L'aula sostenible del cicle de fusteria del Guillem Catà, finalista dels premis Ecoinnovació

El projecte del centre manresà és un espai autosuficient energèticament, fet amb productes de proximitat, salubre, respectuós amb el medi ambient i de zero emissions

Aula totalment de fusta i sostenible a l'institut Guillem Catà
Aula totalment de fusta i sostenible a l'institut Guillem Catà | IGC
Redacció
10 de juny del 2020
Actualitzat a les 19:54h
L'aula sostenible i autosuficient creada pels alumnes del Grau Mitjà de Fusteria de l'Institut Guillem Catà de Manresa ara fa un curs i mig és un dels tres projectes catalans finalistes de la nova edició dels premis Ecoinnovació, liderats per la Fundació Endesa en col·laboració amb la Fundació Europea Sociedad y Educación (FESE). En l'edició d'aquest any han passat a la fase final un total de 118 projectes presentats per 109 centres educatius d'arreu de l'estat espanyol. El proper 29 de juny el jurat farà públic els treballs guardonats i l'entrega de premis es farà de manera telemàtica el 2 de juliol. L'objectiu d'aquest certamen és reforçar l'educació mediambiental del jovent.

Tot i les circumstàncies derivades de la crisi de la Covid-19, que ha fet que els treballs s'hagin hagut d'acabar de manera telemàtica, dels 14 projectes catalans que s'havien presentat inicialment, 3 han arribat a la fase final. Així, opten a la quarta edició d'aquest certamen L'aula sostenible de l'alumnat de cicle formatiu de l'Institut Guillem Catà de Manresa, el Climometer, del grup de 3r d'ESO de l'INS La Valira de la Seu d'Urgell i Eco-Lògics un projecte integral de centre de l'IES Maremar del Masnou.

Un cicle innovador

Fa cinc anys, el Grau Mitjà de fusteria i moble de l'institut manresà ja van ocupar planes de diaris i capçaleres de telenotícies amb la culminació d'un projecte de construcció d'una microcaravana, feta tota amb fusta, que va ser una realitat gràcies a la campanya de micromecenatge que van engegar, amb la qual van poder costejar tot el material necessari. Els 14 alumnes que llavors cursaven el grau van treballar plegats tant en el disseny de l'estructura com en la seva construcció, que té de tot: cuina, lavabo, cadires, un llit, una taula i armaris d'emmagatzematge.
 

Classe a l'interior de l'aula de fusta del Guillem Catà. Foto: IGC


El projecte que engegava fa quatre anys amb el seu disseny, l'aula sostenible, va arrencar amb l'objectiu d'augmentar el nombre de matrícules al cicle de fusteria proposant un projecte engrescador: crear un aula sostenible per substituir els barracons de l'escola i que fos fàcil de replicar a d'altres centres. Així, es va concebre un espai autosuficient energèticament, fet amb productes de proximitat, salubre, respectuós amb el medi ambient i de zero emissions. En aquesta aula, s'està impartint actualment el nou cicle de fusteria que ofereix el centre, on les matrícules en aquesta especialitat es van multiplicar per dos arran del projecte i va permetre crear el Grau Superior. Un cop finalitzada, l'aula va ser batejada amb el nom de Carles Capdevila. El 2019, el projecte de l'aula sostenible ja va ser reconegut amb un dels sis premis Baldiri Reixach.

Ecoinnovació és un certamen dissenyat conjuntament per la Fundació Endesa i la Fundació Europea Sociedad y Educación que té l'objectiu de potenciar l'educació i l'interès per al medi ambient del jovent tot impulsant valors centrats en la responsabilitat, el compromís i la cooperació en la preservació de l'entorn. En l'actual edició, els temes principals escollits per l'alumnat i l'equip docent han estat la conservació d'ecosistemes aquàtics, terrestres i urbans i la seva protecció davant espècies invasores; solucions tecnològiques creatives per a la reutilització de plàstics i d'altres materials o el desenvolupament d'auditories energètiques als propis centres, entre d'altres.