«Només tenim despeses; els ingressos estan sota zero»: així viuen la crisi les agències de viatges

NacióManresa parla amb quatre de les empreses més importants del sector a la ciutat

Entrada de l'agència Viatges Masanés, al carrer del Born de Manresa
Entrada de l'agència Viatges Masanés, al carrer del Born de Manresa | OLL
21 de juliol del 2020
Actualitzat a les 10:38h
No està sent un estiu normal. En cap sentit. Si bé és durant aquesta època quan la gent aprofita per fer viatges llargs i extraestatals, enguany la pandèmia de la Covid-19 ho ha trastocat tot. Un dels sectors que més ha patit els canvis de plans vacacionals ha estat el del turisme, que ha vist com la demanda ha baixat en picat a causa del temor a un nou rebrot. Dintre d'aquest grup hi trobem les agències de viatges, empreses que no és la primera vegada que veuen amenaçat el seu futur (recordem quan va aparèixer el turisme per internet, amb webs com Booking o Expedia), però que aquest cop no saben si se'n sortiran.

Així ho manifesten quatre de les agències de viatges més importants de Manresa, que expliquen que tenen l'activitat pràcticament aturada. "El gruix de feina més important que tenim ve de les cancel·lacions que hem de gestionar", diu Maribel Ortiz, de Viatges Viñolas: "molta gent tenia contractats viatges estivals des del mes de novembre passat, i ara ens els estan anul·lant tots per la por a un possible rebrot". De fet, afegeix, "persones que havien programat escapades per Nadal també les estan cancel·lant".

En una mateixa línia s'expressa Jordi Puigarnau, de Caditravel, que lamenta que "en comptes de facturar, el que estem fent és desfacturar". A més, comenta, "la gent que tenia reservats viatges amb nosaltres, ara ens demana que els tornem els diners, però el problema és que aquests diners tampoc els tenim, perquè ens els han de reemborsar les companyies aèries i els hotels, i no ho fan". Aquest endarreriment en els reintegraments "ens angoixa molt", ja que "això ens fa quedar malament amb el client", diu.

Igual que Puigarnau, Pere Masanés, de Viatges Masanés, es troba que "l'únic que tenim són despeses; els ingressos estan sota zero". Assenyalant que "ens sentim desemparats perquè no hi ha una política clara", Masanés lamenta la nul·la predisposició de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), de vetllar per les seves reclamacions: "les companyies aèries són les que haurien de respondre, però la realitat és que som nosaltres les que estem responent per elles", sentencia.

El sector "més incomprès"

"S'ha parlat molt poc de la feina que vam tenir les agències quan va començar l'estat d'alarma", emfatitza Maribel Ortiz: "des del 14 de març que no vam parar de treballar perquè tothom que era fora pogués tornar a casa, amb les dificultats que tot això va comportar". En aquest sentit, i reforçant el missatge de desemparament expressat pels seus companys, assegura que "el nostre sector és un dels més incompresos i menys ajudats": "la situació és crítica, i no sabem com ens en sortirem", apunta. 

Costa catalana i Balears, els plans d'estiu dels manresans 

Tot i que molt amb compta-gotes, les agències de la ciutat van rebent alguns clients que fan plans per aquest estiu: "la majoria ens demanen hotels o apartaments a la Costa Brava i Daurada o a les Illes Balears", asseguren des de Viatges Concord, que afegeixen que, fins i tot en alguns casos es programen viatges en autobús per Europa.

Però que encara quedi gent que s'animi a muntar escapades, no els consola: "la inseguretat i la incertesa derivades del moment en què ens trobem ens ha fet mentalitzar que en qualsevol moment, tot allò que tenim emparaulat amb alguns clients, s'acabi cancel·lant", diu Masanés. "Hem de pensar que quan la gent marxa de vacances el que vol és tranquil·litat, i ara com ara, és quelcom que ni les agències de viatges podem garantir", conclou.