«Els porros de l'hort», la cançó de trap en català «sense pretensions» que fa furor al Bages

Ideada pel productor manresà Biel Font, el videoclip de la peça musical ja acumula més de 5.800 visites en vint dies

30 de gener del 2020
Actualitzat a les 14:34h
Prunés, Mercadal i Font, en un frame del videoclip
Prunés, Mercadal i Font, en un frame del videoclip | Joel Badia

No tenien cap intenció de res. Fins i tot no sabien si acabarien donant a conèixer la cançó que ara està fent furor entre el jovent del Bages. Aquella tarda del mes de juliol (del 2019), Biel Font havia citat dos amics, Arnau Mercadal i Roger Prunés, al seu estudi de gravació. Font és compositor i productor musical, i ja feia dies que tenia al cap una idea que volia materialitzar: "portar, a Catalunya, la fórmula americana de fer cançons que transcendeixin la composició, amb ganxo, divertides, entretingudes i per a tots els públics", assenyala aquest manresà de 22 anys.
 
En aquest sentit, i agafant com a referència l'Old Town Road del raper americà Lil Nas X (una cançó vinculada al gènere country rap amb un videoclip molt suggerent), Font va crear un producte amb unes característiques semblants però a la catalana. Ho va fer amb l'ajuda d'un altre company, Fèlix Joan Muñiz, que va acompanyar-lo en una part del procés de composició melòdica.
 
"Com que sempre he concebut la creació artística de manera transversal, quan vaig idear aquest projecte ja tenia clar què volia transmetre; com ho volia transmetre i qui volia que ho transmetés", explica el jove compositor: "sabia que les veus i l'actitud del Roger i l'Arnau hi quedarien com anell al dit, i els vaig demanar si els vindria de gust prendre-hi part", afegeix. Tots dos li van dir que sí de seguida, i aquella mateixa tarda de juliol, van enregistrar les veus.
 
"Els vaig deixar improvisar una mica els versos i l'Arnau, mentre gravàvem, anava parlant de porros; els porros de menjar", explica Font, que continua: "el seu accent pagès quan pronunciava aquestes paraules i la passió que hi posava quan les rapejava (li encanta aquesta hortalissa) em va fer decidir: la cançó s'havia de dir Els porros de l'hort". Amb aquesta premissa, tots tres van veure clar que l'argument de la cançó havia d'explicar, de manera irònica i surrealista, el dia a dia d'un pagès, amb els porros com a protagonistes: "vam aconseguir no traspassar la fina línia que separa fer el ridícul i fer riure", assegura el productor manresà.
 

Prunés, Mercadal i Font, en un frame del videoclip Foto: Joel Badia


Amb el tema enregistrat, només quedava una cosa: elaborar-ne un videoclip que transmetés els conceptes d'una vida pagesa gens realista. I aquí és on va entrar-hi Joel Badia, que va encarregar-se de la producció i edició del videoclip, que va tenir com a escenari principal els camps de la Masia Vilomara, situada a Castellfollit del Boix.
 
El passat 10 de gener, i sota el nom de Collita Pròpia, Font, Mercadal i Prunés van treure a la llum el tema Els porros de l'hort, amb el videoclip de Badia inclòs. Amb només vint dies, el vídeo ja compta amb gairebé 6.000 visualitzacions al Youtube, essecncialment de joves del Bages. A Spotify la cançó ja l'han escoltat prop de 1.500 persones.
 
"Tot va començar sense cap pretensió i com un divertimento, però mentre ens segueixi divertint i tingui una bona resposta per part de la gent, Collita Pròpia continuarà traient nous temes", avança Font.