El Bages compta amb dues noves revistes digitals redactades per alumnes

Els estudiants de l'Institut Escola Barnola i de l'Institut Miquel Bosch i Jover formaran part d'una xarxa internacional de redaccions escolars

Gravació d'un programa de ràdio
Gravació d'un programa de ràdio | BlueGlobe
Redacció
13 d'octubre del 2020
Actualitzat a les 17:59h
El Bages ja té dues noves revistes locals: l'IE Barnola Report, i l'IES Bosch i Jover Report. Són portals digitals, informaran de l'actualitat d'entorn i tenen una singularitat: estan dirigides i redactades per estudiants de secundària. Les dues noves capçaleres formen part d'una xarxa de revistes escolars adherides al projecte Revista Escolar Digital (RED) en la que hi participen centres de Barcelona, Madrid, Vitòria, Córdoba, València, Murcia, Ceuta i La Paz (Bolivia), entre d'altres. Es tracta d'una iniciativa que té com a objectiu fomentar el pensament crític, combatre les notícies falses i afavorir l'hàbit de llegir premsa entre els estudiants. La xarxa la formen més de 4.500 redactors i redactores.
 
Els redactors de les dues revistes badalonines actualitzaran la seva revista setmanalment i ho faran amb el suport d'una periodista professional del diari per joves Junior Report. 
 
"El projecte Revista Escolar Digital convida els centres a crear la seva pròpia capçalera i informar de l'actualitat de l'entorn i dels grans temes globals des del punt de vista de l'alumnat. Els participants compten amb un pla de treball, recursos didàctics i assessorament", explica Francesc Castanyer, que impulsa el projecte juntament amb un equip de periodistes i docents.
 
A conseqüència de la incertesa provocada pel nou coronavirus, els impulsors del projecte han adequat el pla de treball perquè es pugui seguir virtualment i no s'hagi d'interrompre en cas de confinament.
 
Actualitat d'entorn

El pla de treball contempla la possibilitat de tractar l'actualitat d'entorn des del punt de vista dels redactors i redactores junior. D'aquesta manera, es coneixerà quina és la seva realitat, tant a dins del centre educatiu com en el seu barri, la seva ciutat o la seva comarca. 
 
Entre les diferents tasques de la redacció es contempla la feina de cobrir esdeveniments del territori i seguir l'agenda cultural, esportiva i social del municipi. Així aprenen com és la feina d'informar, treballant tots els gèneres periodístics, expressant-ho ens els diferents formats i utilitzant diferents eines digitals.
 
Xarxa RED

En total, el projecte RED comptarà amb una seixantena de centres, la majoria dels quals es troben en territori català, distribuïts de la següent forma: 36 a la província de Barcelona, 5 a la província de Girona, 5 més a la de Lleida i 3 a la província de Tarragona. La Comunitat de Madrid compta amb la participació de tres centres, igual que la Comunitat Valenciana. La Regió de Murcia, Andalusia, Ceuta i el País Basc compten amb la participació d'un centre, respectivament. El projecte RED comença a expandir-se internacionalment amb la incorporació de centres d'altres països. 
 
D'entre els 60 centres participants n'hi ha que formen part de grups escolars com Fedac, Escola Pia, L'estonnac, Maristes, Salesians, Vedruna o La Salle, entre altres. També escoles cooperatives com Creixen Educació, centres de fundacions educatives com Tr@ms i escoles rurals. 
 
Identificar les notícies falses

Una de les novetats que RED manté aquest curs és la inclusió de la secció Quin fake! a tots els diaris. En aquesta secció, els joves reporters treballaran notícies falses que detecten al seu entorn. "La millor manera d'identificar una notícia falsa és que es posin en la pell d'un periodista", comenta Alba Fernández Candial, cap de redacció de Junior Report. 
 
"He après a escriure millor i a diferenciar els fets reals de les notícies falses"; "he sabut com contrastar la informació, a buscar altres punts de vista"; "el matí dels dimecres va passar a ser el millor moment de la setmana (...) parlàvem i debatíem"; "he pogut entrevistar a molta gent interessant"; "mai m'hauria imaginat que publicaria un article a la revista del col·legi i que després el veuria a LaVanguardia.com", opinen alguns dels alumnes que han participat en el projecte. 
 
 Els centres participants també han fet balanç: "És una eina que posa de manifest les humanitats i aporta orientació professional als alumnes", afirma Ricard Coma, director de l'Escola Pia Nostra Senyora de Barcelona. "Permet treballar la llengua de manera activa i participativa, potenciant el treball en equip", afegeix Alba Galve de La Salle Premià.