La nova i innovadora imatge d'Aigües de Manresa: Sèquia, gota, Montserrat

L'estrena de la imatge creada per Spora coincideix en el pas de la companyia cap a la plurimunicipalització i amb la presentació del seu Pla Estratègic Horitzó 2025

Moment en que s'ha descobert la nova imatge d'Aigües de Manresa
Moment en que s'ha descobert la nova imatge d'Aigües de Manresa | AM
Redacció
23 de novembre del 2020
Actualitzat a les 20:11h
L'alcalde de Manresa, Marc Aloy, i el gerent d'Aigües de Manresa, Antoni Ventura, han presentat aquest dilluns la nova imatge que tindrà la companyia de subministraments, referent de la capital del Bages, coincidint amb la seva plurimunicipalització i amb la presentació del nou pla estratègic fins al 2025, en un acte que han comptat amb la periodista Anna Vilajosana com a conductora.

En un acte a través del canal de Youtube d'Aigües de Manresa l'empresa pública ha mostrat la nova imatge, resultat d'un concurs que es va iniciar ara fa un any i que va acabar guanyant la consultoria Spora després d'un procés on també hi van participar 20 empleats de la companyia.

Una nova imatge, per a una nova etapa

La nova imatge d'Aigües de Manresa renova totalment l'anterior, que tenia 159 anys d'història. Una A i una M lligades de manera que tant s'hi pot veure el transcurs de la Sèquia, el màxim referent històric i patrimonial de l'empresa, com les muntanyes de Montserrat, coincidint amb la plurimunicipalització de la companyia, com un element visible des de tots els municipis que la formen a partir d'ara. La intersecció de les dues lletres, a més, dibuixa una gota com a element bàsic de la companyia. Les tonalitats de blau que es fonen en un degradat aporten el caràcter d'innovació i tecnologia que es buscava. 

Amb l'objectiu de visualitzar la nova etapa, i adaptar la imatge de l'empresa també a les noves realitats, es va pensar en la renovació de la imatge corporativa, que no havia canviat des dels inicis de l'empresa.  

A través d'un concurs, on es van presentar fins a setze propostes diferents, es va demanar una imatge que incorporés els valors de l'empresa: compromís, sostenibilitat, confiança, transparència i eficiència. El nom també es transforma, desapareix el de, per així sense perdre l'origen de l'empresa, trobar l'agrupació de tots els municipis que ara en formen part, en un paraigua comú. 

L'alcalde, Marc Aloy, ha definit que la nova imatge li transmet "dinamisme, il·lusió i modernitat", mentre que per al gerent de la companyia, Antoni Ventura, li aporta valors de "transparència, tecnologia... i el massís de Montserrat".


El camí a la plurimunicipalització

Un altre dels blocs apuntats en la roda de premsa ha estat el procés que ha portat a Aigües de Manresa de ser una empresa municipal, 100% manresana, a compartir l'accionariat entre tots els ajuntaments i administracions a qui serveix.

El 2016 entren en vigor noves directives europees que porten a l'empresa cap a un canvi de model de gestió. L'empresa que fins aleshores era propietat de l'Ajuntament de Manresa, obre el seu accionariat a la resta d'Ajuntaments on també ofereix serveis. 

Aquest fet permet que Aigües de Manresa passi a considerar-se mitjà propi per cada un dels Ajuntaments. I per tant, a partir d'ara és considerada mitjà municipal i 100% públic per a cada un dels municipis accionistes. Les decisions, el comandament i control del que l'empresa fa al municipi és de cada un dels Ajuntaments. 

El fet de treballar amb més ajuntaments, permet que Aigües de Manresa respongui a les necessitats de cada un d'ells amb recursos humans i tècnics molt superiors als que tindria si només treballés per a sol un municipi. 

Aquest 2020 ha culminat el procés en la majoria dels municipis, que ja han entrat a formar part de la Junta General, màxim govern de l'empresa. 

El Pla Estratègic Horitzó 2025

La necessitat de dotar Aigües de Manresa d'un Pla Estratègic va sorgir de la constatació d'estar vivint un moment de gran complexitat i incertesa. El sector en el que s'emmarca Aigües de Manresa necessita tenir visió a mig termini, i per això es va decidir dibuixar aquest pla de ruta, anomenat Horitzó 2025

Des del primer moment es va concebre el procés de planificació com un procés participatiu que no es limités a la identificació de problemes i a la proposta de solucions. Es volia anar més enllà i passar de la planificació estratègica a la gestió estratègica. Aprofitar el capital humà de l'empresa, l'experiència i el coneixement, i donar veu a les propostes que sorgissin de dins. 

El pla se centra en set eixos estratègics, amb diversos objectius, que s'han volgut alinear amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible creats per les Nacions Unides: 

Àmbit d'influència

L'empresa està arrelada al territori, compromesa amb la comunitat i gaudeix d'una àmplia experiència i coneixement del sector de l'aigua. Aquest Pla Estratègic proposa demostrar la capacitat i expertesa de l'empresa, i que disposa dels recursos (econòmics, materials i sobretot personals) per poder oferir un servei excel·lent i capturar nous coneixements. 

Compromís ètic

Aigües de Manresa vol assumir un compromís real amb les persones del territori, que les ajudi a prosperar i créixer, i també contribuir a la preservació del medi ambient i l'entorn natural. Introduint les necessitats i els reptes de la societat actual dins el propi model de negoci, l'empresa ajudarà a fer créixer la nostra comunitat a la vegada que es millora també l'empresa. 

Infraestructures

L'objectiu d'aquest eix estratègic és disposar d'unes infraestructures preparades, flexibles i adaptables a les necessitats actuals i futures. Aigües de Manresa està obligada a vetllar pel sector de l'aigua, s'hi ha d'involucrar i ser participativa en els fòrums del sector on es prenen les decisions importants d'inversió en noves infraestructures. S'ha de vetllar perquè l'àmbit sigui flexible, adaptable i segueixi un creixement ordenat, posant el focus a llarg termini. 

Centrats en el consumidor

Aigües de Manresa vol tenir presents en tot moment els seus clients, usuaris i abonats, ja que són ells els destinataris finals de la feina. Es vol replantejar la relació amb clients, usuaris i abonats, perquè sentin seva l'empresa, més propera, i això passa per portar a terme diverses accions de personalització i fidelització. 

Sostenibilitat

Un dels puntals de l'empresa, un dels eixos principals, és la sostenibilitat. L'aigua és un element clau en el canvi climàtic, així com l'energia, i per tant, cal actuar-hi directament i contribuir a fer que la societat en prengui consciència. Actualment hi ha molt de debat sobre el canvi climàtic, i els ODS. Amb el Pla Estratègic l'empresa busca definir com col·laborar-hi i corresponsabilitzar-se'n. 

Tecnologia

L'objectiu d'aquest eix estratègic és posar a disposició de l'organització les tecnologies més innovadores que garanteixin l'eficàcia i augmentin l'eficiència dels processos de gestió i explotació de les infraestructures i dels serveis que Aigües de Manresa proporciona als seus clients i abonats. La tecnologia no ha de ser una finalitat, sinó una eina que ajudi a aconseguir els objectius i l'acompliment de la missió de l'empresa. 

Les persones de l'empresa

Les persones que fan possible el servei. Aigües de Manresa vol acompanyar-les, ajudar-les a créixer dins i fora de l'organització. És un dels eixos més importants del Pla Estratègic. Les persones són l'element clau de l'empresa, i es busca ajudar-les a créixer, a avançar a la vegada que ho fa l'empresa per poder assolir el màxim potencial i satisfacció.