilitat de tothom en la salut i reflexionar sobre el paper de la ciutadania per aconseguir-ho. En el marc del programa de millora de l'atenció a infants i joves que té en marxa Althaia, els joves idearan propostes per donar a conèixer el projecte i proposaran accions de micromecenatge.

Aquest mes de gener, cada un dels centres educatius rebrà la visita d'un professional d'Althaia, que farà una sessió amb l'alumnat. L'eix principal de l'aprenentatge serà la relació entre solidaritat i salut. També la importància  de la implicació de la ciutadania en la salut i com, amb comportaments responsables, es pot contribuir a preservar la salut de tots o a la consecució d'uns serveis sanitaris de qualitat que arribin a tothom qui ho necessiti. També es reflexionarà sobre valors, com són la coresponsabilitat, la professionalitat, el compromís, la solidaritat i la relació d'aquests valors amb la salut.

A partir d'aquí, cada grup classe definirà el projecte a desenvolupar junt amb el professorat responsable i amb el suport d'un professional referent d'Althaia i del CRP. L'objectiu és que els nois i noies reflexionin de quina manera poden contribuir en el projecte de millora de l'atenció a infants i joves d'Althaia ja sigui proposant accions de difusió o bé de micromecenatge. 

Al final del projecte es farà un acte conjunt, en format presencial o virtual segons quina sigui la situació de la pandèmia, on cada centre presentarà la seva experiència. 

Aquesta col·laboració permetrà anar més enllà en els objectius de les diferents parts implicades i vincular el servei comunitari que fan els joves estudiants amb un projecte d'interès per al territori, per a la ciutadania i per a ells mateixos ja que en seran beneficiaris potencials. A més del valor del treball cooperatiu de diferents centres amb un mateix objectiu.

Fins ara, els centres realitzaven de forma individual i independent el seu treball de servei comunitari. Aquesta experiència implica un treball conjunt i coordinat per un mateix objectiu que és l'essència dels valors bàsics que pretén promoure aquest aprenentatge.

El servei comunitari

El servei comunitari és una proposta educativa adreçada a l'alumnat de 3r i 4t d'ESO que consisteix en combinar processos d'aprenentatge i de servei pràctic a la comunitat.

La finalitat del servei comunitari és garantir que l'alumnat, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimenti i protagonitzi accions de compromís cívic, aprengui en l'exercici actiu de la ciutadania, i posi en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.  Els seus objectius són els següents:

- Desenvolupar la competència social i ciutadana, afavorint una actitud crítica i compromesa davant la societat, per tal d'esdevenir membres actius en una societat catalana democràtica i participativa.

- Desenvolupar habilitats relacionades amb el disseny i realització de projectes i amb el treball d'equip.

- Donar a conèixer a l'alumnat i les seves famílies la xarxa associativa i les entitats de l'entorn, per tal de promoure la participació dels joves.

- Promoure el treball en xarxa entre els diferents agents educatius de l'entorn.

- Donar una resposta educativa a les necessitats emergents de l'entorn escolar.

- Augmentar la participació en el teixit associatiu i les entitats de caire social per fomentar el compromís amb la construcció d'una societat més justa, cohesionada i arrelada al territori.

Relació d'instituts que participen al projecte

- Guillem Catà (Manresa)
- La Salle (Manresa)
- Manresa Sis (Manresa)
- Cal Gravat (Manresa)
- Pius Font i Quer (Manresa)
- Joviat (Manresa)
- Sant Ramon (Cardona) 
- Mig món (Súria)
- Llobregat (Sallent)
- Bages SUD (Castellbell i el Vilar) 
- FEDAC Sant Vicenç (Sant Vicenç de Castellet)
- Paidos (Sant Fruitós de Bages)
- Moianès (Moià)

CRP del Bages

Els Centres de Recursos Pedagògics (CRP) són equips de dinamització i assessorament dels professionals i centres educatius per a la millora i transformació educativa. 

Les seves funcions són:

- El disseny, la planificació i la implementació de la pràctica assessora al centre acompanyant-lo en els processos de transformació i millora educativa. La direcció del CRP ha de vetllar perquè es compleixi aquesta priorització. Així mateix, s'ha de preveure una franja horària específica i reservada de treball pedagògic en equip.

- La detecció, recull i difusió de pràctiques educatives de referència del professorat de la zona així com projectes innovadors de centres.

- El suport a les xarxes educatives de la zona vetllant per l'equitat i la inclusió.

- El suport i acompanyament al professorat i als centres en l'ús educatiu de les tecnologies digitals, amb l'objectiu de garantir l'aprenentatge en línia de l'alumnat.

El projecte de millora de l'atenció a infants i joves d'Althaia

La Fundació Althaia té obert un projecte de mecenatge per millorar l'atenció a infants i joves. L'objectiu d'aquest programa és renovar aquests espais per tal d'afavorir les metodologies de treball centrades en la persona i humanitzant-los per aconseguir que el pas dels infants per l'hospital sigui una experiència de coneixement i creixement.

El projecte inclou diferents actuacions que s'aniran executant per fases en funció dels resultats de la campanya. Hi ha prevista la remodelació de la Unitat d'Hospitalització de Pediatria i de Neonatologia, l'escola i l'Hospital de dia pediàtric. També la humanització de les consultes externes i urgències de Pediatria, així com posar en funcionament la ressonància magnètica pediàtrica.