Carril bici amunt, carril bici avall

Redacció
15 de gener del 2010
576_1253603531portada
576_1253603531portada | jordi masdeu
En un comunicat, l'ajuntament de Manresa ha volgut recordar que en la sessió del Consell de Mobilitat del 29 d'octubre del 2009 es va explicar i debatre el projecte de senyalització d'un itinerari per a bicicletes des del Congost fins al Parc de l'Agulla, passant pel centre de Manresa.

El Consell de Mobilitat és l'òrgan de participació ciutadana destinat a debatre i valorar els projectes de mobilitat i d'afectació a la via pública. En aquest consell hi participen:
  • els agents econòmics i socials (CCOO, UGT, UBIC, Cambra de Comerç i Indústria de Manresa i FAVM)
  • els responsables de les empreses vinculades a la mobilitat (Concessionària del servei de bus, empreses d'aparcaments i Ràdio Taxi)
  • entitats vinculades amb la mobilitat (Montepio de Conductors, Manresa en Bici)
  • entitats de discapacitat físics (Associació de Disminuïts Físics del Bages i ONCE)
  • els departaments municipals de Mobilitat i Policia Local
  • i els grups polítics municipals
Segons el mateix comunicat, en la sessió del 29 d'octubre hi van participar representants d'aparcaments, del servei de bus, de l'Associació de Disminuïts Físics del Bages, de l'ONCE del Montepio de Conductors, tècnics municipals i regidors de l'equip de govern i del grup municipal de la CUP. Un cop explicat el projecte, es van plantejar dubtes que es van aclarir i, finalment, el Consell va donar el vist-i-plau al projecte.

A més a més del Consell de Mobilitat, el projecte d'itinerari per a bicicletes ha estat comentat aprofitant altres trobades amb comerciants i veïns. Un exemple ha estat, segons recorda l'ajuntament, que arrel d'aquestes comunicacions, els comerciants de l'entorn del carrer Jaume I van demanar variar un aspecte del recorregut del carril en el pas per aquest carrer. Inicialment es preveia substituir l'aparcament en zona blava per un carril bici amb separadors i un cop acceptada la proposta dels comerciants s'ha optat per mantenir la zona blava i senyalitzar la convivència entre cotxes i bicicletes amb un sol sentit de circulació.

Un primer esborrany del projecte d'itinerari també es va exposar el passat 11 de febrer del 2009 al Consell dels Infants, tenint en compte que el carril bici ha estat una proposta elaborada per aquest Consell i seguint els criteris de connexió amb les principals zones lúdiques de Manresa i travessant el centre del municipi.

L'itinerari per a bicicletes també és una mesura que respon a una demanda del Consell de la Gent gran que requereix més regulació de la circulació amb bicicleta per protegir als vianants.

Una altra ocasió de presentació d'aquest projecte va ser en motiu de la Setmana de Mobilitat, del passat 22 de setembre del 2009, coincidint amb la Pedalada contra el canvi climàtic. En aquella ocasió els participants a la pedalada van realitzar un tram del futur itinerari amb bicicleta.

Des de l'ajuntament es vol recodar que aquesta actuació suposarà crear un itinerari per a bicicletes que serà de diferents tipus en funció de les possibilitats de cada tram. Hi haurà trams de carril bici, trams de camí natural, trams de senyalització en vorera i trams de convivència amb la resta de la circulació rodada.

L'objectiu és reforçar l'ús lúdic de la bicicleta per anar als principals espais de lleure exteriors de la ciutat (Parc de l'Agulla i Congost) però, al mateix temps, també crear una circulació pel mig de la ciutat que compleixi funcions de mobilitat quotidiana.

Formes diferents de protecció de la circulació amb bici:
  • Carril bici en calçada: carretera de Santpedor (tram Ca la Rodona); Pere Vilella; Bernat de Cabrera; Súria; Primer de Maig; ps. Pere III (tram Multicinemes Atlàntida); Jaume I; Muralla St. Francesc, i carretera Sant Joan.
  • Carril bici en vorera: Bernat de Cabrera; Bertran de Castellbell; Abat Oliva; Font del Gat; ps. Pere III (entre Primer de Maig i Pl. Espanya), i plaça Espanya. Fora d'aquest itinerari també n'hi ha a l'avinguda Universitària, carrer Concòrdia i a l'avinguda Francesc Macià.
  • Convivència amb vehicles amb regulació "Zona 30":, els vehicles han de circular lent i respectant al biciclista: Jaume I; Era d'en Coma, i Baixada Reforma.
  • Convivència amb vianants, senyalitzant l'itinerari en els carrers de vianants: passeig Pere III (entre Guimerà i Muralla); plaça Clavé; Magraner; Urgell; Born; Alfons XII, i plaça Reforma.
  • Camins en espais naturals: senyalitzant l'itinerari en el camí de l'Aigua, Can Font i passeig del Riu
La UBIC es reuneix amb veïns, agents econòmics i Manresa en bicicleta
Ahir dijous 14 de gener de 2010, i a la seu social de la Unió de Botiguers i Comerciants de Manresa, els representants d'aquesta entitat es vàrem reunir amb representants de Manresa en bicicleta, Pimec, Cambra de Comerç i l'Associació de Veïns del Passeig, per tractar el tema del carril bici a la ciutat, i arribar a un tipus de consens per tal que cap de les parts implicades es pugui sentir perjudicada.
 
Es va establir de sol·licitar a l'Ajuntament de Manresa que escolti a totes les parts implicades en aquest tema i, per aquest motiu, demanaran que a la propera reunió amb el Regidor de Mobilitat per tractar el carril bici, siguin convocats també tots els representants de les entitats que es vàrem reunir ahir, amb la finalitat d'establir un acord conjunt, per apropar els punts de vista de cada un.