El nombre d'urgències no Covid-19 a Althaia va baixar un 65% durant el mes d'abril respecte de 2019

Els responsables del servei confien que marqui una tendència i que "els usuaris continuïn fent un ús responsable de les urgències i dels recursos sanitaris en general"

Unitat de Cures Intensives de Sant Joan de Déu
Unitat de Cures Intensives de Sant Joan de Déu | Althaia
22 de maig del 2020
Actualitzat a les 20:55h
El nombre d'urgències no provocades pel coronavirus ateses a l'hospital Sant Joan de Déu durant el mes d'abril, en plena evolució de la pandèmia, han baixat un 65% respecte del mes d'abril de 2019. En el cas de les urgències poc o gens urgents, aquesta baixada ha estat encara més notòria, propera al 75%.

Segons les dades que ha consultat NacióManresa a la Fundació Althaia, la complexitat dels casos atesos des d'urgències, però, ha augmentat fins al punt que la mitjana d'ingressos derivats des d'urgències ha passat d'un 13%, en els mesos anteriors a la pandèmia, a un 70% durant el punt àlgid de la crisi sanitària.

Això evidencia que menys persones han fet ús del servei d'urgències d'Althaia, però que quan hi han acudit ha estat per patologies importants que, majoritàriament, requerien ingrés hospitalari. En aquest sentit, des del servei destaquen que "ha estat essencial l'estructura, els recursos i l'organització del servei d'Urgències per tal de donar resposta a tothom qui ho ha requerit, creant un flux àgil dels pacients que necessitaven hospitalització". 

Cal tenir en compte que sempre hi ha hagut, i es manté, un doble circuit per atendre les urgències de pacients amb sospita o confirmació de Covid-19, per garantir la seguretat dels pacients i dels professionals.

Responsabilitat de la ciutadania i servei del CUAP

Des d'Urgències de Sant Joan de Déu valoren que el decreixement en el número d'urgències es deu, per una banda, "a la responsabilitat de la ciutadania" que ha fet un ús "racional" dels recursos del sistema sanitari i també al neguit de la ciutadania "de poder-se infectar si s'anava a urgències" tot i el doble circuit existent.

En aquest sentit també destaquen el paper del 061 i del CUAP, el Centre d'Urgències d'Atenció Primària ubicat al CAP Bages, amb capacitat de resolució per assumir les urgències menys greus.

Canvi d'hàbits

Els responsables del servei confien que aquests nous hàbits marquin una tendència i que "els usuaris continuïn fent un ús responsable de les urgències i dels recursos sanitaris en general".

Des d'Urgències es recorda que abans d'acudir a urgències, el més adequat és trucar al 061 des d'on s'indica el dispositiu més adequat segons cada situació. Aquells pacients que tenen un problema de salut poc urgent han d'adreçar-se al seu Centre d'Atenció Primària (CAP) de referència.