Els treballadors de la mina de Sallent mostren la seva força tallant la C-16 en plena operació sortida

L'acció contra l'ERO a 244 treballadors de Montajes Rus ha provocat retencions de 3 quilòmetres en cada sentit a l'altura de la benzinera del Lleó

Un miner mira els palets i pneumàtics cremant a la C-16
Un miner mira els palets i pneumàtics cremant a la C-16 | Pere Fontanals
24 de juliol del 2020
Actualitzat el 28 de juliol a les 17:23h
Els treballadors de Montajes Rus, amb també alguns companys d'ICL Sallent, han demostrat estar molt mobilitzats contra l'ERO sobre 244 empleats de l'empresa subcontractada per ICL a la mina de Vilafruns, i aquest divendres han tallat la C-16 a l'altura de la benzinera del Lleó en plena operació sortida de cap de setmana.

Un centenar llarg de persones no han fet cas a la petició inicial dels Mossos d'Esquadra i han entrat a la via ràpida, amb precaució però determinació i han anat aturant el trànsit que circulava en tots dos sentits de la marxa. Els agents de dues patrulles de Mossos han comentat als presidents dels comitès de Montajes Rus i d'ICL Sallent, que no podien tallar la via perquè havien fet tard la notificació, però quan els sindicalistes han compartit aquesta instrucció a la resta de mobilitzats, els treballadors han tirat pel dret i fent senyals als vehicles i incorporant-se a la via lentament, han aturat els quatre carrils.

Minuts abans havien deixat palets de fusta i pneumàtics a la vora de la via, i quan el trànsit ha estat aturat els han anat traslladant al mig de la carretera i els han incendiat davant la impotència dels agents dels Mossos d'Esquadra que només podien mirar-s'ho i explicar-ho per la ràdio. Un tros enllà, en la sortida de Cabrianes, hi havia un vehicle dels ARRO esperant per si havia d'actuar, però ni així, tampoc no hagués estat suficient per desmobilitzar uns treballadors de la mina que han recordat als de les dècades dels 80 i 90 del segle passat.
  Tot i algunes excepcions, la majoria de conductors que han vist aturada la seva marxa s'han solidaritzat amb els miners, preguntant i donant-los missatges d'ànim. Les cues han arribat a ser de 3 quilòmetres en cada sentit, segons el Servei Català de Trànsit. Quan feia mitja hora que mossos i activistes desmuntaven i tornaven a muntar les barricades, i miraven d'apagar-la mentre els altres n'encenien una altra, com en un joc de nens, han aparegut els Bombers acompanyats de la furgoneta dels ARRO.


Els antiavalots no han hagut d'actuar. Els Bombers han pogut fer la seva feina tot i que els treballadors els demanaven comprensió en la lluita... fins que, finalment, han desconvocat l'acció. Després ha calgut mitja hora més abans de tornar a obrir el trànsit per acabar d'apagar pneumàtics i netejar la via.
  Des del sindicat CCOO, el secretari general d'Indústria del Vallès Occidental-Catalunya Central, Josep Rueda, ha explicat que les converses per negociar l'expedient de regulació d'ocupació tot just acaben de començar. Rueda ha dit que confien que tant ICL com Montajes Rus "reculin" i reconsiderin la seva posició.

Dimarts al matí hi ha prevista una reunió amb la direcció de Montajes Rus per continuar negociant el pla de futur dels 248 treballadors que es vol acomiadar. Rueda ha explicat que són conscients que la situació és "difícil", però creuen que sobretot ICL té la "capacitat" per reconsiderar el tancament de la mina, cosa que facilitaria la continuïtat de l'activitat de Montajes Rus. De fet, el sindicat opina que per ser viable, Iberpotash hauria de poder produir un milió de tones de potassa, una xifra que amb el tancament de Vilafruns i amb només la mina de Súria "no es donarà".

Dimarts a la tarda també hi ha prevista la reunió de la Taula de la Mineria del Bages, on hi seran presents tots els agents implicats en el sector, també l'administració pública. Josep Rueda ha explicat que la intenció és convocar una concentració per fer sentir la veu dels treballadors afectats per l'ERO.