L'inici del curs de la Covid a Manresa: quan la ubicació de l'escola marca la diferència

Els centres educatius de la capital del Bages han viscut dues realitats ben diferents segons les seves particularitats geogràfiques: cues i desbordament per una banda i espai i serenor per l'altra

Una de les entrades de l'escola Bages, amb cua d'alumnes i famílies
Una de les entrades de l'escola Bages, amb cua d'alumnes i famílies | AFT
14 de setembre del 2020
Actualitzat a les 14:01h
Hi ha gent que viu en zones on és pràcticament impossible aparcar. I n'hi ha d'altra que cada dia, a l'hora que sigui, pot deixar el cotxe davant de casa sense problemes. Amb les escoles passa una mica el mateix: segons on siguin, es fa més difícil trobar lloc per parar un moment i acompanyar l'infant a la porta.

Aquestes casuístiques geogràfiques -que en alguns casos s'intenten mitigar amb voreres més amples i amb espais d'aparcament efímer- han estat, precisament, les que han marcat l'inici del curs escolar a Manresa; un retorn a les aules que no tots els centres educatius de la capital del Bages han viscut de la mateixa manera. I és que no és el mateix coordinar una entrada massiva d'alumnes en una escola amb espai exterior (com ho podria ser el Puigberenguer), que en una d'ubicada al bell mig de l'urbs, envoltada de carrers oberts a la circulació rodada (parlem, per exemple, del Bages, la Renaixença, l'Ave Maria o la Valldaura, entre moltes d'altres).

A Manresa, igual que en la majoria d'escoles de Catalunya, el retorn a les aules s'ha fet de manera esglaonada. Què vol dir, això? Doncs que s'han establert franges horàries per no col·lapsar les entrades del centre. En aquest sentit, han estat nombroses les escoles que han habilitat diverses portes d'accés segons l'edat de l'alumnat. En el cas de l'escola Les Bases, hi havia una entrada pels nens i nenes de P3, P4, P5 i 1r de primària, i una altra pels infants de 2n, 3r, 4t i 5è. Això no vol dir, en cap cas, que els alumnes hagin entrat a la vegada: el que s'ha fet ha estat idear un horari perquè els infants no coincidissin massivament. N'hi ha que han entrat a les nou menys deu del matí; d'altres a les nou; un altre grup a les nou i deu minuts... I així fins a tenir-los tots.
 

Entrades d'accés a l'escola Les Bases Foto: AFT


Malgrat aquesta dinàmica d'accés escalonat comuna en tots els centres, n'hi ha hagut que no han pogut evitar aglomeracions serioses. És el que ha passat a l'escola Bages que, tot i haver dividit l'entrada de l'alumnat per dues portes diferents i haver establert dues franges horàries d'accés al centre, la seva ubicació els ho ha posat més difícil: es tracta d'una escola envoltada de carretera, amb voreres força estretes i poc espai per a vianants. Això ha fet que les famílies s'haguessin d'apinyar per no envair l'asfalt, provocant una imatge de desbordament (i d'un cert caos), ja que, tot i que tothom duia mascareta, en cap cas es respectava la distància de seguretat.


"Tenim un fill que havia d'entrar a les nou i un altre que ha d'entrar ara a les nou i deu, i per això ens esperem", explicava a NacióManresa una de les mares que estava fent cua. El fet, doncs, d'haver-hi famílies que primer han hagut de deixar un infant i després l'altre, ha contribuït a no descongestionar l'ambient.

La casuística dels germans sí que l'ha tingut en compte l'Ave Maria. En el cas d'aquest centre concertat, els germans (fessin el curs que fessin), podien entrar plegats. "Els que encara no els tocaria entrar però que entren perquè tenen un germà o germana que ja ho ha hagut de fer, els fem esperar al pati", ha explicat una de les docents de l'escola en qüestió; una escola que també està ubicada al costat de la carretera i que ha patit cues i aglomeracions familiars.
 

Una mestra prenent la temperatura d'un alumne a l'entrada de l'Ave Maria de Manresa Foto: AFT


El Puigberenguer: la "sort" de tenir molt espai

"L'accés a l'escola s'ha fet per tres portes diferents, i no hem tingut cap problema", assegurava Montse Cardellach, directora del Puigberenguer; "tenim la sort que aquest centre té molt espai exterior, i això ens ha ajudat a evitar acumulacions de gent. Estem molt contents", manifestava. 

Després de la tempesta, la calma

El caos de primera hora del matí ha anat minvant quan els diversos alumnes han anat entrant a la classe que els pertocava, acompanyats del tutor o tutora. Tothom amb mascareta. I en alguns casos (sobretot als infants d'educació infantil), amb temperatura presa. 

L'ambient estudiantil era d'un excitament contingut: "són molt conscients de la situació que s'està vivint, però és evident que tenien moltes ganes de veure's", exposaven des de l'Ave Maria, que en el seu cas sí que han pres la temperatura a tots els infants. 
 

Interior d'una de les aules de 2n de primària del Puigberenguer, el primer dia de curs Foto: AFT