Cambra

La bagenca «Beethoven, el cant dels pobles» clou la Schubertíada de Vilabertran

La propera interpretació d'aquesta obra impulsada pels Amics de la Música i les Arts de la Catalunya Central serà a Manresa l'1 de novembre

per Redacció , 30 d'agost de 2020 a les 19:03 |
«Beethoven, el cant dels pobles», a la Schubertíada de Vilabertran | David Borrat
Sota l'impuls dels Amics de la Música i les Arts de la Catalunya Central, el passat dissabte va estrenar-se la producció bagenca Beethoven, el cant dels pobles en el marc de la Schubertiada de Vilabertran. Es tracta d'un projecte musical dedicat a reivindicar un repertori beethovenià – l'any del 250è aniversari de naixement del colossal compositor germànic- inèdit a casa nostra: les desenes cançons populars de diferents nacionalitats que Beethoven va arranjar en el seu període de maduresa. Unes peces que foren estrenades per un conjunt musical que també debutava als escenaris, Kallias Ensemble, una formació liderada pel pianista i pedagog d'arrels manresanes Francisco Poyato i constituïda pels joves intèrprets Mireia Tarragó (soprano), Helena Ressurreiçao (mezzo), Eduard Mas (tenor), Ferran Albrich (baríton), Elena Rey (violí) i Erica Wise (violoncel). 

Tal com va destacar el mateix Poyato en la presentació del programa del concert, lluny de recrear-se en els neguits existencialistes del subjecte de la poesia romàntica, aquestes cançons beethovenianes, moltes d'elles anònimes, tradueixen musicalment l'esperit del poble, les inquietuds, les històries, els anhels i la sensibilitat de diferents realitats nacionals europees. Una naturalesa musical que beu d'allò tel·lúric i dota a aquest repertori d'una frescor i d'un entranyable al·lè popular, magistralment harmonitzat pel geni creatiu de Beethoven.


El quartet vocal del conjunt Kallias va saber connectar vivencialment amb aquest repertori, desplegant un envejable talent canor i una vital intensitat expressiva. Tot i haver d'enfrontar-se a unes partitures d'una gran varietat de caràcters expressius, combinacions vocals (solistes, duets, tercets, quartets) i de fins a onze idiomes diferents, els joves cantants van ser capaços de fer lluir un repertori que va fer les delícies de l'auditori. Tots ells, acompanyats per un trio instrumental que va teixir les harmonies beethovenianes amb una unció i una subtilesa discursiva d'allò més exquisides. 


El concert, que comprendre un total de vint-i-quatre peces, va celebrar-se a la canònica de Santa Maria de Vilabertran i va tenir una durada de poc més d'una hora. Tanmateix, l'ovació i l'entusiasme amb que fou acollit pel públic va allargar-lo gairebé vint minuts més, arrancant vàries propines als intèrprets i obligant-los a sortir a saludar fins a vuit vegades. Un èxit rotund i un debut d'allò més prometedor que va contribuir a realçar la cloenda d'una edició molt especial de l'emblemàtic festival empordanès consagrat a l'univers del lied. La propera cita d'aquesta producció serà al Teatre Conservatori de Manresa, el proper 1 de novembre. 

 

Participació